Kall och regnig första dag i Barcelona

Daniel Ricciardo och Red Bull var snabbast första dagen i ett kallt Barcelona

Daniel Ricciardo och Red Bull var snabbast första dagen i ett kallt Barcelona

Det blev en kall och till slut också regnig första dag här i Barcelona. Genomgående har kommentarerna från förarna varit att det var väldigt svårt att få några riktigt bra svar på hur bilarna kändes och fungerade. Inte bara yttertemperaturen var låg, även asfalten var väldigt kall och däcken kom egentligen aldrig upp i temperatur vilket naturligtvis påverkade saker och ting negativt. Det var mer än på ett håll som det grymtades om att man kanske skulle förlägga testerna till något varmt ställe, typ Bahrain, men det är lika för alla och bara att köra vidare här i ett vårkallt Spanien.

Ett exempel på detta gav Marcus Ericsson när beskrev det som bokstavligen köra på is när han gjorde sina var varv för aeromätning före lunch. Däcktempen sjönk från runt 100 grader vid utfarten från depån ner till ca 40 grader lagom till sista chikanen och då fungerar bilen och däcken inte alls och det faktisk svårt att hålla sig kvar på banan. Minst lilla du är oförsiktigt gaspedalen och du riskera att snurra av vilket givetvis inte är önskvärt på något sätt.

För Sauber handlade det under dagen om ratt börja inlärningsprocessen av den nya bilen och det var förutom aeromätningar mycket systemkontroller och liknande man ägnade sig åt och förutom några mindre barnsjukdomar så fungerade det tillfredställande. Självklart hade man velat köra mer men nu var vädrets makter inte på Saubers sida och tyvärr för Marcus Ericssons del så verkar hans nästa kördag inte bli mycket bättre. På frågan hur stressande detta är svarande han att det inte är optimalt, med enbart fyra kördagar totalt, att två av dem mer eller mindre försvinner p g a vädret men menade samtidigt att det inte är något att lägga allt för stort fokus på, bara att göra det bästa av saken.

Mclaren var enda teamet som råkade ut för något större drama när Fernando Alonso på förmiddagen snurrade av i sista kurvan då höger bakhjul lossnade från bilen p g a en trasig hjulmutter. Det blev några timmar i garaget för reparationer men Mclaren och Alonso var tillbaka  på banan igen strax innan lunch och kunde sedan köra vidare utan några nämnvärda problem.

Toro Rosso, som tagit över Mclarens tidigare motortillverkare Honda, hade en riktigt bra dag sett till till just tillförlitligheten som var ett jätteproblem för dem för ett år sedan. 93 varv fick Brendon Hartley ihop och det måste anses som succé för teamet men framförallt för Honda.

I morgon är det nya tag och förhoppningsvis hygglig väder..

Tiderna dag 1 Barcelona

1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m20.179s - 105
2 Valtteri Bottas Mercedes 1m20.349s 0.170s 58
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1m20.506s 0.327s 80
4 Nico Hulkenberg Renault 1m20.547s 0.368s 73
5 Carlos Sainz Renault 1m22.168s 1.989s 26
6 Lewis Hamilton Mercedes 1m22.327s 2.148s 25
7 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m22.354s 2.175s 51
8 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m22.371s 2.192s 93
9 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m22.452s 2.273s 46
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m22.578s 2.399s 55
11 Marcus Ericsson Sauber/Alfa Romeo 1m23.408s 3.229s 63
12 Nikita Mazepin Force India/Mercedes 1m25.628s 5.449s 22
13 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m44.148s 23.969s 28