Ocon bättre än Bottas?

Esteban Oron före Valtteri Bottas på banan. Inte så ofta det hände under året men i teamchefernas omröstning var Oron före Bottas

Esteban Ocon före Valtteri Bottas på banan. Inte så ofta det hände under året men i teamchefernas omröstning var Oron före Bottas

Vi närmar oss slutet på året och det kommer årskrönikor av alla de slag från många olika håll, så även i F1-branschen. Den som fick mitt intresse var den lista över förarprestationer som teamcheferna röstat fram hos Autosport där samtliga teambossar varit med och delat ut poäng och fått ihop en tiobästa-lista som både var tämligen förutsägbar men också innehöll några överraskningar.

När det gäller teamchefernas omröstning så är den en bra måttstock på hur man värderar fältet, egentligen mycket bättre än många utomståendes bedömningar då ”vi på utsidan” sällan har samma djupa information att luta oss mot.

Lewis Hamilton hamnade längst upp med stor marginal och där verkar samtliga som röstade vara eniga om att Lewis förtjänade förstaplatsen. Närmast bakom hamnade Max Verstappen knappt före Sebastian Vettel vilket också är rimligt på något sätt. Samtidigt tycker jag Daniel Ricciardo förtjänade lite fler poäng än han fick, han kunde mycket väl varit med och utmanat om plats 2 och 3 på listan. Nu blev Daniel Ricciardo 4:a, ganska långt efter Vettel och Verstappen poängmässigt.

Så långt tycker jag ändå listan är förutsägbar men efter de fyra främsta kommer första riktiga överraskningen med Esteban Ocon som femma. Ocon är inte bara före sin teamkamrat Sergio Perez, som han ändå fick stryk av under året i totalen (säger möjligen en del om hur man ska värdera enbart inkörda poäng i bedömningen av förare), han är även före Fernando Alonso, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas. Att Esteban Ocon är före Renaults Carlos Sainz och Nico Hülkenberg kan jag köpa men var han verkligen starkare än de andra tre nämnda förarna? Som sagt teamcheferna har, om de tar denna omröstning på allvar, möjlighet till god insyn och har förhoppningsvis gjort sina poängbedömningar därefter.

Ta t ex Valtteri Bottas, VM-trea och trippel racevinnare denna säsong och med fyra pole position under bältet är alltså, som enligt teamchefernas omröstning, inte är bättre än Esteban Ocon som fick stryk i den interna kvalkampen (som alltid lyfts fram som den absolut viktigaste fighten) mot Sergio Perez med 13-7 och med 10-8 i race där båda bilarna gick i mål. Jag tycker det säger en del om hur svårt det verkligen är att ranka förare korrekt, speciellt om man gör för grunda bedömningar. Formel 1 är en komplicerad sport och långt ifrån alla parametrar når media och i slutänden fansen och publiken. Därför är teamchefernas omröstning på många sätt mer värd än många andras då jag vet att informationskanalerna är djupare och flera bland dessa herrar än när t ex journalister försöker göra en korrekt bedömning med den info som går att få fram från utsidan.

Här hela listan som teamcheferna röstade fram

1 Lewis Hamilton 233 -
2 Max Verstappen 143 -
3 Sebastian Vettel 141 Up 2
4 Daniel Ricciardo 112 -
5 Esteban Ocon 73 New entry
6 Fernando Alonso 65 -
7 = Kimi Raikkonen 49 -
7 = Carlos Sainz Jr 49 Up 2
9 Nico Hulkenberg 47 New entry
10 Valtteri Bottas 39 Down 1

Läser nu på morgonen också en artikel där Sebastian Vettel menar att det är dags att sluta gnälla om bristen på omkörningar. Sådana uttalanden brukar sätta fart på saker och ting då det finns lika många åsikter som människor i världen kring denna fråga och det är väl bara en tidsfråga innan man ser t ex Tiff Needell komma med något sarkastiskt på twitter om att det var bättre förr och att alla borde köra bilar från 50-talet, då gick de minsann att köra om.

I själv sakfrågan har jag inte ändrat uppfattning, jag har under året inte haft några större problem med typen av racing eller att det skulle vara brist på omkörningar. Ingen sport erbjuder superaction varje gång vilket även Formel 1 måste inse när det gäller synen på vad som sker på banorna. Ibland blir det en 0-0 match som kanske inte är så underhållande att titta på men som har andra spänningsmoment. Sveriges VM-kvalavgörande mot Italien är ett bra exempel, miserabel fotboll men spännande ändå när det var så mycket i potten.

Det är givetvis alltid bra med utvärdering av det man pysslar med för att skaffa sig ett underlag för framtida justeringar men bara för att finalen i Abu Dhabi blev tråkig och att antalet omkörningar gick ned i år (allmänt väntat med det nya reglementet) så finns ingen anledning till panik. Yas Marina kan behöva justera någon kurva men det är inte konstigare än att man får nytt gräs på Friends Arena så att bollen rullar på gräset istället för att studsa omkring okontrollerat vilket självklar påverkar underhållningsvärdet av den utövade sporten.

Avslutningsvis några tips! Var igår på NK och smyglanserade dvd och blurayversionen av filmen Superswede som börjar säljas i morgon måndag. Kort och gott en perfekt julklapp! I övermorgon kommer också F1-podden ut precis som oftast på tisdagar. Denna gång en lång intervju med Marcus Ericsson där vi sammanfattar året som gått och lyfter upp några avgörande saker som gjorde att det blev som det blev. Självklart pratar vi också om det nytecknade kontraktet med Sauber där han ger sin syn på hur han tror det nya sponsoravtalet med Alfa Romeo kommer att påverka saker och ting. Håll utkik efter podden under tisdag förmiddag!