Daniel Ricciardo snabbast hittills…

Daniel Ricciardo slog idag till med nytt inofficiellt varvrekord i Barcelona

Daniel Ricciardo slog idag till med nytt inofficiellt varvrekord i Barcelona

Andra testveckans andra dag blev precis som den första väldigt lyckad för det flesta med över 1300 varv totalt avverkat. Renault var allra värst idag med massiva 190 varv med bilen fördelat på de två förarna, Carlos Sainz på förmiddagen (88 varv) och Nick Hülkenberg efter lunch (102 varv). Således kan vi konstatera att de hade en tämligen problemfri dag och känns mer och mer som det fjärde teamet i rankingen. 

Allra snabbast idag och också väldigt flitig (165 varv) var Daniel Ricciardo som efter att ha känt sig lite vissen igår när han egentligen skulle kört idag noterade 1.18.047 på ett set hypersoft vilket faktiskt är nytt inofficiellt varvrekord här i Barcelona med nuvarande konfiguration. Även Red Bull börjar nu se väldigt väl förberedda ut och är verkligen med och i kampen med Ferrari och Mercedes. Ricciardos tid var 4 tiondelar snabbare än Mercedes Lewis Hamilton och ytterligare en tiondel före Hamiltons Mercedeskollega Valtteri Bottas. Mercedesförarna gjorde dock sina snabbaste varv på ultrasoft och differensen på 4-5 tiondelar är nog skillnaden mellan hypersoft (mjukaste däcket) och ultrasoft (näst mjukaste däcket).

Kan vi då dra slutsatsen att Red Bull och Mercedes därmed är helt jämna fartmässigt? Det ser onekligen ut så efter idag vilket är extremt uppmuntrande för mästerskapet när vi dessutom vet att Ferrari finns med i mixen därframme. Känns riktigt bra om vi kan ha sex jämspelta bilar i toppen redan från start i år, gärna lite olika snabba på olika banor.

Ferrari skulle idag kört heldag med Kimi Räikönen men finländaren kände sig inte helt kry i magen och kom först ut efter lunch med Vettel i bilen under förmiddagen. Oklart just nu om detta betyder att Kimi nu tappar en halv dag eller om man delar någon mer av det återstående körpassen denna vecka. Ferrari hade inte samma ambitioner som Red Bull och Mercedes att köra de allra mjukate däcken och därmed sätta de riktigt snabba varvitderna. Sebastian Vettel var snabbast av Ferrariförarna 1,5 sekunder bakom på sitt snabbaste varv med Pirellis gulmarkerade soft däck på bilen.

Mclaren fortsätter ha det tungt med nya teknikproblem. Idag en oljeläcka och ett framtvingat motorbyte som drog ut på tiden. Teamet har nu tappat två halvdagar denna vecka och även om Fernando Alonso till spansk media säger att bilen är förberedd för premiären i Melbourne och att man är hyggligt nöjd med farten så känns inte riktigt så. Visst har det delvis varit snöpliga grejer som hållit dem i depån men samtidigt så är bekymren med överhettning ett bekymmer man behöver lösa och frågan är om inte bilen är lite för tight paketerad även för Renault. Pressen på Mclaren ökar nu ordentligt om man inte kan köra de två avslutande dagarna problemfritt.

För Saubers del så var det Charles Leclerc i bilen och han fick minsann göra skäl för lönen med totalt 160 varv under dagen. Tiden 1.20.9 (supersoft) var näst långsammast men inget som oroade då varvtid inte var främsta fokus. Istället handlade det även idag om att få bilen mer välbalanserad och det verkar man ha lyckats med, Leclerc var riktigt nöjd med känslan och tyckte man tagit stora steg under dagen. Just detta bekräftades också av Saubers tekniske direktör Jörg Zander som sa att man nu hittat en bra grundinställning på bilen även om det fortfarande finns jobb kvar att göra och att alla måste respektera att det kommer ta tid att nå de sista procenten fart. Charles Leclerc fick köra full racedistans på eftermiddagen och börjar nu på allvar känna sig komfortabel i bilen även om det sved lite i nacken nu på kvällen.

I morgon är Marcus Ericsson tillbaka och då ska man försöka genomföra en lördag/söndag kombinerat över för och eftermiddag. Först ett simulerat FP3 följt av kval där man kommer kanske inte helt och fullt optimerar som under en racehelg men åt det hållet. Efter lunch blir det så race, 66 varv med fulla förberedelser såsom rekognoseringsvarv, varvet ut till gridden och formationsvarv följt av racestart dock från depån av naturliga skäl. Alltid kul och följa när man verkligen försöker göra bra varvtider så de snabba varven innan lunch kommer att fånga mitt intresse även om man inte ska ha alltför stora förväntningar, det är trots allt test fortfarande.

Tiderna dag 2 test 2

tider dag 2 test 2