Barcelona bjuder på sol…

Fint väder i Barcelona när andra veckan av försäsongstester drar igång

Fint väder i Barcelona när andra veckan av försäsongstester drar igång

Då är vi plats för den andra och avslutande testveckan inför årets säsong och glädjande nog kan jag konstatera att det är ”normalt” väder här nere i Barcelona. Nu på morgonen soligt och fint med drygt 10 grader i luften, så nära perfekt man kan få det den tiden på året i norra Spanien. Prognosen talar om ca 15-16 grader mitt på dagen och det tror jag de flesta är väldigt nöjda med.

Att vädret är stabilt är också väldigt viktigt med tanke på att kvalitén på förra veckans körning inte blev speciellt bra. Även om många team fick ihop en hel del varv så var förhållandena långt ifrån optimala och därför blir de kommande fyra dagarna superviktiga.

För Saubers del så blir det lite av en nystart med många nya delar till bilen som kommit till banan nu på morgonen. Främst handlar det om aerouppdateringar däribland en ny framvinge, nytt golv, bakvinge och lite annat. Förra veckan klagade båda förarna på att balansen i bilen inte var bra och en av anledningarna kan ha varit att man körde förra veckan med förra årets framvinge. Just framvingen är en extremt viktig detalj på bilen då den träffar luften först och sedan styr luften längs resten av bilen. Med den ”riktiga” framvingen är förhoppningen att det mesta av balansproblemen är avhjälpa, man kommer ägna inledningen av dagen till att göra mycket aeromätningar men även ”back to back” tester av de gamla och nya delarna och förhoppningsvis få svar på om man är på rätt väg.

Efter lunch är det tänkt att det ska köra lite mer fullfartskörning på mjukare däck, man planerar körning på soft, supersoft och ultrasoft med en bil som inte har fullt så mycket bensin ombord. Rent generellt har man från Saubers sida bestämt sig för att köra bilen något lättare denna vecka vilket betyder att förarna fått sin vilja igenom. Sauber har haft för vana att under testerna köra bilen lite tyngre än konkurrenterna vilket naturligtvis påverkar varvtiderna negativt. På den här banan betyder 20 kg extra bensin utan vidare 6 tiondelar sämre varvtid. Alla team har för vana att köra bilen med exakt samma mängd bränsle hela tiden för att kunna jämföra data korrekt och för just Saubers del har den vikten tidigare, av någon anledning, varit lite högre. Gissningsvis väljer man nu att gå förarna till mötes då ”gammal” data från tidigare år är mindre viktiga med så mycket nytt med årets bil. Att förarna vill ha en lättare bil är lätt att förstå, det är stor skillnad i känslan på bilen med mindre bensin i tanken och att åka en hel försäsong med relativt tung bil gör att man inte riktigt vet hur det kommer kännas när de väl kommer till Melbourne och ska kvala.

En spännande vecka väntar där vi nu troligen kommer se ännu lite tydligare hur teamen ligger till mot varandra och förhoppningsvis så kommer Sauber att var med i mixen på ett bra sätt.