Ferrari och Sebastian Vettel kvalstarkast i Shanghai…

Sebastian Vettel starkast i Shanghai

Sebastian Vettel starkast i Shanghai

Det blev Sebastian Vettel som drog längsta strået i dagens kval till Kinas GP. Vettel fick ta i ordentligt för att straffa Kimi Räikkönen som satte stor press på tysken med ett riktigt bra avgörande försök men Vettel hade hundradelarna på sin sida och klämde sig förbi med knappt en tiondel, främst genom en bättre avslutning på sitt sista varv.

Någon fight med Mercedes blev det inte idag, både Valtteri Bottas och Lewis Hamilton blev närmast utklassade idag dryga halvsekunden bakom. Toto Wolff var i vår sändning innan kvalet inne på att man var tvungen att kompromissa bort lite kvalfart med tanke på racet och möjligen var det därför man inte riktigt hängde med. Tydligt också att eventuella ”partymodes” inte spelar lika stor roll om inte den rätta balansen finns. Gissar även att skillnaden mellan Ferrari och Mercedes motorer inte är så stor för tillfället och det hela är givetvis en kombination av hästkrafter och balans i chassit för bästa resultat.

Både Ferrari och Mercedes valde att göra sina snabbaste varv i Q2 på soft vilket troligen betyder att man väljer bort ultrasoft som racedäck även om man självklart fortfarande har möjlighet att köra dem vid något tillfälle i lopps. Det troliga är dock att en en-stoppare ligger högst upp på önskelistan men mycket kan såklart hända som gör att taktiken ändras. Blir väldigt spännande och se om Mercedes kompromiss med set up ger någon fördel i loppet då det väntas bli betydligt varmare än idag. Tycker nog ändå att Ferrari verkar ha bättre ordning på hur däcken ska köras och rimligen bör ha kontroll på läget om man gör en bra stark och kommer iväg först. Mercedes behöver också ha lite koll bakåt på de båda Red Bull-förarna vilket kan påverka deras möjligheter att sikta uppåt, en ytterligare gynnsam omständighet för Ferrari. Första varvet/varven kommer avgöra mycket hur utgången på morgondagens race blir.

Red Bull var som väntat också en bit efter 7 respektive 8 tiondelar bakom snabbaste Ferrarin. Om kvalfarten saknats hos Red Bull så har man sett betydligt bättre ut i racetrim och det kan mycket väl bli att man blandar sig i tätstriden om man t ex gör en väldigt bra start. Red Bull gjorde f ö en strong insats med att mellan FP3 och kval (och en bit in i kvalet) lyckas fixa Ricciardos bil så att han kunde kvala överhuvudtaget. Med tre minuter kvar av Q1 rullade Ricciardo ut och lyckades sätta en tid på sitt enda varv i första kvalrundan tillräcklig för avancemang.

Mittfältsfighten vanns idag av Renault och Nico Hülkenberg som fortsätter vara denna starkare i det teamet. Hülkenberg hade ett par tiondelars marginal ner till Sergio Perez, Carlos Sainz och Romain Grojean som var närmast bakom. Romain Grosjean var lite överraskande den snabbare av de båda Haas-förarna idag trots att det såg lite sådär ut på vägen fram till Q3. Nu tror jag ändå Kevin Magnussen (startar P11, snett bakom Grosjean) har en fördel av att han kan välja däck att starta på med goda utsikter till ett bra resultat med tanke på hur bra Haas-bilen är just nu.

För Marcus Ericsson blev det lite av en realitycheck idag med sista startposition i morgon, för första gången denna säsong slagen av Charles Leclerc i kval. Redan på FP3 anande man att det skulle bli ett tufft kval vilket det var för båda förarna. Charles Leclerc var t ex nära att krascha på sitt andra försök efter att har tappat bilen i sista kurvan men lyckades på något mirakulöst sätt rädda det hela från att sluta i räcket. Marcus Ericsson var på väg att slå Leclerc på sitt sista försök men gjorde ett misstag i nästa sista kurvan när han placerade bilen lite långt ut till vänster på den målade linjen och bromsade på sig en aning. Nu tror jag ändå det spelar marignell roll då det ändå troligen skulle bli sista startled utan det misstaget. bara att konstatera att Sauber har svårt att få igång ultrasoftdäcken här i Kina och jag tror inte vi ser den däcktypen på bilen i morgondagens race. Marcus Ericsson har för övrigt blivit uppkallad till domarna för att möjligen ha kört för fort förbi gulflaggen när Leclerc snurrade men eventuell bestraffning betyder som alla förstår inget för startpositionen. Läser nu att det blev fem platser ner men som sagt ingen påverkan på startpositionen.

Även Toro Rosso fick ett lite uppvaknande idag, efter en stark fredag såg det inte alls lika bra ut idag där förra racets succéman Pierre Gasly åkte ut i Q1 och där Brendon Hartley med nöd och näppe tog sig vidare till Q2 där han fick nöja sig med sista plats.

Resultat kval Kinas GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m31.095s -
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m31.182s 0.087s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m31.625s 0.530s
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m31.675s 0.580s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m31.796s 0.701s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m31.948s 0.853s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m32.532s 1.437s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m32.758s 1.663s
9 Carlos Sainz Renault 1m32.819s 1.724s
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m32.855s 1.760s
11 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m32.986s -
12 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m33.057s -
13 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m33.232s -
14 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m33.505s -
15 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m33.795s -
16 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m34.062s -
17 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m34.101s -
18 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m34.285s -
19 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m34.454s -
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m34.914s