Dag 1 från Suzuka mer eller mindre en ”wash out”…

Sebastian Vettel snabbast efter första dagen på Suzuka

Sebastian Vettel snabbast efter första dagen på Suzuka

Ja det blev inte mycket körning den första dagen inför Japans GP. Visserligen var det första passet torrt med enbart lite lätt duggregn men det andra passet regnade bort helt och hållet. Varken däck eller bilar är gjorde för de vattenmängder som var på banan och när inte ens säkerhetsbilen klarar av att köra speciellt fort är det helt enkelt inte lönt att försöka med en Formel 1-bil.

Av den torra körning som blev under första passet var Sebastian Vettel snabbast ett par tiondelar före Lewis Hamilton och med Daniel Ricciardo ytterligare knappt 2 tiondelar bakom. Svårt att göra någon egentlig bedömning mer än att Ferrari, Mercedes och Red Bull säkerligen kommer att vara med där framme alla tre. Red Bull verkar onekligen komma närmare och som vi såg senast i Malaysia kan man på allvar vara med och utmana om segern. Nackdelen för Red Bull är fortfarande att man inte har en s k ”magic mapping” för kval på motorn på samma sätt som främst Mercedes men som också Ferrari verkar ha fått till.

Apropå Renault så vet vi också att Toro Rossos Carlos Sainz har 20 platser nerflyttning denna helg då han bl a tagit sin sjätte motor. Till råga på detta körde han av rätt ordentligt under FP1 och teamet tvingades till tämligen omfattande reparationer, främst framtill på bilen.

Regn väntas även i morgon, främst under FP3 med mer torrt väder att vänta till kvalet. Detta gör att det kan bli lite av en gissningslek när det gäller set up inför kval om det visar sig att även FP3 blir blöt. Söndagens race ska enligt prognoserna köras i torrt vilket gör det ännu lite mer knepigt för ingenjörer och förare att exakt vet hur man ska göra, inte minst när det gäller t ex däckslitage.

Noterbart är också att årets bilar verkligen kommer till sin rätt på den här oerhört utmanande banan där varvitderna snabbt var nere på och under fjolårets där man redan under FP1 körde snabbare än under förra årets kval. Det är magiskt och se bilarna genom t ex första sektorn med S-en i början hela vägen upp till Dunlop-corner. Blir kvalet torrt kommer det gå ruskigt fort just där och med ett nytt banrekord att vänta. Det tidigare snabbast varvet på Suzuka är Michael Schumachers 1.28.9 från 2006, det rekordet lär flyga all världens väg om vädret är det rätta.

Ett förtydligande också kring detta med vikt och ev övervikt för Marcus Ericsson, det verkar råda vissa oklarheter där för vissa. Det är alltså så att Saubers bil ligger strax över gränsen för de 728 kg som den som minst får väga med förare i och då Marcus Ericsson väger ca 10 kg mer än Pascal Wehrlein, som ligger precis på den där gränsen, så har Ericsson därför de extra 10 kilona med sig när han kör jämfört med Wehrlein vilket man i teorin brukar säga betyder ca 3-4 tiondelar per varv i extra varvtid. De team som klarar minimivikten på 728 kg med förare i, och vissa fall t o m måste vikta upp bilen för att nå den, har inte den nackdelen och båda förarna åker ut på banan med en bil som väger exakt lika mycket. Anledningen till att Saubers bil är lite för tung är att den i början av säsongen låg precis på gränsen med båda förarna i men där de uppdateringar man plockat på under året ökat på vikten på bilen.

Resultat FP1 Japans GP (den enda träning de gjordes några egentliga tider under)

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m29.166s - 23
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m29.377s 0.211s 29
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m29.541s 0.375s 27
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m29.638s 0.472s 22
5 Valtteri Bottas Mercedes 1m30.151s 0.985s 30
6 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m30.762s 1.596s 26
7 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m30.899s 1.733s 22
8 Nico Hulkenberg Renault 1m30.974s 1.808s 24
9 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m31.032s 1.866s 22
10 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m31.202s 2.036s 24
11 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m31.216s 2.050s 15
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m31.235s 2.069s 19
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m31.530s 2.364s 23
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m31.602s 2.436s 22
15 Jolyon Palmer Renault 1m31.757s 2.591s 22
16 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m31.912s 2.746s 20
17 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m32.252s 3.086s 14
18 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault 1m32.501s 3.335s 18
19 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m32.897s 3.731s 29
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m33.397s 4.231s 28