FIA slår ner på försök till ”blown exhausts”

Har Sebastian Vettel ett hemligt vapen i den mystiska extra paddeln bak på ratten?

Har Sebastian Vettel ett hemligt vapen i den mystiska extra paddeln bak på ratten?

Mot Azerbadzjan  och Baku kommande helg, avresa i morgon vid lunch. Gissar att stor del av surret kommer handla om Ferraris mystiska paddel på Sebastian Vettels ratt som en del tror har en funktion för att få avgaser att ”blåsa” bakvingen även när man inte har gaspådrag. Känns det igen? Inte så konstigt, i det förra reglementet var detta ytterst vanligt, att man skapa möjligheter för motorn att rusa på även in i sväng och därmed skapa avgaser som bibehöll viss downforcenivå, då mestadels via bakre delen av golvet och diffusern.

Att använda avgaser för aerodynamiska fördelar är förbjudet om det är dess enda syfte, d v s att skapa en motormappning som har som funktion att skapa avgaser genom kurvan även om inte gas är applicerad är inte tillåtet och FIA har nu skickat ut ett brev till samtliga team att detta ser man allvarligt på och kommer slå ner på de lösningar man finner är specialgjorda för ändamålet.

Vad den mystiska paddeln har för funktion vet vi förstås inte men det är inte helt långsökt att den extra paddeln med sitt tillhörande rullvred har något med detta att göra och att det är just därför som FIA nu är extra tydliga med hur regler kring detta kommer tillämpas. Även Renault har tassat i utkanterna av vad som är tillåtet då man vinklat sitt avgasrör en aning uppåt mot bakvingens underkant, troligen för att söka aerodynamisk fördel, men denna lösning har såvitt jag vet godkänts så länge motorn fungerar som tänkt och att vinkeln på avgasröret är inom ramen för det som står i reglementet.

Det var ett tag sedan vi hade en liknande ”kontrovers” på gång i Formel 1 och det är ändå lite uppfriskande tycker jag, att det inte vilas på designavdelningarna. Det är teamens jobb att exploatera  reglementet och testa hur långt man kan gå för att skaffa sig någon liten fördel, det är inte fusk i ordets rätta bemärkelse utan mer kreativt tänkande där man kör tills FIA gör en annan tolkning.

Hittade några spännande lösningar som genom åren där en del varit väldigt framgångsrika medan andra förbjudits efter noggrannare kontroll.. 

Slänger även med veckans avsnitt av F1-podden