Viktig information…

Marcus Ericsson i sin lite överviktiga Sauber C36

Marcus Ericsson i sin lite överviktiga Sauber C36

På förekommen anledning verkar behovet finnas att återigen reda ut vad som gäller kring vikt på bil och förare i Sauber. Efter att det kom ut att Marcus Ericsson är klart tyngre på banan än vad Pascal Wehrlein är så har insatserna under året fått värderas om en aning.

Om vi börjar med lite fakta kring vikterna så kan vi först konstatera att skillnaden i personvikt mellan Pascal Wehrlein och Marcus Ericsson är 10 kg (Ericsson väger 74 kg i mässingen). När det gäller själva bilen så klarade den minimivikten med båda förarna i fram till Spaniens GP då ni kanske minns att det första stora uppdateringpaketet kom. De nya aerodetaljerna gjorde bilen klart tyngre och efter detta har bilen varit ca 4-10 kg överviktig med Marcus Ericsson ombord och inte någon gång över minimivikten för Pascal Wehrlein då han som sagt är 10 kg lättare än Ericsson. Som referens vägde Marcus Ericssons bil i Malaysia 738 kg, i Japan senast något mindre 735,5 kg men alltså fortfarande över minimivikten. Tanken är att man ska jaga lite mer vikt till USA:s GP i form av lite lättare aerodynamiska detaljer men att den helt kommer ner i 728 kg för Ericsson denna säsong känns väl inte helt sannolikt.

Att vikt spelar roll för prestanda är inget påhitt men kan givetvis variera lite från bana till bana men, och detta har jag skrivit förr, 10 kg mer vikt i bilen motsvarar på en bana som typ Barcelona 0,3-0,4 sekunder i varvtid.

Avslutningsvis så verkar det också vara en debatt om huruvida Ericsson skulle vara extremt tung och avvika från de övriga på något sätt men det stämmer inte alls. Självklart tillhör Marcus, med sina 1.80 cm i strumplästen, den tyngre skaran förare men är långt ifrån tyngst och ligger på stort sett samma nivå som Jolyon Palmer, Max Verstappen, Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg. Dock behöver ingen av dessa fyra fundera på om de kör en tyngre bil än de övriga då både Red Bull och Renault klarar minimivikten utan större problem.

Om nu någon till äventyrs tror att Marcus Ericsson ligger och äter hamburgare på fritiden så vet jag att det är precis raka motsatsen då han från starten av säsongen gått ner 4 kg, vilket får anses vara väldigt mycket på en kropp som är i princip fettfri. Ericsson blev lite tyngre under vintern då en hel del muskler las på för att anpassa kroppen för årets bilar som är en helt annan fysiskt utmaning än föregångarna men i princip hela den vinterviktökningen är nu nollställd.

Jag hoppas att allt nu har klarnat lite mer och att diskussionen nu kan föras med rätt ingångsvärden. Slänger även med veckans F1-podd som delvis också berör ämnet:)