Tre raka pole för Sebastian Vettel…

Sebastian Vettel startar i pole position för tredje racet i rad

Sebastian Vettel startar i pole position för tredje racet i rad

Det blev Sebastian Vettel som tog pole position i ett kval där det blev precis så jämnt som förväntat. Vettel var dock på vippen att tappa första startposition till Kimi Räikkönen som såg ut att kunna straffa honom med snabbaste andra mellantid på sitt sista försök men där ett misstag i kurva 16 blev dyrbart. Istället för pole blev det nu P6 för Kimi som dessutom blev tvungen att köra sitt snabba varv i Q2 på ultrasoft mot supersoft för de övriga i toppteamen. Planen var start på supersoft även för Räikkönen men några småmissar på det setet däck gjorde att han tvingades göra sitt snabbaste varv i Q2 på ultrasoft och därmed startar på denna gummiblandning.

Mercedes hade inte farten över hela varvet för att utmana Ferrari och Sebastian Vettel, man tappade för mycket tid i andra sektorn men jag upplever att man fick ut max av sitt paket och Hamiltons andra startposition ger honom ett bra läge i racet där den starka Mercedesmotorn säkert kan bli nyttig att ha. Angående Mercedes motor så spekulerar vissa i att man har en bättre s k ”diployment”, d v s mer effektiv ERS vilket jag tycker Force Indias, och till viss del även Willams, fart i helgen understryker.

Red Bull har varit starka genom hela helgen men som så många gånger förr räcker det inte riktigt till när Ferrari och Mercedes verkligen går med full effekt på de avgörande varven. Att Red Bull har en bra bil syns tydligt i övertaget man har i sektor 2, det mer knixiga partiet på banan, men rakt fram genom första och sista sektorn försvinner lite för mycket tid och det krävs att man får rätt draghjälp för att kunna utmana på allvar. Daniel Ricciardo var snabbast i teamet knappt före Max Verstappen båda två finns självklart med i snacket kring seger i morgon men inte blir det lätt att ta sig framåt, först och främst måste man hålla koll på Kimi Räikkönen närmast bakom.

Ett extra omnämnande bör idag också gå till Charles Leclerc ha, 11:a i Q1 var sannerligen imponerande och en slutlig 14:e plats i kvalet är inget annat än succé. Tyvärr var inte Marcus Ericsson lika lyckosam med sin annorlunda taktik mot Leclerc i Q1. Ericsson valde tillsammans med sin ingenjör att försöka köra första kvalrundan på ett och samma set däck och försöka få till sitt bästa varv alldeles mot slutet när bilen var som lättast, en taktik som var väldigt lyckosam för Pascal Wehrlein här förra året. Detta lyckades inte alls med 18:e bästa tid, långt fram avancemang till Q2. Tanken var nog god, problemet med att göra som Ericsson är dock att man kör en förhållandevis tung bil när däcken är som bäst och i kombination med trafik och lite oflyt med timing rent allmänt kan man med facit i hand konstatera att det varit klart bättre att gå för Leclercs taktik. På den positiva sidan ser Sauber-bilen ut att vara bra i racettrim vilket Ericsson får försöka utnyttja bäst han kan från den startposition nu blev.

Vi var också nära att få uppleva en otäck krasch under kvalet när det återigen blev missförstånd mellan de båda förarna i Toro Rosso. Pierre Gasly, på ett snabbt varv, kom i dryga 300 km/tim ikapp en väldigt långsam Brendon Hartley med punktering ner mot kurva 15 men lyckades på något mirakulöst sätt undvika att köra in i sin teamkamrat. Hartley försökte hålla sig ur vägen men gick som han själv sa åt fel håll, samma spår som Gasly var på väg att välja, och det var enbart Gaslys snabba reaktioner som räddade det hela från något som kunde blivit en väldigt allvarlig krasch. Med tanke på att de även körde ihop senast i Kina kan man kanske tycka att teamet borde se över sina rutiner för den interna kommunikationen för att undvika liknande situationer i fortsättningen.

Haas, som haft en väldigt stark säsongsinledning, hade inte alls någon bra dag med som det verkar krånglande växellåda för Romain Grosejan som startar sist i morgon och enbart P15 för Kevin Mangussen vilket är långt sämre än man förväntat sig. Apropå växellåda så har Renaults Nico Hülkenberg ett växellådsbestraffning med sig till racet i morgon. Man upptäckte ett fel på växellådan mot slutet av FP3 och bytet som gjordes innan kval betyder fem platser ner för tysken i starten av morgondagens race.

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m41.498s -
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m41.677s 0.179s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m41.837s 0.339s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m41.911s 0.413s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m41.994s 0.496s
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m42.490s 0.992s
7 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m42.523s 1.025s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m42.547s 1.049s
9 Carlos Sainz Renault 1m43.351s 1.853s
10 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m43.585s -
11 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m43.886s -
12 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m44.019s -
13 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m44.074s -
14 Nico Hulkenberg Renault 1m43.066s -
15 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m44.759s -
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m44.489s -
17 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m44.496s -
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m45.541s -
19 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m57.354s -
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari