Hyper varje gång?

Pirellis sju gummiblandningar för säsongen 2018.. Borde alla vara tillgängliga varje helg?

Pirellis sju gummiblandningar för säsongen 2018.. Borde alla vara tillgängliga varje helg?

Idag meddelade Pirelli vilka däckblandningar som ska gälla för Tysklands GP, för andra gången denna säsong blir det ett extra hopp mellan den mjukaste och näst mjukaste gummiblandningen, något som kanske borde göras oftare under säsongen. Alltid extra intressant när Pirelli, som i detta väljer ultrasoft, soft och medium, går lite utanför ”boxen”.

På samma tema kommer Daniel Ricciardo med en synpunkt när det gäller däcken och han menar att hypersoft borde finnas tillgängligt varje helg och därmed ge lite extra krydda till tävlingshelgerna. Pirellis Mario Isola delar inte riktigt den uppfattningen och menar att i t ex Barcelona skulle hypersoft inte fungera mer än något enstaka varv. Kort räckvidd för däcken är dock inget som bekymrar Ricciardo som är inne på att man åtminstone skulle kunna kvala på det däcket och sen lösa resten av helgen på de två övriga blandningarna. Detta skulle öppna upp för något av mittenteamen som normalt är chanslösa för avancemang att kanske lyckas kvala sig hela vägen till Q3, från en hygglig startposition är sedan vägen öppen för ett bra resultat i racet. För täten däremot skulle aggressivare däckval knappast göra någon skillnad.

Kanske skulle samtliga 7 gummiblandningar finnas tillgängliga varje helg och teamen skulle sedan få plocka sina däck (13 set) från tre av dem precis som idag men med ett större urval. Man skulle t o m kunna ge teamen bakom topp 3 i konstruktörsmästerskapet fler set däck om det skulle betyda att man får större möjligheter att konkurrera högre upp (tveksam om det skulle göra någon skillnad dock).

Självklart finns en säkerhetsaspekt på det hela där alltför mjuka däck blir farliga att köra med på vissa banor och där får nog Pirelli vara enväldig domare och bestämma mjukast möjliga däck för t ex SPA, Suzuka, Silverstone och kanske Monza.. Jag bara gissar här men vet att dessa banor kräver lite extra från däcken. Samtidigt tror jag inte att Hypersoft är ett ”farligt” däck ens på dessa banor, bara för långsamt efter något enstaka varv och diskvalificerar sig självt från användning så att säga.

Hittills har jag inte varit för att låta alla gummiblandningar vara tillgängliga baserat på hur däcken fungerat innan säsongen 2017, men som däcken nu är konstruerade från förra året och framåt så tror jag faktiskt det skulle fungera. Säker på att flera team skulle chansa på att välja några set hypersoft fler gånger än de kommer bli nominerade i år och därmed påverka åtminstone kvalresultatet i viss utsträckning och det kan väl inte vara fel?

Jag vet att Marcus Ericsson varit inne på att hypersoft borde gå att använda på fler än bara stadsbanorna och i Kanada under säsongen (räknar bort Baku här som är en extremt snabb stadsbana) och det verkar som de flesta förarna är positiva till känslan det ger som ett riktigt kvaldäck. Baserat på vad man kunde se från testerna i Barcelona i våras, och även den gångna veckan, så faller inte hypersoft i småbitar direkt även om det slits mer och tappar prestanda snabbare än hårdare däck.