Nytt banrekord av Sebastian Vettel…

Sebastian Vettel visade idag att formen har infunnit sig på allvar

Sebastian Vettel visade idag att formen har infunnit sig på allvar

Bara en dags testande återstår efter dagens körning och denna näst sista kördag har för avlöpt utan större dramatik. En enda rödflagg under dagen och den stod faktiskt Marcus Ericsson som i slutet av eftermiddagens racesimulation tappade bakänden in i kurva 4 och hamnade i sandfållan där han blev stående. I övrigt har samtliga team och förare gjort väldigt många varv och troligen genomgått de testprogram för dagen som var planerat.

Det vi också fick se under dagen var några riktigt snabba varv där Sebastian Vettel med hjälp av hypersoft förbättrade gårdagens nysatta banrekord med närmare en sekund. Tiden blev 1.17.182 och imponerande sannerligen men än mer imponerande var faktiskt Haas och Kevin Magnussen som på ett set supersoft, d v s två gummiblandningar hårdare däck, var 1,1 sekunds långsammare än Vettel och näst snabbast för dagen. Som vanligt är det svårt att värdera tiderna rakt av då förutsättningarna kan variera med bränslemängd och dylikt men helt klart ser Haas riktigt bra ut så här långt. Att det går mycket fortare rent generellt kunde även Marcus Ericsson intyga, han sa bl a att det inte är mycket kvar av bromssträckorna längre och att man kan ta väldigt mycket fart med sig in i sväng. Kortare bromssträckor betyder inte bara bättre varvtider det blir också än svårare att köra om.

Kevin Magnussen stod för en överraskande snabb tid idag

Kevin Magnussen stod för en överraskande snabb tid idag

Sauber körde som sagt lite fullfartsvarv på förmiddagen på de mjukare gummiblandningarna och inledningsvis såg det ok ut på soft men när man började köra ännu mjukare däck och förväntade sig ännu lägre varvtid så infann de sig inte riktigt. Anledningen är att man hade svårt att få igång alla fyra däcken samtidigt, bakdäcken var i arbetsfönstret medan framdäcken tog lite mer tid på sig, när väl framdäcken började kännas ok så hade man överhettning i ytan bak. Det är just den timingen med uppvärmningen av däcken som är lite problematisk och därav svårt att förbättra lika mycket som många andra team klarade, därav t ex Haas. På hypersoft, det mjukaste däcket, blev det dock en klar förbättring men det däckets mjukare karaktär maskerar en del av det ovan beskrivna problemet  som dock kvarstår. Mer jobb att göra när det gäller hur man förbereder däcken för de riktigt snabba varven, löser man detta finns helt klart en bra potential.

Eftermiddagens ”racerun” blev som sagt något förkortad p g a avåkningen men när jag pratade med Marcus Ericsson om dagen så var ändå hyggligt nöjd men menar att teamet fortfarande har en del kvar att göra när det gäller bilens balans. För Marcus är det nu färdigkört under försäsongstesterna och nästa gång han sitter i bilen blir vid premiären i Melbourne. Teamet tar nu med sig all den data man samlat in och kommer jobba hårt för att göra förbättringar i den mån det finns tid, det kan nog ta några tävlingshelger också innan man är helt på det klara med vad som behöver göras. I morgon är det Charles Leclerc tur att köra lite mjukare däck på förmiddagen och en racesimulation på eftermiddagen.

92DE8FBB-235C-4BDD-AAC3-C2A70C9EE03F