Sebastian Vettel angav tonen i Barcelona…

Sebastian Vettel var snabbast den första dagen under test 2 i Barcelona

Sebastian Vettel var snabbast den första dagen under test 2 i Barcelona

Första dagen av andra veckans testande är klar och äntligen fick alla köra i strålande fint vårväder med upp 16-17 grader och sol under eftermiddagen. Att de allra flesta låg efter med sina testprogram var tydligt och det kördes väldigt många varv där Mercedes och Ferrari fick ihop drygt 170 varv vardera. 

Ferrari avslutade dagen i topp före Mercedes där Sebastian Vettel gjorde sin tid på medium medan Valtteri Bottas i Mercedes gjorde sin på soft. Nu verkar det dock som att skillnaden i varvtid mellan de olika blandningarna inte är så stor och vi vet heller inte förutsättningarna för de respektive varven. Klart är dock att fältet så här långt är väldigt väl samlat tidsmässigt där Marcus Ericssons bästa tid på supersoft inte är mer än 1,3 sekunder långsammare än Vettels på medium. En annan relevant jämförelse i det avseendet är att Ericssons tid på soft på 1.21.9 är enbart 1,3 sekunder långsammare än Bottas på samma gummiblandning, ett gott betyg för Saubers nya bil får man konstaterar.

Sauber hade en hel del nya delar på bilen till denna dag, bl a en ny framvinge och enligt Marcus Ericsson så var samtliga uppdateringar något som gjorde bilen bättre. Det man behöver fila på fortfarande är att riktigt förstå bilen fullt ut då den fortsätter vara obalanserad och inkonsekvent. Bilen uppför sig nyckfullt och ger inte föraren det fortroende som behövs vilket syntes tydligt när jag stod och tittade i kurva 5 under eftermiddagen. Marcus Ericsson fick idag också chansen att köra lite mjukare däck och tanken var tiderna skulle krypa neråt. Så blev dock inte fallet, precis som vanligt här i Barcelona blir banan långsammare under eftermiddagen, det uppskattades till ca en sekunds skillnad mot förmiddagen. Detta gjorde att ingen men några få undantag förbättrade sina tider efter lunch.

Ericsson konstaterade efter dagens körning att potentialen finns men att det är en hel del kvar att jobba med innan den rätta känslan infinner sig. Mot bakgrund av detta tycker jag det ser relativt bra ut inför premiären men vi får nog räkna med att det kan ta några tävlingshelger också innan teamet helt och fullt vet hur man når bilens fulla potential.

Två team stötte på lite missöden. Toro Rosso fick, efter en väldigt start försäsong så här långt med många körda varv, bara en halv dag på banan och bara 54 varv totalt idag. Ett krånglande bromssystem tog längre tid än beräknat att fixa och ingen körning under eftermiddagen. Nu kan man ändå vara nöjda i Red Bulls juniorteam då man var bäst av resten med femte tid bakom Ferrari, Mercedes och Red Bull.

Det andra teamet som hade driftstörningar under dagen var Mclaren med elfel under förmiddagen och krånglande hydralik under eftermiddagen och enbart 38 körda varv

tiderna dag 1 test 2