Lewis Hamilton har kopplat greppet om VM-titeln…

Lewis Hamilton högst upp på podiet efter Japans GP

Lewis Hamilton högst upp på podiet efter Japans GP

Japans GP misste en rätt stor del av spänningsmomentet när Ferrari och Sebastian Vettel återigen hade tekniska problem. Redan innan start pratades det om ett trasigt tändstift på Vettels bil och det dröjde inte länge innan det stod klart att hans motor inte fungerade tillfredställande och han tvingades till slut bryta racet.

Detta gör att Lewis Hamilton med dagens seger och nolla för Vettel leder VM med 59 poäng med 100 poäng kvar att köra om vilket betyder att om Hamilton tar 16 poäng mer än Vettel i USA om två veckor är det hela klart.

Att tillförlitligheten skulle kunna bli avgörande för VM-fighten har jag varit inne på tidigare men det är ändå så himla tråkigt att förarna inte får köra om det. Lewis Hamilton hyllade sitt team för att man har just  ordning på tekniken och som det ser ut just nu så kommer denna detalj att vara en starkt bidragande orsak till att han inom kort säkrar sin fjärde VM-titel.

Mercedes och främst Lewis Hamilton har varit snabba hela helgen och inte minst kvalvarvet var grymt imponerande men man är långt ifrån så överlägsna som tidigare år och idag bjöd Red Bull upp till riktig kamp och då jag tror att Ferrari fortfarande är aningen vassare än Red Bull så blir det ännu surare att det är en krånglande motor som sätter stopp för deras chanser, vi blir helt enkelt blåsta på vad som skulle kunnat vara en magiskt titelfight.

Max Verstappen var den starkare av Red Bull-förarna idag där Daniel Ricciardos chanser försvann redan i starten när han tappade några viktiga positioner, dels till Verstappen men också till Force Indias Esteban Ocon en kort stund. Efter det blev försprånget fram för stort och Ricciardo fick nöja sig med tredjeplatsen i mål, jagad de sista varven av en snabb Valtteri Bottas som dock inte nådde ända fram. Några varvningar mot slutet höll på att ge Verstappen chansen att attackera för segern men det var samma varvning som också satte stopp för detta när Fernando Alonso inte släppte båda ledarbilarna samtidigt utan valde att att släppa Max en kurva senare. Detta räckte för Lewis som sedan höll hela vägen in i mål. Det finns risk för att Alonso bestraffas för detta men inget besked har kommit ännu.

Force India visar återigen att man är det fjärde snabbaste teamet och gör det med eftertryck. Just idag var det Esteban Ocon som drog det längsta strået knappt före Sergio Perez. Force India gör tillsammans med sina förare ett grymt bra jobb och förtjänar verkligen fjärdeplatsen i konstruktörs-VM som redan verkar klar.

Dagens omkörning stod danske Kevin Magnussen för när han trängde sig förbi Felipe Massa i kurva 1. En mycket vågad manöver som dock gick vägen med liten marginal och som faktisk banade väg för att Haas andra bil med Romain Grosjean också kunde klämma sig förbi. Haas är nu bara 9 poäng bakom Toro Rosso i märkes-vm och har en bra chans att knappa in på försprånget de fyra race som återstår, speciellt med tanke på förarbyten och annat i Red Bulls juniorteam som knappast gör dem starkare. Verkar f ö inte helt klart att Pierre Gasly kör i USA då Honda och Red Bull gärna vinner titeln i Superformula. Vem man ska stoppa in då i Texas vet jag inte men hört rykten om någon från Indycar.. Takuma Sato kanske:)?

Marcus Ericsson hade återigen en dålig söndag med ett ödestigert misstag i Degner 1 i början av loppet som gjorde att han körde av. Inte bra givetvis men samtidigt är han verkligen inte den första att åka av just där. Nico Hülkenberg var t ex en hårsmån från att råka ut för samma öde och Kimi Räikkönen åkte ju av där under FP3 vilket blev avgörande för hans raceresultat. Det jag är kritisk mot är att Marcus verkar försöka lite för mycket och inte riktigt vill acceptera vilken bilprestanda han har. I läget när han körde av var han hårt pressad av Alonso vilket förmodligen delvis ledde fram till avåkningen och med tanke på att han hela tiden hävdar att det är Wehrlein han ska slå tycker jag han ska börja göra just det. Nu är det andra helgen på tre som han kör av med en betryggande ledning ner till sin teamkamrat och varför inte nöja sig med att slå honom och därmed slippa den ”shitstorm” som nu såklart drabbar honom.

Självklart kan man inte klandra förare för att de försöker men det är ändå så att man måste vara lite smart och göra jobbet vilket jag inte tycker Marcus Ericsson gör just nu. Det är ett känsligt läge med kontraktsförhandlingar som pågår och även om jag inte är speciellt orolig för framtiden så förstår jag om många utomstående är det. En annan sak som också är viktig är att Marcus Ericsson säkerligen påverkas mentalt av motgångarna, dels av en hel del rättmätig kritik från fans och media, som han visserligen filtrerar bort det mesta av, men också rent körmässigt där misstag av typen vi såg idag troligen sitter kvar i bakhuvudet och knappast gör honom starkare. Superviktigt nu med en solid helg i USA om två veckor och då helst före Pascal Wehrlein i resultatlistan.

Resultat Japans GP

1 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes 1h27m31.193s
2 Max Verstappen Red Bull Racing Red Bull/Renault 1.211s
3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing Red Bull/Renault 9.679s
4 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes 10.580s
5 Kimi Raikkonen Scuderia Ferrari Ferrari 32.622s
6 Esteban Ocon Sahara Force India F1 Team Force India/Mercedes 1m07.788s
7 Sergio Perez Sahara Force India F1 Team Force India/Mercedes 1m11.424s
8 Kevin Magnussen Haas F1 Team Haas/Ferrari 1m28.953s
9 Romain Grosjean Haas F1 Team Haas/Ferrari 1m29.883s
10 Felipe Massa Williams Martini Racing Williams/Mercedes 1 Lap
11 Fernando Alonso McLaren Honda McLaren/Honda 1 Lap
12 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team Renault 1 Lap
13 Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso Toro Rosso/Renault 1 Lap
14 Stoffel Vandoorne McLaren Honda McLaren/Honda 1 Lap
15 Pascal Wehrlein Sauber F1 Team Sauber/Ferrari 2 Laps
- Lance Stroll Williams Martini Racing Williams/Mercedes Retirement
- Nico Hulkenberg Renault Sport F1 Team Renault Retirement
- Marcus Ericsson Sauber F1 Team Sauber/Ferrari Spun off
- Sebastian Vettel Scuderia Ferrari Ferrari Power Unit
- Carlos Sainz Scuderia Toro Rosso Toro Rosso/Renault Spun off