Startfältet jämnare än vad Spaniens GP visade…

Mercedes testade i Barcelona, på förfrågan från FIA, en ny typ av bakljus

Mercedes testade i Barcelona, på förfrågan från FIA, en ny typ av bakljus

Högsommarvärme hemma i Sverige, även om den är på väg att ta slut för denna gång, och två dagar test för Formel 1 nere i Barcelona. Teamen passar på att testa lite nya delar inför resten av säsongen, Pirelli använder även testen för att utveckla däck för 2019 och en hel del unga aspirerande förare från främst F2 får chansen att köra Formel 1-bil. Den som sticker ut lite som förare under de två dagarna är britten Jake Dennis som i år kör GT-bil men även är simulatorförare åt Red Bull och som lite hastigt kallades in för att köra RB14. 

Red Bull har det lite tunt bakom sina ordinarie på förarfronten just nu och det är nog bara klokt att hålla en sådan som Dennis varm även om testuppdraget denna gång handlar om att han ska få känna på bilen i verkligheten för att bättre kunna jämföra med teamets simulator.

Toro Rossos Brendon Hartley har haft en tuff inledning på säsongen och ryktena blir allt starkare att han kan vara på väg bort från teamet om det inte lossnar snart. Jake Dennis skulle kunna vara ett alternativ men inte så troligt, däremot börjar Pascal Wehrleins namn dyka upp, i sådant fall från och med Kanadas GP, och på en rak fråga till Dr Marko från tysk media helgen om Wehrlein är aktuell istället för Hartely så svarade han ”Inte aktuellt för tillfället”. Låter med andra ord som att man överväger detta men inte riktigt bestämt sig än.

Annat intressant som kommit fram efter racet är att det var på marginalen för Valtteri Bottas att få sina mediumdäck att klara hela distansen. Bottas gick i depå för medium ungefär samtidigt som Vettel men när Vettel tvingades in igen för nya däck under VSC välde Mercedes att behålla banposition och chansa på att däcken skulle hålla. Chansningen gick hem och på radion mot slutet av racet kunde vi höra Valtteris ingenjör fråga om han kunde spara lite med i kurva 3 och 9, jag trodde då att det eventuellt handlade om bränsle men det var alltså däck man menade. Problemet för Bottas var bara att om han slog av på takten för mycket (han hade ca 8 sekunder tillgodo på Verstappen) så sjönk temperaturen i däcken och därmed sämre grepp, ett vanligt fenomen på däck som gått länge och där gummit i slitbanan börjar ta slut. Bottas har fått mycket beröm från teamet för sin körninng i detta kritiska läge, hade vänster framdäck (som var det kritiska) tagit slut då hade han kunnat tappa många placeringar mot slutet, det finns nämligen inget annat botemedel än att köra väldigt mycket långsammare.

Jag känner mer och mer att banan i Barcelona möjligen ger en bra bild av läget mellan de olika teamen rent fartmässigt när man får köra som i kval, i mer eller mindre ostörd luft. Men så fort det blir trafik så påverkar bilen framför så oerhört mycket att avstånden som blir inte riktigt är representativa. Syntes tydligt flera gånger under racet hur en bil, som fastnat bakom en annan, när den väl kom förbi snabbt ryckte 10 sekunder men i verkligheten kanske inte var snabbare 3-4 tiondelar per varv. Av den här anledningen är jag inte speciellt oroad, å mästerskapets vägnar, att Lewis Hamilton var så dominant, det är betydligt jämnare i startfältet än vad resultatet senast visade.

Här är också veckans F1-podd om någon missat…