Svårbedömd första vecka i Barcelona…

Toro Rosso fick ihop imponerade många varv den första veckan av tester

Toro Rosso fick ihop imponerade många varv den första veckan av tester

Då var första veckan avklarad av försäsongstester i Barcelona och jag tror de allra flesta se tillbaka på den med viss besvikelse. Vädret har verkligen inte varit på teamens sida med kall väder som kulminerade under onsdagen som snöade bort helt.

Först idag, den avslutande dagen, blev det lite kvalité på körningen med ”normal” temperatur och även om det var blött fram till lunch så blev eftermiddagen så som gärna sett att varje dag varit. Självklart kan man inte begära sommarväder i slutet på februari, början på mars, även om man är i Spanien men att det skulle vara strax över nollan var det ingen som riktigt räknat med. Vädret var så adligt att det föreslogs att onsdagen skulle strykas och istället använda fredagen för test, en fullständigt rimlig kompromiss. Men som vanligt i Formel 1 får aldrig det sunda förnuftet regera, förslaget krävde att alla team var överens och då var det givetvis ett som satte sig på tvären. Ryktet gör gällande att det var Renault som då antagligen tyckte sig ligga så bra till att man inte ville ge någon annan chansen att fila lite extra på sin form. Om detta stämmer vet jag inte men som jag känner teamen och Formel 1 så låter det inte helt otroligt. 

Nästa vecka ser bättre ut, mestadels uppehåll och runt 15 grader vilket är acceptabelt. Just detta gör att jag inte är direkt orolig över att man inte ska hinna bli förberedd till premiären i Melbourne. Det känns ändå som att några team har mer att göra än de övriga och det är givetvis Sauber som måste fortsätta lära sig den nya bilen. Red Bull har nog inte heller fått så många km som man önskat och jag vet inte om det känns helt lugnt där nere även om jag också vet att de förmodligen har en rätt bra grund att stå på. Men en grund räcker inte för att utmana Mercedes och Ferrari, det behöver flyta på bättre för att man ska hitta det lilla extra som definitivt kommer krävas. Jag tror även att Force India är lite på efterkälken, dels har de ordinarie förarna inte fått all bantid då den första sålts till ryske Nikita Mazepin och där dag 3 snöade inne. När det väl blev körning idag så var man sent ute och det känns som att Force India har en bit kvar innan man är helt i fas med sitt testarbete. Det faktum att man säljer en av försäsongsdagarna till en förare som troligen aldrig kommer köra i F1 är oroande ur ett ekonomiskt perspektiv, behövde man verkligen slantarna så desperat?

Mercedes ser i mina ögon ut som den klara favoriten inför säsongspremiären. Precis som vi vant oss vid de senaste åren rullar man ut en bil som direkt fungerar, bara behöver finjusteras lite för att sedan leverera bra varvtider. Bakom ser Ferrari just nu ut att vara närmaste utmanare och där Red Bull bör vara tredje team, men både Mclaren och Renault knackar på dörren bakifrån och främst Renault ser bra ut så här långt.

En positiv överraskning denna vecka har Toro Rosso varit, helt okej fart i bilen men framförallt har Hondas motor fungerat vilket alla var oroliga för att den inte skulle göra. Teamet själva säger att man gett Honda friheten att göra det som är bäst för motorn och belönats med många varv på banan. Honda hade inte alls denna frihet tillsammans med Mclaren som ställde krav på t ex måttspecifikationer som Honda hade svårt att klara. Tror även det faktum att man inte kör en växellåda från Mclaren har spelat en viss roll i att tillförlitligheten finns där. Enligt uppgift var det bl a Mclarens växellåda som stökade till det för Honda med vibrationer som inte motorn klarade av.

Hur bra är då Sauber? Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att ha för höga förväntningar. Självklart finns det bara en väg och det är uppåt efter fjolåret men hur långt upp är omöjligt att säga något om ännu. Bilen som sådan har fått mycket uppmärksamhet från diverse experter som tycker det nya konceptet är intressant vilket såklart är kul men intresse ger knappast några snabba varvtider. Bilen behöver också fungera i praktiken och några egentliga svar på om den är snabb har vi inte fått denna vecka sett till de tider den presterat.

Marcus Ericsson beskriver bilen som annorlunda mot förra året och tyckte initialt att balansen saknades vilket han dock var betydligt mer nöjd efter dagens körning. Vidare verkar den nya motorn vara det stora steg man hoppats på mot den 2016-variant som användes 2017. Dels beskrivs den som mer körbar vilket inte är oviktigt, en lättkörd motor ger föraren mer förtroende och möjlighet att satsa hårdare utan att riskera några överraskningar. Det som även verkar vara en stor skillnad är ERS-systemet som är betydligt effektivare och bättre på den nya motorn. Låt oss dock avvakta med en grundligare recension av Sauber till efter nästa vecka, förhoppningsvis är man hyggligt med och har något bra att bygga vidare på under resten av säsongen. Redan nästa vecka kommer ett uppdaterat aeropaket till bilen så hemma i fabriken ligger man åtminstone inte på latsidan.

Nu hem till vinterkylan på riktigt hemma i Sverige några dagar  men på tisdag är bloggen på plats igen, ni också hoppas jag!

Tiderna dag 4, test 1 Barcelona

tider o däck