Ökat intresse för Formel 1…

Formel 1 presenterar siffror från 2017 som visar att intresset är på väg upp

Formel 1 presenterar siffror från 2017 som visar att intresset är på väg upp

Läser att Formel 1 rapporterar en ökning av publiken under 2017. När man räknat ihop den genomsnittliga publiken när det gäller all Formel 1-programering på de 20 största marknaderna så får man ihop 1,4 miljarder vilket motsvarar en ökning med 6,2% jämfört med året innan.

Den sammanlagda tittningen både när det gäller live och ej direktsända race låg stadigt på 603 miljoner där F1 också rapporterar en liten höjning av tittandet på kval och race med ca 1 %.

Glädjande siffror såklart, att intresset är på väg uppåt igen men det som sticker ut mest är ändå de framsteg som Formel 1 gjort på sociala medier där man nu har 11,9 miljoner följare på sammanlagt på facebook, twitter, instagram och youtube, en ökningen med 54,9% mot 2016. Formel 1 är därmed starkare än många andra serier och varumärken såsom Formula E, La Liga, Adidas, Puma, Champions League, NFL, Premier League, Major League Baseball, NBA, NHL, Nascar och Nike. Samtidigt kan man konstatera att det fortfarande finns mycket att göra på det området när en sådan som Lewis Hamilton själv har 6,5 miljoner följare enbart på instagram.

Det är inte heller så konstigt att Formel 1 gör den här stora ökningen procentuellt sett på sociala medier jämfört med 2016 då detta var ett område där man låg långt efter innan man nu på allvar, under 2017, tog tag i den biten med bl a uppskattade livesändningar på facebook.

Att det är de digitala plattformarna som är viktiga kan man baserat på dessa siffror förstå, TV-tittandet är fortfarande väldigt högt och starkt men man förstår av de förhandlingar som F1 håller med tv-bolagen om nya rättighetsperioder att de gärna säljer TV-rätten separat och behåller de digitala rättigheterna själv. Detta blir för många tv-bolag en stor knäckfråga då de också insett att den digitala marknaden växer snabbt och därför byggt sina egna plattformar för just detta.

Hur som haver så är det kul att trenden verkar ha vänt, det är just den här typen av rapporter som får nya sponsorer att fundera på om inte Formel 1 är ett bra ställe att synas på igen med ökade intäkter för sporten. Antingen sker det genom central annonsering, typ banreklam eller titelsponsor för olika race, där alla teamen och Liberty Media delar på pengarna men också genom samarbeten typ det som Alfa Romeo och Sauber nu ingått.

Ni har väl inte missat senaste F1-podden där Felix Rosenqvist gästar och pratar om många intressanta saker som t ex varför han valt Formula E framför allt annat. Om ni mot förmodan gjort det så ligger den här under.