Mercedes favoriter inför premiären…

Mercedes är favoriter inför årets säsong

Mercedes är favoriter inför årets säsong

Då är försäsongen slut, de åtta tillgängliga dagarna är över. För team och förare återstår nu att dra sig tillbaka litegrann och samla ihop all insamlad data och börja ladda för premiärhelgen i Melbourne.

Rangordningen mellan teamen ser för mig ut ungefär som förväntat, redan från första dagen har jag tyckt att Mercedes är teamet att slå och den uppfattningen har jag fortfarande med Ferrari och Red Bull som närmaste utmanare.

Mercedes har precis som vanligt haft allt under kontroll och kunde så fort man körde ur garaget börja med finjusteringarna på bilen. Paketet ser otroligt bra ut och enligt dem själva skulle årets bil krossa förra årets maskin och efter att även ha sett vilka tider som görs så kan man generellt säga att 2018-års bilar är klart snabbare än sina föregångare 2017.

Ferrari är för mig närmat bakom, tiderna från de två sista dagarna är otroligt starka även om man inte ska läsa in alltför mycket när det gäller varvtider under test. Det som dock rapporteras är att årets Ferrarimotor drar lite mycket bensin och när det gjordes racesimulationer så tvingades Ferrari spara en hel del vilket gjorde att deras racetid blev lite längre än Mercedes. Även Marucs Ericsson antydde något liknande när jag pratade med honom om den nya motorn, detta är därför något som man behöver titta över hemma i Italien.

Red Bull är mitt tredje team, kanske t o m tvåa men baserat på att man kör Renaultmotor så tror jag ändå man är något bakom. Red Bulls Christian Horner har redan haft synpunkter på årets motorpaket, kanske kan man dock utnyttja att Ferraris motor är mer bränsleslukande. Att chassit är bra har man visat och Daniel Ricciardo menar att man är ”right there”.

Bakom det tre stora teamen ser det också ut ungefär som jag trodde det skulle göra inför testerna drog igång där jag har Renault på fjärde plats före Mclaren. Renault började testerna riktigt starkt men har kanske inte riktigt haft den utvecklingskurva som jag trodde de skulle ha. Farten räcker dock för att jag anser dem vara före Mclaren som i år kör med samma motor som både Red Bull och Renault själva.

Det som oroar lite är dock Mclarens tillförlitlighet där man har haft varmgång, strul med batterier, oljeläckor och idag ett turborras. Inte bra att sista dagen av tester ha en bil som inte håller, speciellt denna säsong när det är enbart tre motorer tillgängligt innan det börjar bli bestraffningar. Man funderar onekligen på om det är miljön för motorer i Mclarens chassi som är problemet, är allt för tight paketerat? När man samtidigt ser deras förra motortillverkare Honda ihop med Toro Rosso ha en motor som tillsynes fungerar felfritt är det lätt att man drar sådana slutsatser. Mclaren själva är pressade såklart med frågor om just detta från den församlade pressen. Man försöker självklart hålla skenet uppe men jag gissar att det är lite stresspåslag nu för teamets ingenjörer och designavdelning. Just idag fick man till slut ändå till en riktigt bra tid men håller bilen?

Bakom dessa fem team har vi sedan ett team som man på allvar börjar tro har något riktigt bra på gång. Vad ska man annars säga om Haas och deras två avslutande dagar med tider som verkligen imponerat på alla. Dessutom tider gjorda på aningen hårdare däck vilket rimligen bör innebära att det finns lite mer att plocka ut när man går hela vägen med de mjuka däckvalen. Det kan t o m vara så att man eventuellt också kan utmana de två närmaste teamen framför vilket i sådant fall vore en stor överraskning. Låt oss dock vänta och se lite vad som händer när vi kommer till lite andra banor också innan vi gör den slutliga bedömningen kring Haas.

Återstår då fyra team som jag tycker samtliga är relativt jämna. Toro Rosso med sin nya Hondamotor  har kunnat köra igenom sina testprogram mer eller mindre utan störningar. En halv dag försvann med ett krånglande bromssystem men i övrigt har det fungerat väldigt bra. Ryktet har gått att teamet eventuellt kört fler motorer än sina konkurrenter men det är inget jag kunnat få verifierat.

Williams har inte heller imponerat så här långt och jag har faktiskt lite svårt att veta riktigt hur formen är. Lägg därtill en orutinerad föraruppställning, även om man haft ”hjälp” av Robert Kubica vissa dagar. Det känns inte som att man inte är på den nivå man vill vara än. Med tanke på hur det sett ut de senaste säsongerna för teamet så vill man nog inte gå bakåt mer, snarare åt andra hållet men jag tycker inte man visat sådana tendenser än.

Force India är också svårbedömda, känns som om det varit tight med budgeten där man bl a klagat högljutt över hur dyrt det varit att designa in Halo på bilen vilket sannolikt hämmat deras tidigare väldigt framgångsrika designkoncept. Det är självklart att svårt med en så pass stor förändring att bara bygga vidare på det man hade förra säsongen och det är resultatet av detta jag tror vi sett under testerna. En annan faktor som gör att jag tror ekonomin är ansträngd är att man ”sålde” två testdagar till andra förare än sina ordinarie, sådant är aldrig bra med så få kördagar som det är.

Avslutningsvis Sauber som kom hit till Barcelona med en helt ny bil, en bil som ådrog sig en hel del uppmärksamhet från experter på designområdet. Saubers tekniske direktör har varit väldigt ärlig med att det är ett stort jobb att hitta rätt med den nya bilen och att man måste ha stor respekt för att det kommer ta lite tid. Inledningsvis hade man rätt stora balansproblem något som blivit klart bättre allteftersom men fortfarande är det långt ifrån perfekt och under gårdagens kvalsimuleringar hade man rätt uppenbara problem att få igång alla däcken samtidigt. Får man dock ordning på detta, vilket förhoppningen är att man gör, så sägs potentialen verkligen finnas där och med tanke på att man är långt ifrån avhängda så finns anledning till försiktig optimism och bra möjligheter att i år på allvar vara med i mittfältsfighten även om det blir nedre delen till att börja med.

Nu packar som sagt teamen ihop sina grejer och sätter av mot respektive fabriker för de sista förberedelserna innan premiären och framförallt packas allt för avfärd den långa resan till Melbourne. Det dröjer sedan till efter Kinas GP innan bilarna kommer tillbaka till sina högkvarter.

Packar ihop gör även jag här från Barcelona och hoppas alla har haft utbyte av rapporteringen så här långt. Otroligt kul med det stora intresset från alla och även den en stora kunskap många besitter vilket verkligen höjer nivån i kommentatorsfältet.

Här tiderna från den avslutande testdagens körning

sista dagen