Lewis Hamilton för första gången i pole på Suzuka…

Ingen rådde på Lewis Hamilton i dagens kval till Japans GP

Ingen rådde på Lewis Hamilton i dagens kval till Japans GP

Lewis Hamilton tog idag sin första pole position på Suzuka, den enda bana på kalendern han inte startat längst fram på sen tidigare. Och vilket varv sen, fullständigt krossade det tidigare banrekordet från Q2 2006 av Michael Schumacher och med god marginal (0.472) före bästa icke Ferrari och drygt tre tiondelar före teamkollegan Valtteri Bottas som dock flyttas ner fem platser för växellådsbyte.

Det syntes redan i Q2 att Hamilton skulle bli svårslagen och jag måste säga att det känns extra imponerande med tanke på hur helgen sett ut hittills med regn och rödflaggor och allt annat än perfekta förberedelser.

Valtteri Bottas har haft en tuff helg med flera avåkningar men tog sig till slut samman i kvalet och backade starkt upp Hamilton med näst snabbaste tid. Det är dock tydligt att Mercedesbilen inte är helt lätt att få till när det gäller set up och kräver mycket av förarna för att fungera bra men när de lyckas med detta är det ingen annan som rår på Silverpilarna.

Om Bottas haft det tufft kan vi konstatera att hans landsman Kimi Räikkönen haft det ännu tuffare och jag tror faktiskt det är ett liknande fenomen med Ferrarin som också kräver mycket detaljerad finjustering när det gäller inställningarna för att komma upp på rätt nivå. I normala fall ska inte Räikkönen vara över sekunden bakom Mercedes och framförallt inte heller få stryk av Red Bull vilket var fallet idag. Lägger vi därtill på hans bestraffning för växellådsbytet efter kraschen i FP3 ser det ännu mörkare ut när det gäller Kimis chanser att kunna hjälpa till och stjäla poäng av Mercedes.

Av de övriga teamen imponerade verkligen Esteban Ocon stort idag när han för blott femte gången denna säsong kvalade ut Sergio Perez. Det skiljde till slut 0.15 sekunder till Ocons fördel som därmed justerar till den interna kvalstatistiken i Force India till 11-5 fördel Perez.

Marcus Ericsson gjorde ett bra jobb i kvalet och har fortfarande inte tagit stryk i kval av någon teamkamrat här på Suzuka som verkar vara en bana som passar hans sätt att köra. Redan i Malaysia sa han till mig att han såg fram mot detta då han allt som oftast, när bilen är så bra som han vill ha den, är snabbare genom lite snabbare svängar än Pascal Wehrlein vilket det finns många av på den här banan. Tre tiondelar med den viktnackdel han har på Wehrlein är mycket bra gjort och lovar även gott i den interna fighten inför morgondagens race. Viktigt också för Marcus Ericsson att få med sig lite framgång nu efter några tyngre helger på slutet, låt oss hoppas det håller i sig även i morgon.

Suzukabanan är en väldigt oförlåtande bana där man obönhörligen straffas för minsta lilla misstag, det har vi sett flera exempel på under helgen. Detta fick även Romain Grosjean smaka på när han tog i lite för hårt i början av sitt andra försök i Q1 och dammade av i kurva 4. Några km/tim för hög fart och greppet räcker inte till och du hamnar direkt i barriären, bara att hoppas Grosjeans bil inte är alltför skadad så att den kan byggas upp utan att t ex behöva ta ett nytt chassi. Fransmannens kraschkonto är lite ansträngt nu efter den vådliga avåkningen i Malaysia senast och den idag. Den i Malaysia var självklart inte hans fel men dagen smäll får han nog delvis ta på sig.

Många förare har bestraffningar efter dagens kval, inte mindre än tre för motorbyten (Alonso 35 platser, Sainz och Palmer 20 platser) Bottas och Räikkönen ska flyttas ner 5 platser var för växellådsbyte. Även Sergio Perez har ett bestraffningshot över sig för att ha hindrat Lance Stroll under ett av kanadensarens varv i Q1, just detta får vi dock återkomma till då något besked inte kommit i skrivande stund.

Slutligen så är det kul och höra kommentarerna från förarna om hur de nya bilarna är att köra på Suzuka, den bana som kanske mest av alla är extra häftig med den ökade downforce man fått och de klart högre kurvhastigheter det innebär. Det måste vara en fantastiskt upplevelse att som Lewis Hamilton få köra bilen på gränsen av vad den klarar och ändå känna att han har kontroll, belöningen blev också ett nytt prydligt banrekord. För mig är självklart Hamilton favorit till segern i morgon även om jag hoppas att Ferrari och främst Sebastian Vettel kan bjuda upp till dans. Tappar Vettel 7 poäng till i morgon blir det en väldigt tufft uppgift att vända på steken för den fyrfaldige världsmästaren de fyra lopp som sedan återstår. Han skulle då inte heller längre ha saker och ting i egna händer utan måste lita till att andra resultat också går hans väg för att kunna bli årets världsmästare.

Resultat kval Japans GP (justerat resultat efter just nu kända bestraffningar)

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m27.319s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m27.791s 0.472s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m28.306s 0.987s
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m28.332s 1.013s
5 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m29.111s 1.792s
6 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m29.260s 1.941s
7 Valtteri Bottas Mercedes 1m27.651s 0.332s
8 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m29.480s 2.161s
9 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m29.778s 2.459s
10 Nico Hulkenberg Renault 1m29.879s 2.560s
11 Kimi Raikkonen Ferrari 1m28.498s 1.179s
12 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m29.972s 2.653s
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m30.849s 3.530s
14 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault 1m31.317s 3.998s
15 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m31.409s 4.090s
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m31.597s 4.278s
17 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m31.885s 4.566s
18 Jolyon Palmer Renault 1m30.022s 2.703s
19 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m30.413s 3.094s
20 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m30.687s 3.368s