Daniel Ricciardo fortsätter visa fin form i Baku…

Daniel Ricciardo och Red Bull hade en stark fredag i Baku

Daniel Ricciardo och Red Bull hade en stark fredag i Baku

Vilken intressant fredag vi fått uppleva i Baku inför Azerbadzjans GP där Daniel Ricciardo idag byggt vidare på det fina racet han gjorde senast i Kina. Ricciardo var näst snabbast i FP1 enbart några hundradelar bakom Valtteri Bottas och snabbast i FP2 knappt före Kimi Räikkönen och teamkamraten Max Verstappen.

Red Bull ser onekligen ut som teamet att slå för närvarande men samtidigt är det svårt att riktigt förstå vad som händer där bakom. Jag tror knappast Mercedes är 7-8 tiondelar långsammare som man var under FP2 och inte heller Sebastian Vettel är i verkligheten så långt efter som 1,3 sekunder. Banan här i Baku är som jag nämnt tidigare väldigt speciell med sin layout där trafik kan ställa till det ordentligt om det vill sig illa, samtidigt är en bra ”tow” på långa rakan grymt viktig där det finns åtminstone 6-7 tiondelar att tjäna om man får till det riktigt bra.

Mycket intressant också att studera hur däcken fungerar med ultrasoft som den mjukaste gummiblandningen som verkar hålla jämna och bra tider i ca 10-15 varv innan de tydligt tappar prestanda. De två andra gummiblandningarna, supersoft och soft, ser nästan ut ha minusdegradering och går bara snabbare och snabbare ju längre man kör på dem i takt med att bilarna får mindre med bensin kvar i tanken.

Det är nu upplagt för en mycket spännande fortsättning på helgen där samtliga tre toppteam ser ut att ha bra chans både på pole position och seger på söndag och mer ovisst än på länge. Även mittfältet ser grymt jämnt ut där Fernando Alonso idag var snabbast före Esteban Ocon, Carlos Sainz och Kevin Magnussen. Fyra olika märken i toppen av mittfältet åtskilda med enbart en tiondel, kan det bli jämnare?

Sauber ligger i nedre delen av mittfältet där Charles Leclerc idag hade 16:e tid, lite synd bara att Marcus Ericsson inte fick chansen att köra någon kvalsimulation efter att ha tappat trycket i växellådan precis när han åkt ut på ett nytt set ultrasoft. När jag pratade med Marcus Ericsson efter FP1 var han ändå skapligt nöjd med känslan och att man har kontakt med mittfältet. Lägg därtill att de kört med tämligen nerskruvad motor så finns absolut chansen att vara topp 15 och med till Q2 i morgondagens kval. Troligen var problemet med på transmissionen på Marcus bil relaterat till hydraliken och förhoppningsvis inget mekaniskt i själv växellådan och därmed ingen bestraffning.

Resultat FP2 Azerbadzjans GP

1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m42.795s - 35
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m42.864s 0.069s 33
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m42.911s 0.116s 27
4 Valtteri Bottas Mercedes 1m43.570s 0.775s 25
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m43.603s 0.808s 31
6 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m43.700s 0.905s 34
7 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m43.814s 1.019s 30
8 Carlos Sainz Renault 1m43.834s 1.039s 36
9 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m43.977s 1.182s 29
10 Nico Hulkenberg Renault 1m44.091s 1.296s 33
11 Sebastian Vettel Ferrari 1m44.127s 1.332s 38
12 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m44.142s 1.347s 31
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m44.425s 1.630s 27
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m44.459s 1.664s 31
15 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m44.712s 1.917s 39
16 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m44.940s 2.145s 30
17 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m45.007s 2.212s 33
18 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m45.051s 2.256s 36
19 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m45.288s 2.493s 29
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m46.042s 3.247s 9