Formel 1 slutar använda gridgirls…

Gridgirls i Formel 1 är från och med denna säsong ett minne blott

Gridgirls i Formel 1 är från och med denna säsong ett minne blott

Formel 1 meddelar att man inte kommer använda s k gridgirls fr o m årets säsong. Fenomenet med en till synes vacker kvinna (subjektivt såklart, allt ligger i betraktarens ögon) hållandes en skylt framför respektive gridposition klarade sig alltså ända till 2018 innan det togs bort.

Man kan undra hur mycket #metoo har haft med ett beslut att göra eller om man ändå kommit fram till att denna tämligen förlegade företeelse nu har gjort sitt. Oavsett vad så var det på tiden att beslutet togs och jag har inte så himla mycket mer att säga om saken. Självklart tror jag de flesta män (kanske även kvinnor) gillar att titta på vackra människor men om fenomenet ”gridgirl” kan uppfattas som nedsättande så är det väl bara att ta väck dem. För egen del så ägnar jag inte ens en promille av tiden på banan åt dessa damer, man tittar till när de passerar på parad genom depån men någon funktion för mitt intresse för F1 har de aldrig haft. Bättre att lägga fokus på alla de kvinnor som gör ”riktiga” jobb (ingenjörer, mekaniker eller vad de nu är) inom Formel 1, eller varför inte i någon av bilarna.. det är väl dem man vill se på gridden?

Så ser den ut, generation 2 av Formel E-bilen

Så ser den ut, generation 2 av Formel E-bilen

Apropå utseende så visades  nästa generation Formel E bil häromdagen. Känns som om det mästerskapet nu lämnar Formel-bilskategorin och mer blir en prototyp. Hur som helst är det ett spännande utseende på den nya bilen som minst sagt en aning futuristisk ut, vilket förmodligen är med avsikt. Racerbilar drivna med el är ju på många sätt framtiden och denna kategori måste ju gå i bräschen och plöja upp fåran för det övriga som är på gång. Såg t ex att ett Teslabaserat mästerskap för touringbilar har fått FIA-sanktionering. Förre fabriksföraren för Porsche i LMP1, Romain Dumas har utsetts till förare för VW:s försök att vinna elbilsklassen uppför Pikes peak mm.

Tillbaka till den nya Formel E-bilen så verkar den kommande maskinen komma att klara full racedistans, den ska enligt uppgift bli väldigt mycket mer kraftfull med ca 50 mer hk vilket ska göra att den på tillräckligt långa raksträckor kan komma upp i farter runt 300 km/t. Just bristen på fart och att bilarna inte klarar ett helt race i nuvarande konfiguration har varit något jag lyft fram som brister i det mästerskapet så här långt, nu verkar man ha åtgärdat detta vilket är mycket positivt. Blir spännande och se vilken typ av banor som man kör på i framtiden, är det fortfarande tänkt att tillfälliga stadsbanor ska vara det som gäller eller om man framöver mer tar sig an konventionella banor. Personligen skulle jag vilja se bilarna på ”riktiga banor” snarare än kortvarianter av stadsbanor.

Konceptbild från 2005 på en framtida Formel 1-bil

Konceptbild från 2005 på en framtida Formel 1-bil

En annan reflektion jag gjorde när jag såg den nya Formel E-bilen är att den saknar konventionell bakvinge. Istället har den fått en brutal diffusor som då ska ge den downforce som behövs snarare än den typ av bakvinge som finns på vanliga formelbilar. Drar mig till minnes en bild jag såg för över tio år sedan när Formel 1 bollade med lite olika koncept för hur bilarna skulle se ut i framtiden och det finns faktisk en slående likhet mellan den nya Formel E-bilen och det koncept som diskuterades i Formel 1 redan 2005 eller vad tycker ni?

Sist men inte minst en liten påminnelse om att Race of Champions från Riyadh i Saudiarabien körs i helgen och att Viasat sänder från eventet både fredag och lördag, kanalerna är TV10, Viasat Motor och Viaplay. Sändningen från Natons Cup på fredag börjar 18.00 och den individuella tävlingen  drar igång lördag kl 14.00.