From zero to hero…

Marcus Ericsson på väg mot sina första VM-poäng på över två år förra helgen

Marcus Ericsson på väg mot sina första VM-poäng på över två år förra helgen

Vilken skillnad ett race gör! Första dagen inför Kinas GP med sedvanligt mediaarbete för förare och team och man slås verkligen av skillnaden i attityd mot Marcus Ericsson efter 9:e platsen i Bahrain för en vecka sedan. Från att ha varit ansedd som en utfyllnadsförare och av många enbart i F1 p g a stark ekonomisk backning är det nu annat ljud i skällan där i stort sett alla unisont nu hyllar Ericssons förmåga på banan. Det är nästan lite läskigt hur opinionen kan svänga så snabbt och det är faktiskt skönt och se Marcus Ericsson stå kvar med fötterna på jorden, väl medveten om att ”en fluga gör ingen sommar”.

Jag har självklart pratat med Marcus idag och jag frågade bl a om det var extra viktigt att det är race redan veckan efter succéresultatet senast.

- Inte superviktigt, självklart är man sugen att köra igen när det gick bra senast om inte annat för att hålla momentet uppe. Samtidigt var jag tillbaka i vanlig racemode redan i måndags med träning på gymmet, videoanalyser och allt de övriga jag gör inför ett race.

På dagens presskonferens var också en annan succéman, Pierre Gasly, som givetvis fick mycket frågor om racet senast och det är lite samma läge där, att njuta och fira med teamet nån dag för att sedan gå tillbaka till normal förberedelse inför helgens lopp. Gasly var självklart väldigt nöjd med bilen senast men menar att det är helt andra förutsättningar i Kina med framförallt betydligt svalare klimat. Banans karaktär skiljer sig en hel del också jämfört med de två första helgerna och han är precis som alla andra nyfiken på om teamet kan bibehålla farten från Bahrain. Helt klart är att det nya aeropaketet som kom till Bahrain fungerade väldigt bra och är knappast någon nackdel här heller, frågetecknet är fortfarande Hondamotorn som är kort på hästkrafter jämfört med de tre övriga tillverkarnas, detta kan bli tufft t ex längs den långa rakan mellan kurva 13 och 14. Samtidigt gör det fina chassit att man kanske kan kompensera för detta ut ur kurva 13 och därmed snabb nå toppfart och hålla undan för bilar som jaga bakom. Pierre Gasly sa idag också att hans ”now we can fight” på radion efter målgång senast var lite skämtsamt med anledning av att Fernando Alonso sa samma sak efter målgång i Melbourne men menade att det främst var en hyllning till Honda för deras goda jobb så här långt.

Den tredje föraren med på dagens presskonferens var Max Verstappen som naturligtvis fick mycket frågor om manövern senast där han var ihop litegrann med Lewis Hamilton med punktering och slutligen bruten tävling som resultat. Max menade att Red Bull har ett bra paket men att den lilla turen saknas så här långt. Jag frågade om han själv  tycker han kört på den nivån han vill vara och där svarade han snabbt nej.

- Man är aldrig på toppen av sin förmåga, finns alltid saker man kan göra bättre som förare.

Var ganska tydligt att Verstappen inte ville gå in i detalj på racet i Australien där han bl a snurrade bakom Kevin Magnussen eller incidenten med Hamilton senast i Bahrain. Istället ett genrellt svar som han kunna komma med egentligen när som helst under vilken säsong som helst. Det är dock rätt uppenbart att han är lite pressad av den knackiga starten på årets säsong som varit allt annat än bra.

Vädret här i Shanghai är som vanligt, d v s mulet och grått där regnet hänger i luften. Morgondagen ser enligt prognoserna ut att bli blöt medan resten av helgen blir torr, dock inte speciellt varmt. Kan bli intressant om vi kommer till lördagen med enbart körning i blött och därmed små möjligheter för teamen att känna på bilen i torrt innan kval. Extra spännande kan det bli med tanke på att Pirelli kör ultrasoft, soft och medium denna helg vilket bör betyda ett riktigt kvaldäck i den mjukaste gummiblandningen men med ett extra hopp till soft och medium som då blir troliga racedäck. Även om det är en nackdel att starta utanför topp 10 så är det ändå en klar fördel för dessa från plats 11 och neråt att de får välja vilka däck de kan starta på och därmed kan välja lite annan taktik än de som kvalat i Q2 på ultrasoft och därmed måste köra första stinten på dessa däck.

Kommande natt kl 03.55 kör vi igång med FP1, missa inte!

Slänger även med senaste F1-podden där vi bl a har med vår nya permanente medarbetare Dieter Rencken som analyserar Formel 1 planer för framtiden som presenterades förra fredagen.