Vad vill egentligen Red Bull med Toro Rosso?

Pierre Gasly kör inte USA:s GP för Toro Rosso

Pierre Gasly kör inte USA:s GP för Toro Rosso

Nyblivne Toro Rosso-föraren Pierre Gasly ser ut att missa nästa race i USA då han istället ska försöka vinna årets titel i Super Formula i Japan. Detta efter att Honda sagt sig vara vara välvilligt inställt till att Gasly kör vidare med Toro Rosso men att han givetvis är välkommen tillbaka till Team Mugen om en ersättare hittas till Red Bulls juniorteam.

Någon ersättare för Pierre Gasly i Toro Rosso har inte presenterats och det är lite intressant, som Autosport skriver i sin artikel om detta, att det skulle vara Franz Tost som vill ställa Gasly åt sidan då då han samtidigt överväger alternativen för nästa säsong. Personligen tror jag inte Franz Tost har ett smack med vilka förare han har att tillgå, vare sig i USA eller nästa år, detta är helt och hållet Helmut Markos beslut och på mig verkar det snarare som att de målat in sig i hörn där det börjar bli riktigt knepigt att komma loss.

Vad vill egentligen Red Bull med Toro Rosso och vad var egentligen poängen med att ställa Kvyat åt sidan för att två race senare kalla tillbaka honom och ändå stå en förare kort? Självklart har inte jag alla fakta, som om jag hade det säkert skulle förklara en hel del men håll med om att det verkar lite rörigt. Red Bull kan kosta på sig lyxen att laborera lite med Toro Rosso men att behandla teamet som man gör nu känns inte ok. Samtliga i teamet sliter som djur för att vara på den nivån man är och att då tappa förare till höger och vänster som man gjort nu på slutet känns rent av oprofessionellt.

Det man borde gjort var att lugna sig med att stoppa in Gasly till det var helt klart att Carlos Sainz skulle lämna och därefter låtit honom debutera. Nu krockar USA:s GP ändå med finalen i Super Formula men man hade kanske haft lite mer tid på sig att reda ut den grejen. Den enda anledningen jag kan se till varför Gasly så hastigt kallades in på Sepang var att Sainz egentligen skulle ha lämnat för Renault till Malaysia men att det blev fördröjt ett par helger. Samtidigt förstår jag då inte logiken i att fullfölja Gaslys debut genom att istället flytta på Kvyat då det enda man fick ut av det var sämre resultat och en missnöjd ryss som nu förväntas göra allt han kan för sin arbetsgivare som nyss gett honom sparken.

Red Bull har varit kända för sitt framgångsrika juniorprogram där man matchat fram många talanger genom åren men det har tunnat ur högst betänkligt på senare tid och just nu har man faktiskt ingen bakom Gasly som är i närheten av att köra ens F2. Finske Niko Kari i GP3 har tillhört Red Bull men fått kicken därifrån och bakom honom får man nästan gå ner på kartingnivå för att hitta några gryende talanger.

Så vem ersätter då Pierre Gasly i Austin? Jag vet faktiskt inte men om jag vore Helmut Marko skulle jag slå en signal till Jolyon Palmer som nu är ledig och även om det bara är en ”one off” så hade jag tagit den chansen om jag varit i Palmers kläder. Annars får väl Red Bull försöka göra någon form av PR-trick av hela grejen och göra som det ryktats om, ta någon från Indycar. Alexander Rossi är säkert tillgänglig om frågan kommer, eller varför inte Esteban Gutierrez som är den som senast kört i Formel 1. Oavsett vad de gör så har detta inte stärkt Toro Rossos chanser att ta viktiga poäng i konstruktörsmästerskapet.