Lewis Hamilton i pole i Malaysia – motorproblem för Sebastian Vettel

Lewis Hamilton studsade tillbaka efter en trög fredag till att idag ta pole inför Malaysias GP

Lewis Hamilton studsade tillbaka efter en trög fredag till att idag ta pole inför Malaysias GP

Det sista kvalet som kördes här i Sepang på ett tag blev en spännande historia där dramat började redan innan det blev grönt ljus när det stod klart att Ferrari tvingades till ett sent motorbyte, ett par timmar innan kvalet skulle börja, på Sebastian Vettels bil. Bytet hann man klart med men direkt när Vettel körde ut märkte han att något inte stod rätt till då han inte fick upp turbotrycket och körde raka vägen in i depån igen. Teamet försökte sedan få ordning på problemet men tyvärr utan tt lyckas och kvalet var därmed över för Sebastian Vettels del och start från sista startrutan i morgondagens race.

Problemen för Ferrari och Vettel kunde inte komma i ett sämre läge när det nu visade sig att teamet hade en riktigt snabb bil med god möjlighet att kunna ta tillbaka några av de förlorade poängen i Singapore. Nu blir det en helt annan historia där det blir superintressant och se vilken hjälp Vettel kan få av Kimi Räikkönen som bara måste vara före Lewis Hamilton redan in första sväng och sedan försöka göra vad han kan för att inte farten ska bli för hög.

Att Sebastian Vettel kommer att kunna köra upp sig rejält tar jag för givet, frågan är bara hur långt upp och om eventuell hjälp från Räikkönen ens är möjlig att dra nytta av. Skulle Vettel vara uppe topp 6 utan att avståndet är alltför stort fram till täten mot slutet av loppet så kan det bli några spännande varv innan målgång beroende på hur läget då är längst fram.

Att tillförlitlighet skulle kunna bli avgörande för VM-fighten har jag varit inne på tidigare och det känns faktiskt lite tråkigt att det blev som det blev. Oavsett vem som vinner VM så vill vi väl alla se att man kör om det och även om Sebastian Vettel inte gjorde det bästa av sitt läge i Singapore hade det varit kul att se vad som var möjligt denna helg mot Hamilton, en fight vi nu kanske aldrig får se.

För Ferraris del vilar ansvaret nu tungt på Kimi Räikkönen att göra livet så tufft som möjligt för Lewis Hamilton. Hur gör t ex Kimi Räikkönen i starten, blir det körning på gränsen till hänsynslös? Lewis Hamilton är självklart medveten om att han är sårbar genom de första kurvorna och kommer agera därefter men vill samtidigt inte släppa Kimi förbi sig om han inte absolut måste. Att det kan hända saker genom första kurvan fick vi tydligt bevis på så sent som förra säsongen och det är något som man garanterat kommer diskutera väldigt mycket i kvällen raceförberedande ingenjörsmöte. Alla eventualiteter kommer gås igenom med planer för alla möjliga tänkbara scenarion, inget kommer att lämnas åt slumpen från vare sig Mercedes eller Ferrari. Bakom allt detta finns sedan två snabba Red Bullförare som inte vill något annat än att dra nytta av lite mer försiktig körning från Lewis Hamilton och en desto mer aggressiv Kimi Räikkönen. Skulle Red Bull kunna blanda sig i kan detta bli en skänk från ovan för Sebastian Vettel. En annan som kan bli nyttig är givetvis också Valtteri Bottas som om Vettel kommer ikapp blir så bred det bara går och då får blir lite av en livvakt åt Lewis Hamilton. Som sagt, många saker att diskutera och gå igenom inför morgondagen hos både Ferrari och Mercedes.

Till allt det ovan nämnda ska vi sedan baka in vädret som alltid är oberäkneligt här i Malaysia där regn alltid är en möjlighet. Just idag klarade vi oss men igår såg vi vilken påverkan det får om det kommer och tänk er ett race med lite skiftande förhållanden ovanpå all annan dramatik så kan vi eventuellt se fram mot ett klassiskt race där verkligen allt kan hända. Om det finns någon som dansar regndans under kvällen så är det nog Sebastian Vettel för även om Ferrari inte har den bästa bilen i blött så öppnar sig ändå en bra möjlighet att komma ikapp täten om det t ex blir ett kort skyfall och kanske lite tur med timing med säkerhetsbil och byte av däck.

Några ord också om själva kvalet där Mercedes hittade tillbaka till sin fina form, åtminstone med Lewis Hamilton. Efter en fredag utan någon vidare fart använde man FP3 för att noggrannare utvärdera sitt senaste uppdateringspaket som inte såg ut att fungera under fredagen. Uppenbart fick man ordning på inställningarna och Lewis Hamilton kunde säkra sin 70:e pole i karriären och den fjärde i rad här i Malaysia. Ferraris Kimi Räikkönen var dock inte långt efter slagen med enbart 45 tusendelar och det var små små detaljer som avgjorde, så små att de egentligen inte gick att se med blotta ögat. Ska tilläggas att Valtteri Bottas valde att köra med det nya uppdateringspaketet i kvalet medan Hamilton körde med det de äldre delarna, ett beslut Bottas i efterhand ångrade. Red Bull gjorde också ett stark kval med båda bilarna i andra startled i morgon där födelsedagsbarnet (20 år idag) återigen straffade Daniel Ricciardo även om det var med ytterst liten marginal.

Missa nu för allt i världen inte morgondagens race som har alla förutsättningar att bli en klassiker, vi drar igång sändningen 08.15 på Viasat motor och Viaplay

Resultat kval Malaysias GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m30.076s -
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m30.121s 0.045s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m30.541s 0.465s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m30.595s 0.519s
5 Valtteri Bottas Mercedes 1m30.758s 0.682s
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m31.478s 1.402s
7 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m31.582s 1.506s
8 Nico Hulkenberg Renault 1m31.607s 1.531s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m31.658s 1.582s
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m31.704s 1.628s
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m32.034s 1.958s
12 Jolyon Palmer Renault 1m32.100s 2.024s
13 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m32.307s 2.231s
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m32.402s 2.326s
15 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault 1m32.558s 2.482s
16 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m33.308s 3.232s
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m33.434s 3.358s
18 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m33.483s 3.407s
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m33.970s 3.894s