Alonso klar för LeMans och WEC…

Fernando Alonso, här i sin LMP2 bil på Daytona, kommer köra LeMans 24 timmarslopp i sommar.

Fernando Alonso, här i sin LMP2 bil på Daytona, kommer köra LeMans 24 timmarslopp i sommar.

Idag blev det officiellt att Fernando Alonso kommer köra LeMans 24 timmars för Toyota men sportvagnsäventyret sträcker sig faktiskt också över ett antal utvalda tävlingar i WEC, World Endurance Championship, och då troligen race inför det klassiska långloppet i Frankrike som inte krockar med Alonsos verkliga utmaning under 2018 med Mclaren i Formel 1.

”Denna möjlighet kommer främst tack vare den förståelse och den starka relation jag har med Mclaren” säger Alonso i ett uttalande.

”Jag har aldrig stuckit under stol med att jag vill vinna ”the tripple crown” och vi försökte med Indy 500 förra året och var nära men nådde inte hela vägen fram”

”I år får jag, tack vare Mclaren, chansen att köra för segern på LeMans. Det är stor utmaning där mycket kan gå fel men jag är redo, förberedd och ser fram mot att försöka vinna” fortsätter Alonso

Fernando Alonso är även noga med att påpeka att körningen för Toyota inte på något sätt kommer påverka hans satsning på Formel 1 tillsammans med Mclaren där han är säker på att man kan vara konkurrenskraftiga hela den kommande säsongen.

Detta är en superintressant lösning för Alonso där fler förare nu kanske ser över möjligheterna att även köra annat under sin Formel-1 karriär. Samtidigt är det fullt klart vilka eftergifter Mclaren tvingats till för att behålla Fernando Alonso efter de resultatmässigt magra åren för Mclaren ihop med Honda. Utifrån och i förväg är det omöjligt att säga ifall Alonsos ”dubblering” kommer att medföra några nackdelar totalt sett.

Rätt mycket kommer säkert att avgöras redan på testerna i Barcelona där det, om det visar sig att årets paket inte räcker till, säkert blir fullt fokus på att vinna Lemans 24 -timmars lopp. Skulle det däremot visa sig att Mclaren har en vinnare på gång med sin nya motorleverantör Renault, då kan detta fokus skifta åt andra hållet. Självklart är det också möjligt att ingen av satsningarna påverkas av den andra, oavsett hur bra bilarna är, men det är som sagt svårt att svara på innan det körts en enda meter med de nya bilarna.