Bloggen ute på hal is…

Lite vinterutbildning för bil är alltid uppskattat, denna fick jag chansen att lära mig i en "riktig" rallybil

Lite vinterutbildning för bil är alltid uppskattat, denna fick jag chansen att lära mig i en ”riktig” rallybil

Vinter med allt vad det innebär och på mina breddgrader, runt Uppsala, har detta inte inneburit några större mängder snö. Detta hindrar dock inte från att åka till mer snöklädda ställen vilket jag fick chansen att göra i fredags. Tog Skodan och drog nordväst ut till Dala Floda för lite ”vinterutbildning” i bil. Inte första gången jag får chansen att köra på sjöis och sladda lite men denna gång skulle dock visa sig sticka ut lite extra.

Ca tre timmar med bil från Uppsala ligger alltså Dala Floda och på en tjärn strax utanför huserar under denna vinter rallyföraren Hasse Gustafsson med sin Rally School on ICE där han erbjuder lite mer avancerad ”vinterutbildning”, i riktiga rallybilar. Den dagen jag fick komma upp och köra var det fyrfaldige vinnaren av STCC, Richard Göransson, som arrangerade sin RG WNTR DRV EXPNCE i samarbete med Hasse Gustafssons Rally School on ICE. För att ge denna kördag lite extra krydda fanns för säkerhets skull också två stycken Crosskartar och en egen lite slinga för dessa att fara runt på. Bilarna i övrigt denna dag bestod i fyra stycken Subaru Impreza Grupp N och två stycken WRC-lights samtliga givetvis bestyckade med fulldubbade rallydäck, dock med aningen kortare utstick på dubben för att deltagarna inte ska få ”för bra” grepp och då lite högre farter. Ska tilläggas att någon tidigare erfarenhet inte krävs för att köra, därför bra att begränsa kursdeltagarna en aning för hästkrafter saknas nämligen inte, ca 320 hästar i samtliga bilar som användes under dagen. Kort och gott ett unikt upplägg när det gäller den här typen av körning!

Alltid på sladd!

Alltid på sladd!

Subaru-bilarna är inga konstigheter, en tämligen vanlig bilmodell i rallysammanhang och grupp N står ju för standard 4wd vilket det faktiskt är också även om det är lite mer knuff i sådan maskin än den bil man åker till ICA med. WRC-lightsbilarna är lite mer spännande, ser som sagt ut som WRC-bilar men har lite annan motor och växellåda, inte fullt så avancerad. I just dessa bilar kom drivlinan helt och hållet från Mitsubishi Evo 10, inklusive växellåda, i övrigt är det inte så mycket som skiljer från en ”riktig” WRC-bil med det bästa fjädringen du kan ha från Öhlins och rejäla bromsar.

Hyggligt med plats i WRC-lightsbilen, även för en nästan tvåmetersman

Hyggligt med plats i WRC-lightsbilen, även för en nästan tvåmetersman

Kursdeltagarna delades in i 3 grupper om fyra i varje och första halvan av dagen ägnades åt att lära sig köra kort och gott. Har man aldrig kört en sådan här bil och inte heller tränat tidigare på detta med ”lastväxel” kan det inledningsvis vara lite knepigt, det gäller att veta hur man får bilen dit man vill och väldigt mycket styra den med gasen istället för med ratten. Till vår hjälp fanns utomordentligt bra instruktörer i form av Hasse Gustafsson själv, givetvis Richard Göransson men också rally/rallycrossföraren Ramona Karlsson.

Ramona åkte med mig några rundor och gav några några riktigt bra tips, det var främst i en av hårnålarna där man efter nån timme i bilen ändå tyckte sig ha fått in snitsen någorlunda. Ramona hoppade in, åkte med och när vi kom in i hårnåls-svängen sa hon med kraft. - NU! Full Gas, låt diffarna dra dig rätt! Då började man förstå att det fanns en hel del kvar innan man ens var i närheten av att förstå vad man höll på med. Faktum var dock att när man gjorde som man blev tillsagd så funkade det riktigt bra.

Crosskart var också på programmet...

Crosskart var också på programmet…

En av stationerna under dagen var också att prova crosskart, en hysterisk maskin som bara inbjuder till att ladda på. När man väl bökat sig sig in i chassit (inte lätt för en tvåmeters som jag själv) satt en hysterisk MC-motor baktill som var tillräckligt kraftfull för att maskinen skulle ha en toppfart på lite drygt 200 km/t. Jag satt väl inte jättebekvämt men kom in i karten och klarade att köra några varv och efter en stund med rätt bra känsla.. Precis just då tappade jag koncentrationen en tiondels sekund och vips så satt man fast högt upp på en snövall.

Efter lunch var det så dags att köra den lite längre slingan runt tjärnen, då var tanken att man skulle använda sig av de inlärda kunskaperna från de kortare slalombanorna som använts under förmiddagen. Fyra varv åt gången för båda förarna (vi körde parvis) i bilen därefter bilbyte och ut igen.

Fullt ladd (nästan) när det var dags att sätta dagens bästa tid

Fullt ladd (nästan) när det var dags att sätta dagens bästa tid

Dagen avslutades självklart med det obligatoriska tävlingsmomentet där alla kursdeltagarna skulle köra den långa slingan ett varv på tid och bilvalet föll på de båda WRC-lightsbilarna. Helt plötsligt stod man inför ett varv där man inte hade råd med några misstag, under hela dagen hade åtminstone jag kört med tanken att om man strular till det så får man en ny chans snart igen, men inte nu. Lite intressant faktisk att få känna på hur det är, om än under väldigt lekfulla förhållanden, att vara tvungen att sätta ihop ett enda varv, hur nervositeten ändå fanns där och i mitt fall fick mig att köra rätt mycket försiktigare än när vi kunde ladda på under träningsrundorna. Det slutade för min del med tredje bästa tid vilket jag ändå tyckte var helt ok.

Som sammanfattning kan jag bara säga att detta var bland det roligaste jag gjort i bil och då har jag som ni vet ändå fått chansen att köra en del kul genom åren, inte minst F1-bil på Anderstorp. Det var framförallt känslan av att verkligen får köra bil på riktigt, undan några egentliga begränsningar. Jag tror samtliga som var med nog körde så fort som de klarade och vågade och i riktigt fina bilar. Sen är det ju väldigt befriande att köra dessa plogade slingor på isen där risken att köra sönder något är betydligt mindre än i typ skogen där rallybilar normalt hör hemma. Även om man känner sig som Carlos Sainz när man är klar för dagen är det väldigt stor skillnad när det bär iväg i 150 km/t på en smal skogsväg med stenar och träd tätt intill. En miss då och det är slutkört till skillnad mot på isen där bärgningen är framme på 2 minuter och strax full fart igen. Det var helt enkelt en superdag med mer än tillräckligt av körning, jag rattade t ex så mycket att jag fick en inflammation i båda handlederna, säger väl en del om att det många gånger rattades lite FÖR mycket i bilen och att det ofta var hellre än bra om ni förstår vad jag menar.

Om någon nu tycker detta låter spännande och vill testa själv så är detta Hasses hemsida för sin Rallyschool on ICE. Givetvis är inte detta det billigaste man kan göra i livet men är i min värld helt klart värt varenda krona