Nyheter inför 2019…

Mer åtgång av bensin tillåtet från 2019

Mer åtgång av bensin tillåtet från 2019

Formula one strategy group hade möte igår i Paris för att diskutera ett antal förändringar för 2019. Det som beslutades var bl a att max tillåtna bränslemängd höjs från 105 till 110 kg, anledningen sägs vara att man vill att förarna ska kunna köra mer aggressiva motorinställningar och komma bort från bränslebesparande körning i större utsträckning. Vidare beslutades att man fr o m 2019 särar på förare och bil när det gäller minimivikt. Föraren kommer, inklusive säte, inte att få understiga 80 kg vilket gör att kroppsligt lite större förare, typ Marcus Ericsson, inte längre kommer ha samma nackdel som tidigare. Alla förare ska även från nästa säsong bära s k biometriska handskar där de viktigaste kroppsfunktionerna (syresättning av blodet och puls) kan avläsas av läkaren i läkarbilen på väg fram till en eventuell olycksplats.

När det gäller den ökade mängden bränsle så tror jag den får marginell påverkan. Team kör alltid med minsta möjliga mängd bränsle ombord och många gånger är det snabbast att köra vissa perioder med s k ”lift and coast” för att spara bränsle och därmed kunna starta med lite mindre mängd bensin ombord. Som alla troligen känner till vid det här laget så motsvarar 10 kg extra vikt ca 35 hundradelar i varvtid och tidstappet, om det görs på ett bra sätt, för ”lift and coast är många gånger mindre än så och därför är det alltid värt att föröka undertanka. Utöver detta får man inte heller glömma att däcken troligen begränsar farten mer en ev brist på bensin för att kunna köra fullt i alla lägen.

Angående minimivikten är detta något som jag efterfrågat länge, kan inte förstå att det tagit så lång tid att komma fram till detta i synnerhet sedan bilarna blev så tunga med det nya reglementet som togs i bruk 2014. Det för mig självklart att det ska vara samma förutsättningar för förarna oavsett om man väger t ex 64 eller 73 kg vilket många gånger inte varit fallet de senaste åren. Med 80 kg minimigräns på föraren inklusive sätet så klarar samtliga förare på gridden ganska enkelt gränsen.

De biometriska handskarna är knappast något kontroversiellt beslut men behövde ändå klubbas igenom. Ett bra sätt för läkaren på plats att snabbt få en bild av läget på en förare inblandad i en svår  krasch.

På samma möte kom FIA också med sitt senaste förslag till nytt motorreglemente från 2021. Som väntat samma motortyp som idag med en V6 turbomotor hybrid men utan MGU-H. Tanken är, om jag förstått det hela rätt, att man även ska ta bort restriktionerna för bränsleflöde (100kg/tim) och på det sättet kompensera för bortagen MGU-H och kanske även öka effekten mot idag. Just mer effekt var ett av önskemålen från Formel 1 när det gäller motorerna framöver. Sista datum för att ha ett klart motorreglemente från 2021 är satt till sista maj men det finns indikationer på att FIA och Liberty just nu inte är helt överens kring det senaste förslaget. Personligen låter detta förslag som en klok väg att gå där man kan jobba vidare med nuvarande koncept till viss del med bara smärre justeringar som att MGU-H försvinner. Nu har jag inte kunskaperna för att uttala mig om hur står påverkan det har att inte köra med den ena delen av nuvarande hybridsystem men utifrån sett låter detta ändå som en hyfsat bra lösning. Mer detaljer kommer nog framöver som gör at bilden klarnar allt mer.

På samma möte var det också sagt att man skulle diskutera ev förändringar på bilarna för 2019 som skulle leda till större möjligheter till omkörningar. Som väntat kom inga besked igår och där är slutdatum för ett verkligt förslag satt till sista april. Blir intressant att se kom man lyckas komma överens om något konkret, jag tror dock det blir svårt.