Inte klart med förare hos Sauber än…

Sauber-förare

Schweiziska tidningen Blick med Roger Benoit i spetsen braskade igår på med att Marcus Ericsson och Charles Leclerc ska köra för Sauber 2018. Roger Benoit har genom åren, då han är Schweizare, gjort många avslöjanden kring Sauber och ofta också haft rätt när han kommit med ett ”avslöjande”. Det blir gärna så när man har samma nationalitet som teamet och självklart har lite extra fokus på just Sauber, kanske även någon bra källa inom teamet kommer med lite bra grejer då och då. Det är egentligen samma sak med mig som också jobbar väldigt intimt med teamet och också har skaffat bra källor för information.

Kanske har Benoit rätt denna gång, det är iallafall inget långskott att föraruppställningen ser ut som Benoit beskrivit den oavsett om man ser på det med blågula eller rödvita ögon. Nu råkar jag dock veta att inget ÄR klart när det gäller förare hos Sauber för nästa år, enligt vad jag fått reda på är det inte troligt med något officiellt förrän tidigast runt avslutningshelgen i Abu Dhabi. Skulle tro att Roger Benoit kommer med en kvalificerad gissning baserat på vad han hört från lite olika håll och därmed fått ihop en bild som pekar åt ERI/LEC i Sauber 2018 som han tycker har tillräckligt med bäring för en publicering.

För er som lyssnat på veckans F1-podd så hörde ni frilansjournalisten Dieter Rencken (@RacingLines på twitter) och hans tankar kring förarmarknaden och gällande kontrakt. Rätt uppenbart trodde han att Pascal Wehrlein har goda chanser att bli kvar i Formel 1 medan jag inte alls är lika övertygad. Senast nu i Mexiko fick jag nya indikationer på att tåget gått för den unge tysken som nu troligen blir tvungen att stå på egna ben. Lite samma sits som Daniil Kvyat även om Wehrlein inte behandlats lika bryskt.

När det gäller Daniil Kvyat tog det inte lång tid innan han började höra sig för om chansen till körning i de team där det fortfarande finns lediga platser, d v s Williams och Sauber. Tror dock chanserna till en styrning är små, Kvyat kommer in i ett väldigt sent skede och båda dessa team behöver en förare som bidrar till budgeten och även om Kvyat säkert har några sponsorer så tror jag ändå inte att det räcker till. Samma sak för Wehrlein som troligen blir helt utan körning nästa säsong om Mercedes drar öronen åt sig, finns troligen ingen möjlighet för honom att dra ihop ett tillräckligt attraktivt sponsorpaket inför nästa säsong med den knappa tid som är kvar. Självklart skulle Williams fortfarande kunna bli av men det förutsätter att Mercedes vill fortsätta att fullt betala för två juniorer i Formel 1 och det är just detta jag är tveksam till.

Slänger med veckans (rekordlånga) pod där bl a Dieter Rencken redogör för hur han ser på förarmarknaden