Tätt i toppen efter första dagen i Brasilien…

Lewis Hamilton toppade båda dagens träningspass inför Brasiliens GP

Lewis Hamilton toppade båda dagens träningspass inför Brasiliens GP

Första dagens körning inför Brasiliens GP avklarad och det ser ut att bli en jämn helg längst fram. Dels är det ett kort varv med en åktid på lite knappt 1.10 vilket gör att avstånden trycks ihop men det var också tydligt att det inte skiljer mycket mellan de tre toppteamen.

Lewis Hamilton var dock snabbast i båda träningspassen knappt för teamkollegan Valtteri Bottas så inför kval i morgon håller jag Mercedes som knappa favoriter. Bakom är det lite mer svårbedömt där Ferrari vanligtvis håller igen lite på fredagarna och där det kändes som att Red Bull hade lite att jobba med för att hitta den rätta balansen. Kimi Räikkönen var tredje snabbast bakom Mercedes i FP1 medan Daniel Ricciardo tog den positionen i FP2. Jag tror det kan bli riktigt spännande i kvalet när alla skruvar på vad man har.

Det som var lite annorlunda idag var att det var svårt för förarna att få till det lilla extra i den mjuka gummiblandningen när det kördes kvalsimulationer under FP2. De förväntade förbättringarna varvtidsmässigt kom för de flesta men inte så mycket som jag trodde på förhand och en del av detta får nog tillskrivas att det var väldigt varmt med bantemperatur på drygt 50 grader som mest vilket verkade påverka balansen på supersoft.

Tätt och jämnt såg det det också ut att vara när alla körde sina längre stint med upptankad bil. Det skiljde nästa ingenting mellan de tre toppteamen och det var heller inga stora tidsdifferenser mellan supersoft och soft vilket var lite förvånande. När det gäller däckslitaget så är det relativt lågt men jag tror faktiskt att det blir en tvåstoppare om det är torrt på söndag vilket prognosen säger. Det finns risk för regn både i morgon och på söndag men de som bor här tror att regnet kommer för sent för att påverka men störst risk för regn är det för lördagen.

Marcus Ericsson hade en småstrulig fredag med en trasig ventil på sitt första set däck under FP1 vilket gjorde att han tappade en hel del bantid. Känslan i bilen var dock god och inledningen på FP2 såg också bra ut med stabila tider runt 15:e plats på soft. När det sedan skulle köras kvalsimulation på supersoft i FP2 blev det en avåkning i kurva 11 vilket förbryllade en aning. Fram till dess hade Marcus lätt kunnat köra fullt i kurva 11 men på sitt första försök med mjuka däck tappade han plötsligt bilen bak redan under insvängning och stötte i barriären lite lätt men tillräckligt hårt för att inte kunna köra vidare. Precis innan varven på supersoft hade teamet upptäckt en mindre skada på framvingen och den man har i reserv monterades på. I efterhand upptäcktes att reservvingen förändrade aerobalansen framåt trots den borde vara identisk med den som hade en skada vilket gjorde bilen överstyrd med avåkningen som resultat. Med tanke på att det utan problem gått att köra fullt genom den svängen tidigare borde det inte varit några problem att göra det med nya supersoft.

Anledningen till den förändrade balansen med den nya vingen fanns ingen riktigt bra förklaring till med det syntes tydligt på den data teamet hade och man försöker nu förstå varför.

För Sauber rent allmänt ser det ut som att man fortsätter att ha kontakt med resten av startfältet, åtminstone de bakre delarna, där man någorlunda matchade både Toro Rosso och Haas. Faktum är att Pascal Wehrleins tider såg riktigt bra ut när däcken skull utvärderas och jag tror att man också, med ett perfekt varv, har en liten chans att kunna nå Q2 i morgondagens kval.

Resultat FP2 Brasiliens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m09.515s 42
2 Valtteri Bottas Mercedes 0.048s 45
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 0.228s 37
4 Sebastian Vettel Ferrari 0.360s 48
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 0.371s 38
6 Kimi Raikkonen Ferrari 0.602s 45
7 Esteban Ocon Force India/Mercedes 0.791s 49
8 Felipe Massa Williams/Mercedes 0.858s 42
9 Nico Hulkenberg Renault 0.881s 39
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 1.140s 31
11 Carlos Sainz Renault 1.170s 42
12 Sergio Perez Force India/Mercedes 1.180s 43
13 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1.387s 38
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1.549s 44
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1.785s 39
16 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault 1.907s 44
17 Brendon Hartley Toro Rosso/Renault 2.306s 54
18 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 2.342s 43
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2.474s 17
20 Antonio Giovinazzi Haas/Ferrari 2.902s 37