Lewis Hamilton världsmästare för fjärde gången…

Hamilton världsmästare

Lewis Hamilton säkrade idag sin fjärde VM-titel i Formel 1.

Vilken dag detta blev med många intryck att ta in. Först och främst ett stort grattis till Lewis Hamilton som efter lite om och men lyckades säkra sin fjärde VM-titel och därmed bli den mest framgångsrike brittiske F1-föraren genom tiderna. En mycket välförtjänt titel dessutom efter att i år bemästrat en bil som varit något av en ”diva” som Mercedes beskrivit den som. 

I dagens race krävdes som sämst en 5:e plats för att, på egen hand, säkra titeln och det kunde knappast börjat sämre. Efter en bra start blev det lite väl många bilar i bredd genom kurva 1-2 vilket slutade med kontakt mellan Sebastian Vettel och Hamilton som i sin tur resulterade i ett tidigt depåstopp för båda, Hamilton med punktering och Vettel för en ny framvinge. Under tiden tog Max Verstappen hand om ledningen före Valtteri Bottas och var efter det aldrig hotad. Valtteri Bottas var lika ohotad tvåa före landsmannen Kimi Räikkönen som tog hand om sista platsen på pallen.

Lewis Hamilton och Sebastian Vettel fick istället kriga sig genom fältet från de bakre regionerna och där var Vettel mest lyckosam och nådde till slut fjärde plats i mål. För Hamilton gick det trögare, fastnade bl a länge bakom Carlos Sainz och Pascal Wehrlein på sista plats och såg förvånansvärt blek ut. Lewis gick till slut i mål på en nionde plats strax bakom Kevin Magnussen vilket räckte för att säkra titeln då Vettel, som behövde vara sämst tvåa för att hålla VM-fighten vid liv, inte nådde fram till pallen.

Lewis Hamilton är som sagt en värdig mästare, han har dominerat slutfasen av säsongen och även om dagens resultat inte blev som han ville så har han ändå visat vem som är starkast i år.

Förutom avgörandet var det många andra insatser som var goda. Esteban Ocon såg länge ut att ha en bra chans att ta sin första pallplats men hade som en del andra lite oflyt med VSC, den virutella säkerhetsbilen, som användes när Brendon Hartleys motor sa upp sig. Ocon var en av dessa som valt att gå i depå relativt tidigt och tappade chansen till en pallplats till Kimi Räikkönen när tävlingsledningen valde att använda VSC. Tycker ändå att Ocon ska vara mycket nöjd med sin insats då han med dagens resultat i allra högsta grad såg till att Force India för andra året i rad kunde säkra fjärdeplatsen i konstruktörs-VM. Ocon har på slutet varit snabbare än Sergio Perez och det snackas redan om att Mercedes är beredda att ge honom chansen i fabriksteamet från 2019.

En annan som ska ha ett extra omnämnande idag är Marcus Ericsson. Marcus var länge med i fighten om en poängplats med bra fart rakt igenom racet. Teamet gjorde dessutom helt rätt i ta in honom i depå när man gjorde det då tanken var att hålla främst Mclaren Honda bakom sig men enbart tre varv efter Ericssons depåstopp kom beskedet om VSC och både Vandoorne och Alonso, som stannat ute, kunde under den perioden göra sina stopp och komma ut framför. Ett närmast exakt likadant scenario som skedde i Spaniens GP och som även den gången gjorde att poängchansen försvann. Racet slutade så småningom med en trasig turbo och en mindre brand som tvingade Marcus att bryta racet. Överlag var detta dock en mycket starkt insats där man gjorde allting rätt men där det tyvärr inte räckte hela vägen.

Haas hade ett bedrövligt kval med de två långsammaste tiderna men i dagens race tog Kevin Magnussen gruvlig revansch och körde i mål på en 8:e plats vilket får ses som en enorm framgång. Kevin gjorde en bra start, tog många viktiga placeringar och hade framförallt tur med när han gjorde sitt depåstopp. Tack vare VSC så kunde han bibehålla sin position topp 10 och lyckades mot slutet stå emot attacker både från Fernando Alonso och Lewis Hamilton och blev belönad med nya VM-poäng för insatsen. För Romain Grosjean fortsatte dock kräftgången från kvalet över i racet utan någon fart överhuvudtaget. Faktum är att det börjar gå lite rykten om att hans kontrakt med Haas för nästa säsong kan vara i riskzonen. Hans konstanta gnällande på bilen är inte uppskattat i teamet och i kombination med en del rätt grova misstag kan det vara så att teamledningen är på väg att tappa tålamodet. I kulisserna står Ferrari och lobbar hårt för sina juniorförare och om Grosjean inte passar sig de två avslutande helgerna så kan det bli kicken. Hörde t ex att Haas budget för bromsar har överskridits med flera miljoner denna säsong efter alla klagomål från Romain Grosjean.

En annan sak som är lite anmärkningsvärd är att det var en Red Bull med Renault-motor som vann men det var också fyra av fem bilar som tvingades bryta som hade en Renault-motor där bak vilket nog är lite oroande för den franska tillverkaren. Visserligen var det inga större problem med Carlos Sainz motor, i dagens race körde han över en kerb lite olyckligt på det andra varvet och fick en bromsplatta på det första setet däck efter det hade han ingen fart alls och till slut valde teamet att skruva ner effekten på motorn och sedermera kalla in honom i depå för att bryta racet. Men samtidigt som Renault får bättre och bättre fart på motorn så blir tillförlitligheten lidande vilket verkligen är något man måste försöka få bukt med. Tror inte att Mclaren är speciellt nöjda med den senaste tidens utveckling med tanke på nästa säsong.

Avslutningsvis så önskar jag Eje Elgh god bättring efter att ha blivit riktigt sjuk under natten mellan lördag och söndag. Det var med nöd och näppe han tog sig till banan men med hjälp av Dr Checcarelli på Formula Medicine så lyckades Eje bli såpass pigg att han åtminstone kunde genomföra kommenteringen av racet tillsammans med mig. Nu får Eje flyga hem till Sverige en vecka och vila upp sig innan det är dags för nästa långflygning till Brasilien om en dryg vecka.

Just det, skakade idag även hand med Nico Hülkenberg efter vår mindre lyckade sittning i Malaysia för några veckor sedan så vi är ”polare” igen:).

Resultat Mexikos GP

1 Max Verstappen Red Bull/Renault 71 1h36m26.552s
2 Valtteri Bottas Mercedes 71 19.678s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 71 54.007s
4 Sebastian Vettel Ferrari 71 1m10.078s
5 Esteban Ocon Force India/Mercedes 70 1 Lap
6 Lance Stroll Williams/Mercedes 70 1 Lap
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 70 1 Lap
8 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 70 1 Lap
9 Lewis Hamilton Mercedes 70 1 Lap
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 70 1 Lap
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 70 1 Lap
12 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 70 1 Lap
13 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault 70 1 Lap
14 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 69 2 Laps
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 69 2 Laps
- Carlos Sainz Renault 59 Retirement
- Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 55 Power Unit
- Brendon Hartley Toro Rosso/Renault 30 Power Unit
- Nico Hulkenberg Renault 24 Retirement
- Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 5 Turbo

Förar-VM

POS DRIVER POINTS
1 Lewis Hamilton 333
2 Sebastian Vettel 277
3 Valtteri Bottas 262
4 Daniel Ricciardo 192
5 Kimi Raikkonen 178
6 Max Verstappen 148
7 Sergio Perez 92
8 Esteban Ocon 83
9 Carlos Sainz 54
10 Lance Stroll 40
11 Felipe Massa 36
12 Nico Hulkenberg 34
13 Romain Grosjean 28
14 Kevin Magnussen 19
15 Stoffel Vandoorne 13
16 Fernando Alonso 11
17 Jolyon Palmer 8
18 Pascal Wehrlein 5
19 Daniil Kvyat 5
20 Marcus Ericsson 0
21 Antonio Giovinazzi 0
22 Pierre Gasly 0
23 Brendon Hartley 0

Kontruktörs-VM

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Mercedes 595
2 Ferrari 455
3 Red Bull/Renault 340
4 Force India/Mercedes 175
5 Williams/Mercedes 76
6 Toro Rosso/Renault 53
7 Renault 48
8 Haas/Ferrari 47
9 McLaren/Honda 24
10 Sauber/Ferrari 5