Sebastian Vettel starkast i Brasilien…

Topptrion i gårdagens race efter varandra på banan

Topptrion i gårdagens race efter varandra på banan

Gårdagens race blev som förväntat en jämn historia längst fram där starten skulle bli avgörande. Sebastian Vettel hoppade iväg bäst och grundlade segern med att distinkt trycka sig för Valtteri Bottas in i första kurvan, efter detta var den kampen avgjord. Mercedes försökte sig på en undercut som sånär gick vägen men det fattades ca 1 sekund för att lyckas och efter det fanns inget för Bottas att göra. 

Samma gällde för Kimi Räikkönen som var trea iväg och sedan fick nöja sig med den positionen, bilarna där framme var för jämna och när ingen gör några misstag så händer inte mycket.

Racets behållning rent körmässigt stod Lewis Hamilton för som tog bilen ur parc fermé efter sitt misslyckade kval, stoppade i en fräsch motor och gjorde lite justeringar på set up för att anpassa bilen för den trafik han skulle försöka ta sig igenom. Detta funkade perfekt och Hamilton rann igenom fältet väldigt enkelt med en bil som var nästan löjligt överlägsen emellanåt. Lewis kunde köra i princip vilka spår han ville och det tog inte lång tid innan han på allvar fanns med i kampen om en pallplats. Att starta på soft fungerade också väldigt bra för Hamilton som trots den hårdare gummiblandningen höll relativt jämna steg med täten. På ett set supersoft på sin andra stint var det sedan inga problem att hamra in tider som gjorde att han snabbt täppte till luckan till Max Verstappen och tämligen enkelt också körde förbi. Jakten på en pallplats tog dock stopp när han inte kom förbi Kimi Räikkönen på de avslutande varven.

Grymt bra insats av Lewis Hamilton som verkligen visade vilken stark förare han är men att som Jacques Villenueve kalla Valtteri Bottas för pinsam för att han inte kunde attackera Vettel mot bakgrund av Hamiltons framfart håller ju inte. Helt andra förutsättningar för Bottas bakom en exakt lika snabb Sebastian Vettel, Hamilton hade haft precis samma problem i den omvända situationen då banan är som som den är. Att som Hamilton köra om en massa bilar som är långt ifrån lika bra som hans egen är en sak men mot likvärdigt motstånd så går det inte. Kimi Räikkönen var t ex inte speciellt oroad när Hamilton kom mot slutet då han menade att utgången ur kurva 12 var tillräckligt bra för att vara på säker mark.

Marcus Ericssons race gick lite fram och tillbaka igår. Tanken var att starta soft skulle vara något bra efter imponerande fart under fredagen på den gummiblandningen medan det såg sämre ut på supersoft. Nu blev det precis tvärtom i racet där den första stinten på soft inte alls kändes bra medan den andra på supersoft var riktigt stark. Anledningen till detta vet jag inte men det är inte omöjligt att den höga bantemperaturen spelade in och ändrade balansen en aning till det mjukare däckets fördel.

Marcus brist på fart i början gjorde att han fick släppa förbi Pascal Wehrlein när teamet ville det, ett helt korrekt beslut då Wehrlein hade gjort sitt stopp under säkerhetsbilen och därmed i teorin var klar i depån. Taktiken för Wehrleins del var att köra resten av racet på soft vilket var en chansning men bedömningen var att däcken skulle klara åtminstone 60 varv och därför var det värt att prova. Marcus fick istället ha tålamod och försöka hålla farten uppe fram till sitt depåstopp men insåg nog att det kunde bli svårt att nå Wehrlein om inget oförutsett hände.

När Ericsson kom ut från depån på nya supersoft låg han knappa halvminuten bakom Wehrlein men med Lance Stroll mellan sig och sin teamkamrat. Marcus satte upp ett högt och bra tempo samtidigt som Wehrlein började hamna i ett stim av varvningar och som alla vet så kostar dessa mycket tid. Tog därför inte långt tid innan Ericsson och Stroll var ikapp Wehrlein som försökte pusha några varv för att hålla undan men utan att lyckas. När Lance Stroll sedan bromsade sönder sitt ena framdäck kunde Ericsson smita förbi för att kort därefter bli omsläppt av Wehrlein för 13:e plats. Marcus hade alltså kört ikapp ett helt depåstopp och teamet valde därför att återställa ordningen vilket naturligtvis var det enda rätta. Jag tycker gårdagens race gör att det blir en godkänd helg för Ericsson, utan att ha slagit Pascal igår hade det dock blivit underkänt då farten saknades på de viktiga varven i kvalet.

Till sist..

Verkar komma allt närmare med ett beslut om vem som kör istället för Felipe Massa i Williams nästa säsong. Kommer flera rapporter om att Robert Kubica ska köra för teamet vid testen i Abu Dhabi om två veckor och jag har från en bra källa att om Kubica kör den testen då är det klart att han även kör för Williams nästa säsong.

Apropå Williams. Jag brukar sällan vara superkritisk mot förarprestationer men igår tyckte jag faktiskt att Lance Stroll var helt under isen. Nästan motorstopp i starten, flera misstag och jag upplevde honom som allmänt gnällig. Stroll har en hel del att fila på fortfarande innan han blir den förare som Williams behöver vilket gör en ev chansning med Robert Kubica vid hans sida nästa säsong extra intressant.

Resultat Brasiliens GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1h31m26.262s
2 Valtteri Bottas Mercedes 2.762s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 4.600s
4 Lewis Hamilton Mercedes 5.468s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 32.940s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 48.691s
7 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m08.882s
8 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m09.363s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m09.500s
10 Nico Hulkenberg Renault 1 Lap
11 Carlos Sainz Renault 1 Lap
12 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault 1 Lap
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 Lap
14 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1 Lap
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 2 Laps
16 Lance Stroll Williams/Mercedes 2 Laps
- Brendon Hartley Toro Rosso/Renault Engine
- Stoffel Vandoorne McLaren/Honda Collision
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari Collision
- Esteban Ocon Force India/Mercedes Collision

Förar-VM

POS DRIVER POINTS
1 Lewis Hamilton 345
2 Sebastian Vettel 302
3 Valtteri Bottas 280
4 Daniel Ricciardo 200
5 Kimi Raikkonen 193
6 Max Verstappen 158
7 Sergio Perez 94
8 Esteban Ocon 83
9 Carlos Sainz 54
10 Felipe Massa 42
11 Lance Stroll 40
12 Nico Hulkenberg 35
13 Romain Grosjean 28
14 Kevin Magnussen 19
15 Fernando Alonso 15
16 Stoffel Vandoorne 13
17 Jolyon Palmer 8
18 Pascal Wehrlein 5
19 Daniil Kvyat 5
20 Marcus Ericsson 0
21 Pierre Gasly 0
22 Antonio Giovinazzi 0
23 Brendon Hartley 0

Konstruktörs-VM

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Mercedes 625
2 Ferrari 495
3 Red Bull/Renault 358
4 Force India/Mercedes 177
5 Williams/Mercedes 82
6 Toro Rosso/Renault 53
7 Renault 49
8 Haas/Ferrari 47
9 McLaren/Honda 28
10 Sauber/Ferrari 5