Ferrari har övertaget efter drama på Sepang…

Sebastian Vettel var klart snabbast efter den första dagen på Sepang

Sebastian Vettel var klart snabbast efter den första dagen på Sepang

Första dagens körning inför Malaysias GP fick ett abrupt avslut med en dryg kvart kvar av FP2 när ett brunnslock slets upp och skar sönder höger bakdäck på Romain Grosjeans bil genom kurva 13. Grosjean tappade kontrollen över bilen och gick i hög fart av banan innan det tog stopp i däckbarriären, dessbättre efter att merparten av farten skrubbats av genom avåkningszonen. Romain Grosjean klev tack och lov ur bilen oskadd men träningen fick självklart avbrytas, dels för lagning av det brunnslock som lossnade men också för att en besiktning av de övriga dräneringslocken också måste göras för att ingen upprepning ska kunna ske på något annat ställe på banan.

Detta är givetvis en allvarlig incident som kunna få allvarliga konsekvenser, farten genom kurva 12 och 13 är hög och belastningen på brunnslocken är enorm när bilarna genar över banmarkeringen och man kunde på TV-bilderna först se Valtteri Bottas slita loss locket när han passerade just före Kimi Räikkönen som med liten marginal lyckades undvika att köra över det.

I övrigt var det en dags som började riktigt blött med ordentligt regn under morgonen som gjorde att det första passet blev rejält fördröjt och som, när man väl kunde köra, inte gav speciellt många svar kring teamens prestanda i övrigt.

Andra träningen blev torr och med mycket körning redan från start och när alla kört sina fullfartsvarv på den mjukaste gummiblandningen så var det dubbelt Ferrari i topp med Sebastian Vettel 6 tiondelar före Kimi Räikkönen. Närmast bakom Ferrari var det Red Bull ytterligare några tiondelar bakom med Fernando Alonso på femte plats och först som 6:a och 7:a de båda Mercedesbilarna med Lewis Hamilton och Valtteri Bottas.

Ferrari och framförallt Vettel ser ut att ha rejält övertag efter den första dagen och det ser för Mercedes del inte helt olikt ut hur det var senast i Singapore där man hade svårt med farten under träning, den gången jämfört med Red Bull. Håller detta i sig finns ett gyllene läge för Sebastian Vettel att ta tillbaka en del av de poäng han tappade mot Hamilton senast, kan han dessutom få hjälp av Kimi Räikkönen och Red Bull att klämma sig in mellan honom själv och Hamilton kan läget efter den här helgen se betydligt ljusare ut igen.

Nu ska man dock vara försiktig med att dra alltför stora växlar av dagens körning men jag tycker ändå att Mercedes har anledning att vara oroade för Ferrari var inte bara snabba över ett varv, man såg starka ut också med upptankad bil vilket ger ännu mer råg i ryggen åt de röda. Gissar att Mercedes har mer att ge men frågan är om man har så mycket som 1,5 sekunder som man var efter Ferrari idag.

Har redan nämnt Fernando Alonso som mycket starkt hade femte tid och det ser onekligen ut som Mclaren och Honda börjar få bättre ordning på saker och ting. Det var en märkbart nöjd Yusuke Hasegawa, Hondas chef, vi såg i blid efter att Alonso passerat mållinjen på en tid snabbare än t ex  båda Mercedesbilarna.

Det var annars som vanligt stenhårt i mittfältet med en bra blandning av bilar får de team som normalt finns med där. Mindre lyckad dag var det dock för Toro Rosso och Haas som hamnade långt ner i listan där Toro Rossos nykomling Pierre Gasly mycket starkt var knapp men ändå före sin teamkompis Sainz.

Sauber såg ut ungefär som vanligt, Marcus Ericsson fick vila det första blöta träningspasset till förmån för Charles Leclerc. I det andra bytte Ericsson och Wehrlein plats med varandra, som vanligt väldigt jämna tidsmässigt, men när det var dags för några snabba varv på supersoft bromsade Marcus på sig i kurva 9 och förstörde sitt set set däck. Wehrlein däremot fick ihop det bättre och avslutade träningen en halv sekund snabbare med 19:e och näst sista tid.

Ser verkligen fram mot lördagens kval nu och är väldigt spänd på om Ferrari kan behålla den fina formen från idag jämfört med Mercedes. Att det kan svänga väldigt mycket fartmässigt mellan fredag och lördag har vi sett förr så att räkna bort Mercedes gör man nog klokt i att inte göra trots allt.

Resultat FP2 Malaysias GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m31.261s - 23
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m31.865s 0.604s 19
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m32.099s 0.838s 19
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m32.109s 0.848s 11
5 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m32.564s 1.303s 14
6 Lewis Hamilton Mercedes 1m32.677s 1.416s 15
7 Valtteri Bottas Mercedes 1m32.720s 1.459s 21
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m32.862s 1.601s 20
9 Nico Hulkenberg Renault 1m33.060s 1.799s 24
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m33.096s 1.835s 24
11 Jolyon Palmer Renault 1m33.381s 2.120s 26
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m33.394s 2.133s 20
13 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m33.673s 2.412s 15
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m33.818s 2.557s 16
15 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault 1m34.043s 2.782s 22
16 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m34.104s 2.843s 19
17 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m34.118s 2.857s 18
18 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m34.343s 3.082s 17
19 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m35.246s 3.985s 29
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.697s 4.436s 27