Red Bull och Honda allt närmare ett samarbete…

Red Bull kör med Honda-motor 2019?

Red Bull kör med Honda-motor 2019?

Några dagar efter drabbningen i Baku och det mesta har nu sjunkit in lite bättre. Fortfarande är hopkörningen mellan de båda Red Bull-förarna en het snackis där fortsättning på detta kommande helger blir intressant att följa. Det är ju inte första gången Red Bulls teamchef Christian Horner och Dr Marko har med två hetsporrar att fått agera därefter. Vettel/Webber t ex var inget kärlekspar direkt och deras sammanstötning i Turkiets GP 2010 är inte helt olik det som hände i Baku i söndags, stenhård racing där det till slut gick lite över gränsen. Blir det mer strul för Red Bull med deras förare kan de i och för sig alltid använda hashtaggen #BlameEricsson.

Pratade just med Björn Wirdheim som självklart sett racet i söndags och han var också inne på att Max Verstappen får ta på sig en större del av ansvaret för det som hände, det är enligt Björn inte ok att vingla i bromszonen, då blir det helt enkelt ingen racing.

Intressant också att Ross Brawn passar på att använda just incidenten mellan Ricciardo och Verstappen för att belysa problemen med för mycket downforce generat av framvingen, Brawn menar att när Ricciardo väl bestämt sig för att köra om är han passagerare bakom Verstappens bil då i princip all downforce försvinner en kort stund bakom när Verstappen styr tillbaka för att täcka upp innerspåret. Samtidigt ville Brawn inte ge sig in i skuldfrågan och valde diplomatiskt att hålla med domarna om att båda fick ta ansvaret för det som skedde.

Apropå Ross Brawn så blev ett antal förändringar på bilarna för att underlätta för omkörning framröstade häromdagen såsom en förenklad framvinge, mindre avancerade luftintag till bromsarna fram och en bredare och djupare bakvinge för större DRS-effekt. Jag kan köpa de två första åtgärderna men att förstärka DRS-effekten tycker jag är helt uppåt väggarna, speciellt som att Brawn sagt sig vilja ta bort DRS helt och hållet. Dessa förslag ska nu även gå igenom World Motorsport Council och där har Ferrari fortfarande möjlighet att utnyttja sin vetorätt och om jag har rätt uppgifter så var Ferrari ett av teamen som röstade mot förändringarna i den första omröstningen.

Red Bull har inte bara problem att hålla ordning på sina förare man saknar även motorkontrakt från 2019 och framåt och i Baku fanns Hondachefen Masashi Yamamoto på plats för att samtal med DR Marko hos Red Bull. Självklart var detta inte första gången de träffades men första gången de ville synas någorlunda offentligt. Nu ska samtalen om ett kommande eventuellt motorkontrakt fortsätta i Spanien om en dryg vecka och allt pekar mot att Red Bull-Honda blir verklighet 2019 och 2020. Systerteamet Toro Rosso använder redan Hondas motor vilket ger Red Bull en utmärkt möjlighet att se hur motorn fungerar och vad som behövs från deras egen sida för att anpassa bilen efter Hondas preferenser, detta utan att ha förbundit sig till någonting ännu, en tämligen unik situation. Samtidigt finns inga alternativ för Red Bull då Renault inte vill förlänga och där Ferrari och Mercedes knappt vill att Red Bull ska utmana dem med deras egen motor där bak.