Danmarks GP och Kvyat tar ickejobb hos Ferrari

Glada miner när Sebastian Vettel får Daniil Kvyat på

Glada miner när Sebastian Vettel får Daniil Kvyat på ”sin” sida kommande säsong

Igår kom nyheten att Daniil Kvyat, som missat möjligheten att ersätta Felipe Massa i Williams, blir utvecklingsförare hos Ferrari istället vilket betyder att ryssen blir kvar i depån ett tag till men i kulisserna snarare än som förare. Förhoppningen är väl att, precis som Esteban Gutierrez gjorde, hänga kvar ihop med Ferrari och senare kanske få en möjlighet i något av de team som Ferrari nu samarbetar med, Haas eller Sauber. Gutierrez fick ett år med Haas innan F1-karriären ändå tog slut och om jag ska vara ärlig så tror jag Kvyats chanser inte är så stora, möjligen om han landar en riktigt stark sponsor. Problemet med Kvyats troliga plan att ta sig tillbaka till F1 är att konkurrensen om platserna i dessa båda team är stor där, förutom de nuvarande förarna, även Antonio Giovinazzi finns och väntar på sin chans.Lite roligt är det också, precis som Martin Brundle skrev på twitter igår, att det blir hos just Ferrari Kvyat hamnar. Det var ju i hemmaracet i Sotji 2016, när han körde på Sebastian Vettels Ferrari inte mindre än två gånger, som uttåget ur Formel 1 egentligen började. Kort därefter blev han nerflyttad i Toro Rosso och under 2017 blev han petad helt. Nu blir han hastigt och lustigt ”teamkompis med Vettel kommande säsong.

Att bli utvecklingsförare är ett ”ickejobb” som Ferrari detta fallet kan ta bra betalt för. När jag ringde upp Eje Elgh igår för att höra vad han tyckte så sa han direkt att troligen kommer någon rysk sponsor inom kort att presenteras på bilen. Man kan också undra vad en utvecklingsförare utveckla för något då det inte finns några tester att köra, under de fyra dagarna tillgängliga under säsongen kan det givetvis bli någon dag för Kvyat men inte mycket mer än så. Visst, en del simulatorkörning kan det säkert bli men Ferrari har ju som sagt redan Giovinazzi för sådana uppdrag. Daniel Kvyat greppar efter det sista halmstrået att hänga kvar i Formel 1 vilket kan sluta med att han eller hans finansiärer enbart blir några rubel fattigare och med en röd overall i Kvyats garderob, inte mycket mer än så

Lars Christensen, som bl a var med och startade Saxo Bank och är en av initiativtagarna till Danmarks GP i Formel 1, visade Libertybossen Chase Carey runt på Köpenhamns gator igår

Lars Christensen, som bl a var med och startade Saxo Bank och är en av initiativtagarna till Danmarks GP i Formel 1, visade Libertybossen Chase Carey runt på Köpenhamns gator igår

Som vi nämnde i senaste F1-podden och som också står att läsa på teknikensvarld.se så jobbas det vidare med att försöka få till ett danskt GP. Igår besökte en delegation med bl a Chase Carey i spetsen Köpenhamn och fick en liten rundtur på det som är tänkt att bli bansträckningen. Att bara få dit de ansvariga för F1 är ett stort steg vilket också visar på seriositeten bakom detta projekt. Det stora namn inom det danska näringslivet som är inblandade och jag tror faktiskt att det är möjligt för dem att få ihop de pengar som krävs där 60% av kapitalet är sagt ska komma utländska intressen. Problemet är väl som alltid hur man får med sig politikerna på ett sånt här jätteprojekt, finns verkligen den politiska viljan och modet i Danmark? Den insynen har inte jag i dagsläget men hoppas kan man alltid göra.

Personligen är jag just nu ändå mer skeptisk än optimistisk när det gäller ett Danmarks GP, det vore självklart otroligt roligt om det kunde bli av men det är inte oceaner av tid innan vi är framme vid 2020, året då det första loppet är tänkt att gå, och det många saker som måste lösas på vägen.