Vändningen för Max Verstappen…

Max Verstappen tog en imponerande seger i söndagens Malaysiska GP

Max Verstappen tog en imponerande seger i söndagens Malaysiska GP

Hemma igen efter vad som blev en väldigt märklig helg resultatmässigt, i Malaysia var nämligen Mercedes favoriter, Ferrari snabbast men Red Bull vinnare. Det märks verkligen att mästerskapet börjar gå mot sitt avgörande med en helt annan attityd mot racen än vad vi sett tidigare under säsongen självklart beroende på var man befinner sig. Att Lewis Hamilton leder och nu kör för att bevaka den ledningen var tydligt i söndags och det blev lite som jag förutspådde att Red Bull, denna gång Max Verstappen, drog nytta av situationen och vann.

Om Lewis Hamilton nu leder och kör för att bevaka den med minimalt risktagande är det precis tvärtom för Ferrari som måste gå på full attack vilket man också hade planerat med båda bilarna i söndags men där enbart den ena kom till start. Om jag förstått det hela rätt var det samma problem på Kimis bil på söndagen som det var på Vettels under lördagen. Någonting gör att turbon inte snurrar och det är tyvärr något som inte går att fixa när motorn sitter på plats, därför blev det ingen körning för Sebastian Vettel under lördagens kval och inget för Kimi Räikkönen i racet. Den exakta orsaken till dessa turboproblem har jag inte lyckats få reda på men det spelar egentligen ingen roll, det är något som Ferrari definitivt måste reda ut inför fortsättningen, det som är klart är ändå att det inte är något problem med själva turboaggregatet utan något annat som gör att den plötsligt inte vill snurra och bygga upp tryck.

Ferrari på attack ja, teamet valde t o m att undertanka Sebastian Vettel i söndags för att han snabbare skulle kunna manövrera sig genom den tidiga trafiken. Planen att starta på hårda däck när det var långsammare bilar att passera fungerade perfekt och även om Vettel tvingades köra lite ”lift and coast” under en period i mitten av racet tog han sig ändå fram till ett bra läge när det var dags att köra supersoft. Fartskillnaden mot konkurrenterna där framme var avsevärd och Vettel bara visslade förbi en långsam Valtteri Bottas och kom även ikapp Daniel Ricciardo men där tog det stopp. Det blev bara ett seriöst försök från Vettel att gå förbi men det lyckades inte och därefter var däcken slut och det fick bli en fjärdeplats i mål från 20:e startrutan vilket får anses som en grym comeback i racet.

Ferraris mardrömshelg fortsatte även efter loppet när Sebastian Vettel skulle plocka upp lite gummirester på vägen tillbaka till depån och skulle runda Lance Stroll i en av kurvorna, problemet var bara att Stroll inte upptäckte detta då han samtidigt var upptagen av att hålla koll på Grosjean på insidan. Vettel och Stroll körde ihop och vänster bakhjul slogs loss från Vettel bil med stor risk för skador på växellådan för Vettel som om den är paj blir bestraffad för ett byte till Japans GP. En del konspiratörer har påstått att Vettel gjorde detta med avsikt då han inte skulle haft tillräckligt med bensin kvar för proverna som görs efter loppet men den teorin köper jag inte med tanke på hur stora skadar det blev och vad det kan få för konsekvenser.

Det blev alltså Red Bull som gick och vann och för en gång skull Max Verstappen. Max, som haft så mycket strul under året fick äntligen vinna och gjorde detta efter mycket imponerande körning. Dock så tror jag inte han vunnit om det varit tidigare under säsongen med mindre på spel för Hamilton, ser det som självklart att han inte tog någon risk i läget som uppstod och frestade inte på grejerna i övrigt heller under racet, nöjde sig helt enkelt med att bli tvåa. Hur som helst var detta en imponerande körning av Verstappen som nu kanske fått sin vändning. Bra självförtroende är bra att ha med sig till Japan och om bilen fortsätter att prestera på denna nivån kan Red Bull fortsätta att störa de två som kör om VM-titeln.

Marcus Ericsson hade ingen lyckad helg i Malaysia heller, två riktigt risiga helger på rad är aldrig bra under denna del av säsongen. Hösten som brukar vara Ericssons starka del under säsongen har hittills inte varit speciellt imponerande. Tråkigt såklart med tanke på kontraktsförhandlingar och annat och det nog bara att konstatera att en körning i Williams 2018 glider allt längre bort. Samtidigt var det lite förbryllande att Marcus just denna helg hade sådana problem att hänga med men han var sannerligen inte ensam om att bli frånåkt. Valtteri Bottas fick t ex stryk av en försiktig Hamilton med över 40 sekunder och det är nog också något som bekymrar en hel del och jag leds att tro detta kan hänga ihop med banan och värmen där det inte ska vara så stor skillnad mellan vare sig Hamilton – Bottas eller Ericsson – Wehrlein, det stämmer helt enkelt inte och får anses som lite ”off set” mot hur det brukar vara. De extrema temperaturerna är troligen över för denna säsong då Japan lär bli betydligt svalare och där inte heller  USA och Mexiko är extremt temperaturmässigt på något sätt (möjligen en massa regn).

Avslutningsvis ska jag väl nämna något om videoklippet som kom igår från intervjun med Nico Hülkenberg som jag gjorde på Sepang. Nico lämnade mycket riktigt intervjun med en lite klapp på axeln och ett hånflin när han tyckte intervjun var klar. Ett extremt dåligt beteende som han presskvinna var tämligen stressad över efteråt och där hon bad om ursäkt flera gånger. Jag påstår inte att förarna måste var trevliga i sina intevjusituationer men jag förutsätter att de låter oss journalister göra vårt jobb. Det absolut inga konstiga frågor som Nico behövde svara på, hela intervjun handlade till stora delar om att Renault blir allt bättre vilket är bra då ”Hulken”  jagar sin första pallplats, och det var nog där skon klämde. Nico blev väl kanske irriterad över att vi påminde honom om att han inte varit på pallen ännu och det tålde han tydligen inte. Sen hör till saken att han rent allmänt fått något slags storhetsvansinne där han i Budapest, när det blev klart med halo för 2018, inte orkade svara på vad han tyckte om det beslutet, han överlät, återigen med ett hånleende, detta till sin presstjej. Nico Hülkenberg är en mycket bra förare men med en extremt dålig attityd, en attityd som vi känner igen från flera andra tyska förare genom åren, kanske något som smittar?