Inget nytt under solen…

Interlagos eller Autodromo Jose Carlos Pace som den också heter..

Interlagos eller Autodromo Jose Carlos Pace som den också heter..

Dags för racevecka igen. Efter några mycket uppskattade dagar på hemmaplan bär det av mot Brasilien i morgon eftermiddag, bara två race kvar på säsongen! Helt galet vad fort denna säsong gått, tycker inte det är länge sedan man stod i Barcelona under försäsongstesterna och höll på att längta ihjäl sig efter att det hela skulle dra igång, om ett par veckor är det redan över.

Att det mesta är sig likt har vi också blivit varse denna vecka. Diskussioner om justeringar i det tekniska reglementet har dragit igång och som ett brev på posten kommer mullrandet från Ferrari om att dra sig ur om man inte inte får som man vill. Detta är självklart bara nonsens och något vi vant oss vid genom åren, de sedvanliga hoten från Ferrari om att man minsann tänker lämna Formel 1 om reglerna ändras för mycket. Tyvärr börjar detta bli en rätt trött retorik som ingen egentligen tar på allvar och när det dessutom är Ross Brawn som till stor del är motpart blir det ännu mer fånigt, han har ju otaliga gånger suttit på andra sidan hos just Ferrari och vet hur ”tugget” går.

Man kan tycka att Ferrari borde ha lite bättre självkänsla än att ge sig på dessa hot, självklart är alla medvetna om Ferraris betydelse för Formel 1 och Liberty kommer givetvis inte göra något som äventyrar deras närvaro. Samtidigt är det så att Ferrari behöver Formel 1 för att marknadsföra sin egen produkt som blir mer och mer konkurrensutsatt från Mclaren, Aston Martin, Mercedes m fl som också bygger supersportbilar och därför i behov av att synas i dessa sammanhang världen över.

Den stora snackisen har varit hur kommande motorreglemente från 2021 ska se ut där det pratas om en V6 1,6 liter motor med singelturbo, kraftfullare MGU-K (KERS) men ingen MGU-H och för att göra något åt ljudet så ska varvstoppet höjas till 18.000 rpm. Kan tycka detta är en rätt onödig förändring där jag faktiskt delar Toto Wolffs synpunkt att det bara medför en massa nya kostnader för att utveckla en ”ny” typ av motor när den som finns duger gott. En vidareutveckling av nuvarande motortyp är garanterat billigare och med några år till på nacken kommer den troligen bara bli driftsäkrare och därmed ett alldeles utmärkt alternativ. Personligen tror jag inte heller att den ev nya motorn blir så mycket billigare för kunderna att köpa in och då ser jag verkligen inte poängen med att skapa ett nytt motorreglemente. Förslaget på ny motor som kom häromdagen tror jag har små möjligheter att bli verklighet.

Apropå saker som är sig likt så har Felipe Massa meddelat att han avslutar sin karriär i Formel 1 och han gör det lagom till sitt hemma-GP. Jag måste erkänna att det känns lite sådär att han gör samma vända en gång till, självklart ska det uppmärksammas att han lägger av, om han nu gör det denna gång, men att veva igång denna procedur igen blir lite konstigt. Hade varit bättre han kört klart säsongen och sedan bara meddelat att han lägger av, varken mer eller mindre, avtackad blev han förra året.

Att Felipe Massa nu officiellt meddelar att han slutar gör att jag även tror Williams har bestämt sig. Många kollegor i branschen menar att det lutar tämligen brant åt Robert Kubica som den som kör tillsammans med Lance Stroll nästa säsong. Daniil Kvyat har, efter att fått sparken av Red Bull, anslutit som en kandidat men jag tror som sagt att tiden är för knapp för honom att skrapa ihop ett tillräckligt attraktivt ekonomiskt paket för Williams att godta. Jag både hoppas och tror det blir Robert Kubica av de som kandiderar, det vore helt enkelt en bra story och om man får tro de som på nära håll sett honom köra så är han fortfarande tillräckligt snabb för Formel 1. Besked från Williams om vem det blir som ersätter Felipe Massa ska komma tidigastes efter finalracet i Abu Dhabi.