Tätt och jämnt i Shanghai…

Lewis Hamilton snabbast i Kina men inte med stor marginal

Lewis Hamilton snabbast i Kina men inte med stor marginal

Lewis Hamilton toppade båda dagens träningspass inför Kinas GP men det var inte med någon stor marginal när samtliga förare och team gjort sina första kvalsimualtioner under FP2. Hamilton var enbart 7 tusendelar före Ferraris Kimi Räikkönen och ytterligare 3 hundradelar före Valtteri Bottas och en dryg tiondel före Sebastian Vettel i den andra Ferrarin. Inte heller Red Bull ser helt avhängda ut med Max Verstappen lite över tre tiondelar bakom, undantaget bland toppförarna var Daniel Ricciardo som hade nionde tid efter en ganska risig kvalsimulation på ultrasfoft. Nu är jag säker på att det finns betydligt mer att ge från Ricciardos sida men medgav samtidigt efter träningarna att det finns vissa frågetecken kring envarvsfarten i Red Bull-bilen.

Lika jämnt var det under fulltankstesten som gjordes under andra halvan av FP2 med enbart några få tiondelars skillnad mellan toppteamen, Red Bull inkluderat, i genomsnittlig fart på ultrasoft. Allt pekar alltså mot en stenhård kamp om platserna längst fram i starten i morgondagens kval men också i söndagens race.

Av resterande team såg Renault piggast ut idag med Nico Hülkenberg ”bäst av resten” tätt följd av Haas Kevin Magnussen och Carlos Sainz i den andra Renaultbilen. Om det är tätt längst fram är det precis lika jämnt där bakom om vem som ska leda mittfältet. Förra loppets stora överraskning, Toro Rosso, har vi nog inte heller sett allt från ännu. Pratade med Toro Rossos Franz Tost om deras chanser i helgen och han menar att man tappar en del i sektor 1 och 2 men att ingenjörerna är en lösning på spåren med bilens inställningar. Framförallt Pierre Gasly såg stark ut med upptanknad bil på ultrasoft och jag tror han blir farlig för en topplacering i mittfältet även denna helg.

Sauber har under dagen sett ut ungefär som förväntat där man haft litegrann av en balansgång med att hitta inställningar som skyddar framdäcken, som slits väldigt hårt på just den här banan, samtidigt som främst Marcus Ericsson även vill ha en stabil bakände. Det är faktiskt lite tvärtom med Charles Leclerc som gärna har lite rörelse i bakvagnen för att trivas bäst. Under FP2 verkade Sauber ändå få till en bil som Ericsson trivdes bättre med och han var tre tiondelar snabbare än Leclerc efter kvalsimulationen. Marcus Ericsson vidhöll ändå att man har lite kvar att jobba med när det gäller att ta det där extra steget på den mjukaste gummiblandningen som många av konkurrenterna lyckas med och främst är det hur man förbereder däcken för de snabba varven. Med upptankad bil kändes det enligt Ericsson bättre och förutom några lite svagare varv i början av hans racesimulation var det tämligen stabila varvtider för Marcus medan Leclerc hade det motsatt, snabb inledningsvis för att sedan tappa rejält i fart en bit in i stinten. Jag räknar med att Sauber krigar om platserna just utanför Q2 i morgondagens kval, tror inte farten räcker för mer även om det finns mer att plocka fram till i morgon främst på motorsidan.

När det gäller däcken kan det bli ett intressant race då ultrasoft förvisso håller ok men man når snabbt brytpunkten för när både soft och medium är snabbare. Teamen längre bak kan absolut vinna på att inte köra ultrasoft och kanske klara sig med ett enda depåstopp medan toppteamen, som troligen alla måste starta på ultrasoft, får en väldigt lång andrastint om de ska klara sig med enbart ett stopp i racet. Finns säkert en mängd olika taktiskt alternativ att välja mellan som kan ge teamens strateger en del huvudbry innan man exakt vet hur man ska göra.

Annat intressant under dagen som kommit fram är att de 150 hästkrafterna som Max Verstappen sa sig ha fått när han körde av i kvalet i Bahrain inte alls var något mystiskt motorproblem. Det var helt enkelt att han av misstag tryckte gasen i botten när det skakade till i bilen och därav att han snurrade av och in i barriären. Detta låter, i mina ögon, som en betydligt mer trovärdig förklaring till det som hände.

Ferrari har även förklarat vad som gick galet i det olyckliga depåstoppet för Kimi Räikkönen senast och det var helt enkelt så att systemet man använder som både har sensorer på däcket, mutterpistolen för att få besked om däcket sitter på plats. Det som hände var att mekanikern som sköter mutterpistolen försökte en gång att få av hjulet, när det inte gick gjorde han ett nytt försök vilket gjorde att det automatiska systemet trodde ett korrekt däckbyte skett och därför gav grönt ljus för Kimi att köra iväg som då körde över en mekanikers ben så illa att det gick av. Ferrari har gjort en noggrann undersökning av det inträffade och har enligt uppgift gjort vissa modifieringar så att det inte ska upprepas, vad exakt är i nuläget inte känt.

Resultat FP2 Kinas GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m33.482s - 26
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m33.489s 0.007s 26
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m33.515s 0.033s 27
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m33.590s 0.108s 27
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m33.823s 0.341s 26
6 Nico Hulkenberg Renault 1m34.313s 0.831s 30
7 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m34.458s 0.976s 26
8 Carlos Sainz Renault 1m34.473s 0.991s 28
9 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m34.557s 1.075s 26
10 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m34.632s 1.150s 23
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m34.792s 1.310s 30
12 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m34.849s 1.367s 33
13 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m34.874s 1.392s 30
14 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m35.163s 1.681s 22
15 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m35.333s 1.851s 37
16 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m35.340s 1.858s 31
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.624s 2.142s 29
18 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m35.916s 2.434s 26
19 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m36.471s 2.989s 26
20 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m37.147s 3.665s 19