Europapremiär…

Sebastian Vettels var snabb under testerna, hur ser det ut kommande helg?

Sebastian Vettels var snabb under testerna, hur ser det ut kommande helg?

Så kommer då Formel 1-cirkusen till Europa förstagången på riktigt denna säsong. Visste var vi litegrann i Europa senast i Baku men Spaniens GP i Barcelona är ändå den riktiga Europa-premiären det tror jag vi alla är överens om.

Som vanligt utlovas stora uppdateringspaket från teamen som har massor med data från denna bana sedan försäsongstesterna och har därför väldigt bra underlag för att ta med nyheter kommande helg och ganska snabbt kunna avgöra om det är ett steg i rätt riktning eller inte. En annan sak som gör just denna bana viktig när det gäller uppdateringar är att den har alla delar med snabba svängar i sektor 1, lång raksträcka över startomål mellan kurva 9-10 plus det långsamma tekniska partiet i slutet på varvet. I princip alla typer av banor fördelat över ett varv på ett snillrikt sätt.

Självklart har många team stora förhoppningar på sina uppdateringar, att de ska göra skillnad i mästerskapet, tänker främst på Mclaren som enligt min uppfattning hittills gjort ett bättre jobb på banan än vad bilen är bra. Två starka förare har lyckats bra med att plocka poäng poäng även om materialet inte riktigt motsvarat önskemålen inför säsongsstarten.

Man skulle kunna säga att Mclaren gjort precis tvärtom mot Haas. Amerikanska Haas har en bra bil men haft förtvivlat svårt att omsätta det i VM-poäng vilket kommer stå dem dyrt i slutet av säsongen. Min uppfattning är att Haas får svårt att hänga med Renault och Mclaren när de börjar ladda på med nya grejer i det s k uppdateringskriget och därför kan de missade poängen i de fyra första racen bli svårt att ta igen längre fram. Att tappa potentiellt 22 poäng i premiären för dåligt genomförda depåstopp var inte bra och att Romain Grosjean sumpade en bra placering fullständigt i Baku är ännu värre. Kevin Magnussen däremot har mer eller mindre gjort vad han kunnat så långt och ska ha all kred för sin insats de fyra första loppen.

Sauber kommer självklart också med en hel del nyheter och främst är det på aerosidan. Bilarna saknar downforce när det blir lite snabbare kurvor vilket inte minst blir betydelsefullt nu i Barcelona där kurva 3 och 9 är väldigt snabba svängar som kräver väldigt bra balans och aerogrepp. Mekaniskt funkar bilen bra och därför är jag inte orolig för slutet på varvet, inte heller för långa rakan men risken finns att det försvinner väl mycket varvtid i sektor 1 och 2. Något som Marcus Ericsson också påtalat är att Sauber även måste hitta lite mer fart på lördagarna. Saubers bil är helt ok i racetrim men behöver starta lite längre upp för att kunna dra full nytta av detta faktum, lite som Charles Leclerc i Baku senast. Båda förarna har haft svårt att ta det där steget på den mjukaste gummiblandningen som många av konkurrenterna gör när bilen optimeras för kval, i racettrim däremot är man ofta betydligt starkare. Blir spännande och följa Sauber denna helg, om man tar de steg framåt som krävs för att hänga med i mittfältet. Kan inte få bort känslan av det var lite olyckligt att Jörg Zander lämnat i ett för bilen känsligt läge, jag vet dock att en ersättare som teknisk direktör kan vara gång inom inte allt för lång framtid.

I övrigt tror jag det kan bli en underbar kamp igen längst fram även om chanserna till någon omkörningsfest är små. Banan i Barcelona är för tuff aerodynamiskt och att hänga på genom de snabba svängarna kommer slita däck för mycket, ska det hända något med positionerna så måste det bli runt depåstoppen när förarna och teamen spelar ut sina kort på allvar. Det som komplicerar det spelet är att det nu är tre team som är ungefär lika snabba och det är svårt att täcka upp för allt.

Några som inte har råd att strula mer är Red Bull. Kan knappast vara acceptabelt ur ett teamperspektiv att förarna kör så aggressivt mot varandra att man tappar kontakten med de två andra toppteamen vilket skedde i Baku. Ännu mindre acceptabelt är det förstås att man sedan kör varandra av banan nollar med båda bilarna, det är ingen väg att jobba om VM-titeln i de båda mästerskapen är något man siktar på. Tyvärr tror jag inte Red Bull är starka nog i kval för att få starta något annat än P5 och P6 vilket minskar möjligheterna till de riktigt stora poängen på söndag med tanke på hur svår banan är att köra om på.

Avslutningsvis en liten reflektion efter Fernando Alonsos första race i WEC med Toyota som slutade med seger. Blev en hel del skriverier om detta men i ärlighetens namn har Toyota ingen att tävla mot i år, bilen är ca 5-7 sekunder snabbare än de övriga i LMP1 klassen och när den andra Toyota-bilen blev diskad i kvalet och sedan inte heller fick utmana om segern efter att ha kört upp sig genom hela fältet så tycker jag det känns lite märkligt att göra helgens seger till något större än det var. Kul ändå för Fernando Alonso att få kliva högst upp på pallen igen, fem år sedan sist. Kanske ger detta lite extra boost inför helgens race på hemmaplan.

Tiderna för helgen ser ni här..IMG_4103