Mclaren MCL33 är här…

Mclaren MCL33

Mclaren MCL33

Mclaren är det åttonde teamet att visa upp sin bil och inte helt oväntat går man ytterligare ett steg när det gäller att hedra sitt arv från grundaren Bruce Mclaren. Den papayaorangea färgen är än mer tydlig i år med enbart små inslag av svart och blå.

Designmässigt ser det ut att vara en tämligen ren sådan på dessa launchbilder, frågan är vad som finns i ”pipen” framöver när det gäller uppdateringar. Zak Brown har antytt att det kommer ett stort uppdateringpaket redan till premiären i Australien.

På motorsidan är det som bekant Renault, istället för problemtyngda Honda, som gäller vilket är extra intressant då man nu har samma förutsättningar som Renault själva och Red Bull. Rimligen är målsättningen att åtminstone vara team nr 4 i år med ännu högre ambitioner för kommande säsonger. Hela bildesignen i år har fokuserats väldigt mycket på att konvertera bilen för Renault istället för Honda-motorer.

För Mclarens varumärke är det verkligen viktigt nu att alla ser tydliga framsteg, ett år till med svajiga prestationer kan blir väldigt tufft att komma tillbaka ifrån. Det är faktiskt lite förvånande att man trots alla motgångar ändå kan behålla Fernando Alonso (alla vet vad det kostar) och samtidigt ha resurser att vara aggressiva med sin bildesign, vilket jag uppfattar att man varit fram till nu. Bristen på större sponsorer på bilen är tydlig och att man ändå är med ekonomiskt kan vi nog tillskriva förmögna ägare som fått skjuta till extra medel, men också att man har bra bonusutbetalningar från F1. Zak Brown har sagt att sponsormålen för 2018 är uppnådda men jag gissar att jakten på en huvudsponsor fortsätter febrilt och hjälps givetvis väldigt mycket av att prestationerna på banan blir på en högre nivå. 2018 blir ett extremt viktigt år för Mclaren.