Sebastian Vettel tursam vinnare i Australien…

Sebastian Vettel vinnare av säsongspremiären för andra året i rad

Sebastian Vettel vinnare av säsongspremiären för andra året i rad

Premiären är avklarad och det blev ett bra första race för säsongen. Att banan ser ut som den gör och vad detta får för konsekvenser på racingen (omkörningar) var ingen överraskning och mot bakgrund av detta tycker jag att Australiens GP ändå hade många intressanta inslag.

Som rubriken antyder vann Sebastian Vettel loppet lite tursamt då han, med hjälp av en felaktig algoritm i Mercedes mjukvara för analys av strategi, kunde passera Lewis Hamilton i samband med sitt enda depåstop som gjordes när VSC användes på banan. Fram till dess hade saker och ting rullat på som planerat, Lewis Hamilton i ledningen före Kimi Räikkönen med Sebastian Vettel på tredje plats och i det läget såg faktiskt inte Vettel ut att kunna utmana om någon seger.

Ferrari valde en aggressiv taktik för Kimi Räikkönen som gick i depå först av toppförarna där ambitionen var att försöka göra en ”undercut” på Hamilton som dock täckte upp för detta med att gå i depå varvet efter. Nu valde Ferrari att göra något alternativt med Sebastian Vettel som med hjälp av Kevin Magnussen fått en stor lucka bakåt. Dansken hade tagit sig förbi Max Verstappen i starten men orkade inte med samma tempo som de tre längst fram, därmed hade Ferrari och Vettel inget att förlora på att ligga kvar ute lite längre så länge farten fanns i däcken. Självklart hoppades Ferrari på att det skulle bli en säkerhetsbil och då få möjlighet att dra nytta av detta med Vettel, det fanns ett antal varv när den möjligheten fanns för tysken innan även han måste in för nya däck.

Ferrari blev bönhörda, båda Haas-bilarna tvingades nämligen stanna längs banan efter att deras depåstopp gått käpprätt åt skogen (återkommer till detta strax) och tävlingsledningen skickade ut meddelandet om VSC (virtuell säkerhetsbil). Teamen har programvara som simulerar alla tänkbara situationer i loppen och Mercedes trodde man hade koll även på detta scenario men det visade sig att mjukvaran hade räknat fel och den lucka som Mercedes och Lewis Hamilton hade var för knapp varvid Vettel hann in, göra sitt stopp från ledning och komma ut igen innan Hamilton passerat, inte med någon stor marginal men tillräckligt för att nu leda loppet.

Som banan ser ut i Albert Park visste Lewis Hamilton direkt i detta läge att han för andra året i följd tappat segern i säsongspremiären. Det går helt enkelt inte att köra om, speciellt inte när Mercedes och Ferrari är så jämna fartmässigt i racetrim som man är och även om Lewis länge gjorde vad han kunde för att sätta press på Vettel så fick han nöja sig med andraplatsen. Hamilton valde t o m, mot slutet, att backa av för att spara på materialet vilket är ett rimligt beslut, riskerna vid ett eventuellt omkörningsförsök var för stora och då fanns ingen anledning att fresta på motorn mer än nödvändigt de sista 5-6 sista varven. Tråkigt för Mercedes men desto roligare för Ferrari och jag tror ganska bra för mästerskapet.

Tillbaka till Haas. En fantastisk helg för det amerikanska teamet som i Australien verkligen underströk att farten under testerna inte var någon tillfällighet. Just med anledning av detta då extra tufft att råka ut för två felaktiga depåstopp där man på båda bilarna lyckades med bedriften att inte få på alla fyra hjulen ordentligt. Enligt Günther Steiner berodde det hela på att mekanikerna helt enkelt inte fick hjulmuttern att gänga på rätt och därmed ridå. Inte bara resultatet blev en besvikelse, 10.000 dollar i böter kostade det teamet där Steiner skyllde det hela på att man tränat depåstopp för lite under helgen något man kommer ändra på inför nästa deltävling i Bahrain. Jag köper inte riktigt den förklaringen, man har gjort tusentals depåstopp hemma i fabriken under vintern och även i Barcelona under testerna så träning saknas inte. Visst behöver man köra igenom rutinerna även under en tävlingshelg, bara för att gnugga lite extra, men jag tror inte att bristen på den lilla extra träningen gör att två mekaniker kör gängpaj helt plötsligt. Kan däremot tänkas de hade någon ny lösning för hjulmuttrarna som man trodde skulle speeda upp däckbytet men som gick väldigt fel, oavsett vad så var det många dyra poäng som försvann ut i det svarta hålet igår.

För Marcus Ericsson slutade det också i moll, tidigt i loppet fick han avbryta med hydralikproblem och därmed ingen chans att köra om de efterlängtade VM-poängen. Fram till dess hade allt gått enligt plan med en plats upp i starten och bra häng på bilarna framför.

Marcus Ericsson kan ändå åka från Melbourne med klart godkänt betyg, stabil körning och snabbare än sin teamkamrat hela helgen. Hur bra Sauber skulle stå sig mot övriga team var ett frågetecken på förhand men med förhoppningen att man tagit steg framåt. Fredagens träningar och den fart man visade var närmast deprimerade långsam vilket också märktes på teamet efter första dagen. Till lördagen däremot såg det helt plötsligt betydligt bättre ut efter att man bl a gjort rätt stora förändringar på inställningarna bak på bilen. Jag frågade Saubers Jörg Zander hur det kunde komma sig att det var så stor skillnad mellan fredag och lördag och fick svaret att man då gjort set up-förändringar men också att man inte någon gång under fredagen kört bilen i närheten av optimerad när det gäller motoreffekt och med relativt mycket bensin i tanken.

I kvalet visade det sig också att Sauber-bilen är med i mittfältet där Marcus Ericsson och Charles Leclerc båda gjorde respektabla tider som med lite tur kunde räckt för Q2. I Marcus fall fick han trafik på sitt sista varv i Q1 när Pierre Gasly efter en mindre avåkning kom upp på banan framför honom vilket kostade några tiondelar. Leclercs förklaring var en misstag i kurva 4 som gjorde att han missade möjligheten att gå vidare till nästa kvalrunda. Hur som helst såg det inte längre nattsvart ut för Sauber rent fartmässigt och med tanke på att racesimulationerna under fredagen såg bra ut fanns anledning till viss optimism inför racet. Tyvärr satte tekniken stopp för Ericsson och Charles Leclerc gjorde i ärlighetens namn inget dunderrace, delvis p g a konstigt däckval med över 25 varv på slutet med ultrasoft. Teamet får nu analysera denna helg och bygga vidare mot nästa i Bahrain som förhoppningsvis ytterligare kan bekräfta att man är på rätt väg med årets nya bil och koncept.

Avslutningsvis kan jag också konstatera att det det jag upplevde under testerna också stämde i verkligheten, åtminstone denna helg. Ingen vidare fart på vare sig Williams eller Force India jämfört med fjolåret och det blir nog rätt tufft för dessa båda team i år. Toro Rosso Honda hade inte heller någon lyckad premiär då grejerna inte höll för Gasly och där Hartley föll på eget grepp med sin upplåsning direkt efter start. Fartmässigt tror jag också det fattas en del för Toro Rosso där Honda visserligen är bättre i år men knappast tillräckligt bra.

Resultat Australiens GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 58 1h29m33.283s
2 Lewis Hamilton Mercedes 58 5.036s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 58 6.309s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 58 7.069s
5 Fernando Alonso McLaren/Renault 58 27.886s
6 Max Verstappen Red Bull/Renault 58 28.945s
7 Nico Hulkenberg Renault 58 32.671s
8 Valtteri Bottas Mercedes 58 34.339s
9 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 58 34.921s
10 Carlos Sainz Renault 58 45.722s
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 58 46.817s
12 Esteban Ocon Force India/Mercedes 58 1m00.278s
13 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 58 1m15.759s
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 58 1m18.288s
15 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 57 1 Lap
- Romain Grosjean Haas/Ferrari 24 Wheel nut
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari 22 Wheel nut
- Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 13 Power Unit
- Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 5 Hydraulics
- Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 4 Brakes

Förarmästerskapet

POS DRIVER POINTS
1 Sebastian Vettel 25
2 Lewis Hamilton 18
3 Kimi Raikkonen 15
4 Daniel Ricciardo 12
5 Fernando Alonso 10
6 Max Verstappen 8
7 Nico Hulkenberg 6
8 Valtteri Bottas 4
9 Stoffel Vandoorne 2
10 Carlos Sainz 1
11 Sergio Perez 0
12 Esteban Ocon 0
13 Charles Leclerc 0
14 Lance Stroll 0
15 Brendon Hartley 0

Konstruktörsmästerskapet

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Ferrari 40
2 Mercedes 22
3 Red Bull/Renault 20
4 McLaren/Renault 12
5 Renault 7
6 Force India/Mercedes 0
7 Sauber/Ferrari 0
8 Williams/Mercedes 0
9 Toro Rosso/Honda 0