Fortfarande mycket snack om tracklimits…

Sebastian Vettel sa på dagens presskonferens vad han tyckte om förra helgens bestraffning för Max Verstappen

Sebastian Vettel sa på dagens presskonferens vad han tyckte om förra helgens bestraffning för Max Verstappen

Första dagen här i Mexiko med allt vad det innebär i form av media för förarna och förberedelser rent allmänt. Som vanligt på den här sidan Atlanten tidig presskonferens där bl a Max Verstappen deltog och fick givetvis massor med frågor om incidenten i Austin senast. Verstappen står fast vid att han blev orättvist bestraffad då han menar att tracklimits var något man skulle släppa men där han ändå fick ett fem sekunders straff för omkörningen av Kimi Räikkönen på sista varvet.

Man kan iofs se detta på ett annat sätt där om en förare genar genom en chikan och lyckas ta sig förbi måste, och oftast gör det, måste lämna tillbaka positionen. I praktiken var det just detta som det straff Verstappen fick med de fem sekunderna tvingades göra och just att gena genom chikaner är något som förarna är helt med på när det gäller tolkningen av reglerna. En annan sak som Charlie Whiting påpekat i efterhand att av alla situationer där en förare körde utanför banan och ev tjänade på det var det enbart Verstappen som genade, d v s körde en kortare väg vilket skulle kunna  likställas vid att gena genom en chikan.

Sebastian Vettel var också med på presskonferensen och fick också frågan om hur han såg på det hela och även om han delvis är partisk med Kimis inblandning så tyckte han nog att det var en korrekt bestraffning då Verstappen körde om utanför banan på insidan. Han sa även att förarna litegrann får skylla sig själva kring hur det blivit då han menade att samtliga förare vi ett eller flera tillfällen gnällt på domarna kring hur man dömer och därmed skapat denna situation själva. Lite oväntat svar kan man tycka men samtidigt har han en poäng då domarna försöker anpassa hur man dömer med banorna mer och mer förlåtande för körning vid sidan av det svarta.

Blir nu intressant och se vad som kommer ske framöver om stewards fortsätter som tidigare eller om något annat direktiv kommer delas ut. Det viktiga, tycker jag, är att man försöker förutse vad som kan bli ett problem när det gäller tracklimits på de olika banorna så att inte diskussionen som nu förs, att tracklimits inte skulle vara något man gjorde något åt i Austin då man enbart trodde det skulle gälla på utsidan och inte insidan som nu blev fallet och där man tvingades dela ut en bestraffning. På ett sätt kan förstå Max Verstappen som tycker han var den enda som åkte dit på något man på förhand valt att se genom fingrarna med. Charlie Whiting ska ha en sittning idag mitt på dagen där han ska redogöra för hur proceduren kring bedömning med tracklimits går till, vi får se om detta kan kasta något ytterligare ljus på saken som gör att det blir tydligt.

Självklart behöver en diskussion också föras om hur banorna byggs och vilken typ av underlag det ska vara precis utanför den vita linjen för att inte bjuda in till körning utanför det svarta. Det bästa är givetvis att det per automatik inte går snabbare utanför eller är möjligt att välja det spåret men är givetvis en kombination med vad som anses tillräckligt säkert

Har även pratat med Marcus Ericsson som kommer hit med stärkt självförtroende efter stark körning senast. I Austin provade man att köra däcken något kallare vilket hade positiv effekt på känslan och tanken är att fortsätta på den inslagna vägen. Saubers däckstekniker har hittills valt ha däcken på en viss nivå temperaturmässigt men där Marcus märkte att bilen kändes bättre när tempen gick ner och insisterade på att ha en lägre ”target temp” och fick sin vilja igenom. Nu är det inte säkert att detta fungerar på alla banor men absolut något att forska vidare i och testa ytterligare.

Det är för övrigt Marcus Ericsson som vilar från FP1 denna helg till förmån för Charles Leclerc som tar över. Inte optimalt men om FP2 går som planerat bör det inte vara något större bekymmer.

Denna helg är det återigen ändringar i uppställningen hos Toro Rosso där Pierre Gasly är tillbaka, nu tillsammans med Brendon Hartley. Två rookies alltså som ska försvara färgerna för Red Bulls juniorteam som börjar känna flåset i nacken nu från Renault som bara blivit starkare med Carlos Sainz ankomst. Frågade Gasly hur Dr Marko kommunicerar med förarna kring detta bytande hela tiden utan att får något riktigt svar, det är nu ändå rätt uppenbart att Toro Rosso använder resten av den här säsongen för att verkligen utvärdera en ev line up nästa år. I F1-podden sa jag att jag trodde Kvyat fortfarande har chansen inför 2018, honom behöver man likson inte testa mer och med ett bra resultat i comebacken senast. Där har Helmut Marko istället varit väldigt tydligt och sagt att ryssen inte kommer köra med för teamet, om han sedan menade denna säsong eller för alltid har jag inte riktigt listat ut, helt tydligt har det inte varit. Åker Daniil Kvyat efter körningen senast så kan jag tycka det var ännu mer grymt att kalla in honom för att sedan, trots VM-poäng, sparka honom helt.

Slänger med veckans podd också för den som händelsevis missat detta mästerverk:)