Lewis Hamilton knappt före Sebastian Vettel i USA…

Lewis Hamilton firar sin 72:a pole position i karriären och säsongens 11:e men blott den 2:a här i USA

Lewis Hamilton firar sin 72:a pole position i karriären och säsongens 11:e men blott den 2:a här i USA

Vilket bra kval det blev, många starka insatser inte minst från den som tog pole position, Lewis Hamilton. Det också så uppenbart att det inte bara handlar om en bra bil, han kör verkligen i en annan liga än t ex Valtteri Bottas som återigen fick stryk med tämligen stor marginal. Det kom en rejäl svordom från Bottas när han fick reda på att Vettel tagit sig förbi och han känner nog rätt mycket press just nu.Tycker att Sebastian Vettel visade klass med sitt avslutande försök i Q3 som räckte för P2 efter ett kval där han enligt egen utsago hade lite svårt att hitta den rätta rytmen. Men när det gällde som mest lyckades han sätta ihop ett varv som till slut vara bara 25 hundradelar långsammare än Hamiltons.

De tre toppteamen är också i en klass för sig själva med enbart en halv sekund mellan Hamilton i pole och Max Verstappen som blev sexa. Bakom de stora var det Esteban Ocon som mycket starkt var bäst av resten.

Carlos Sainz tog sig till Q3 redan i sitt första kval för Renault och visar direkt klass, som jämförelse tog det 24 kval för Jolyon Palmer att klara av den bedriften. Nu blev det aldrig någon inbördes kamp i Renault då Nico Hülkenberg, väl medveten om sitt straff på 20 platsers nerflyttning, valde att inte köra i Q2 men det är tydligt att värvningen av Sainz var ett smart drag i kampen om, i första hand, 7:e plats i konstruktörs-VM

I övrigt känns det kul att få lyfta fram Marcus Ericssons insats idag, vilket starkt varv i slutet av Q1 som sånär räckte för avancemang till Q2. De tusendelarna han var bakom hade lika gärna kunnat vara några tusendelar före och ännu större succé, jag kallar det succé  då P16 är väldigt starkt med tanke på vilken bil Sauber har i år. Kvalet började dock lite segt för Ericsson som inte alls hittade känslan på sitt första försök, det andra var klart bättre medan det avslutande var riktigt bra. Redan innan kvalet var Marcus riktigt laddad då han under FP3 märkte att han hittat rätt med hur han skulle förbereda däcken inför de snabba varven. Det är en mycket fin balansgång att ha däcken i absolut rätt fönster när man påbörjar det snabba varvet och för Saubers del valde man lite lägre starttemperatur vilket gav resultat. En annan faktor som var positiv är att Sauber fått ner vikten på Ericssons bil med hjälp av ett nytt lättviktsgolv och lite andra grejer vilket gjorde att han ”bara” var 4 kg över minimivikten denna gång, för övrigt den minsta övervikt han haft sedan Bahrains GP.

Nu ska det delas ut flera motorbestraffningar innan vi vet den slutgiltiga gridden i morgon, dessutom kan det bli några extra bestraffningar för incidenter under kvalet där Lance Stroll och Kevin Magnusson ligger illa till efter att ha hindrat andra förare . I Magnussens fall så sa han till SKY efteråt att han fått reda på att Perez var på ett utvarv och därför inte släppte förbi honom, han sa också att han helt kallt räknar med att bli bestraffad. Det var överlag en svag dag för Magnussen som var allra långsammast i dagens kval. För Lance Stroll så handlade det om en olycklig situation där han innan sista kurvan var tvungen att backa av för en bil framför, samtidigt kom Romain Grosjean snabbt bakom och de häll faktisk på att kollidera.

Avslutningsvis måste även Brendon Hartley nämnas, 0,8 sekunder bakom Daniil Kvyat i Q1 är inte dåligt, något annat var knappast att vänta då den stora utmaningen som rookie är att lära känna däcken när det ska köra maxvarv med lite bränsle ombord. Han sa själv att han var nöjd och att han ska gå ut och ha kul i sin racedebut i Formel 1 i morgon som med största sannolikhet börjar från sista startrutan med sin motorbestraffning på 25 platser.

Resultat kval USA:s GP (korrigerad och trolig startuppställning med nu kända bestraffningar)

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m33.108s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m33.347s 0.239s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m33.568s 0.460s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m33.577s 0.469s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m33.577s 0.469s
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m34.647s 1.539s
7 Carlos Sainz Renault 1m34.852s 1.744s
8 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m35.007s 1.899s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m35.148s 2.040s
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m35.155s 2.047s
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m35.529s 2.421s
12 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m35.870s 2.762s
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m36.842s 3.734s
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m36.868s 3.760s
15 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m35.641s 2.533s
16 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m37.179s 4.071s
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m37.394s 4.286s
18 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m33.658s 0.550s
19 Nico Hulkenberg Renault - -
20 Brendon Hartley Toro Rosso/Renault 1m36.889s 3.781s