Sista rycket för Robert Kubica…

Är en körning för Williams nästa säsong sista chansen för Robert Kubica?

Är en körning för Williams nästa säsong sista chansen för Robert Kubica?

En ledig helg hör inte till vanligheterna i år men en sådan har jag just nu. Eller ledig och ledig förresten, i detta yrke är man aldrig riktigt ledig då man försöker ha lite koll på vad som händer även om det inte är något specifikt uppdrag på gång.

Har även varit en relativt lugn vecka nyhetsmässigt, fortfarande lite stiltje i det som är kvar av silly season där det sannolikt är allt annat än lugnt bakom kulisserna med många möten som pågår innan de sista pusselbitarna faller på plats.

Det handlar först och främst om vem som kommer köra tillsammans med Lance Stroll i Williams nästa säsong och i den frågan påstår Autosport att man vet hur det ligger till med enbart tre alternativ aktuella för platsen, de tre är Robert Kubica, Paul Di Resta och Felipe Massa. Artikelförfattaren menar att Jolyon Palmer inte är aktuell, han skriver även att Marcus Ericssons management ”hört sig för” om en plats men där en flytt från Sauber anses vara högst osannolik.

Hela artikeln (jag länkar inte till den då det är en betalartikel) handlar främst om varför Robert Kubica skulle vara det bästa valet för Williams då det är en solskenshistoria av stora mått om polacken kan komma att göra comeback efter sin svåra krasch. Det intressanta är att det var exakt samma tugg om detta när Kubica var aktuell för Renault, ett team som dessutom är i desperat behov av ”bra press” för att övertyga Renaults högsta ledning om vilken bra ide det är att satsa på Formel 1. Kubica testades ett flertal gånger i till att börja med en äldre bil men han fick även chansen i årets maskin och utan att ”göra bort sig”. Trots detta valde Renault en annan lösning och förare för nästa säsong, en förare som man bara har på lån och inte riktigt vet hur länge man har tillgång till. Allt detta säger mig att det kanske inte är så enkelt att köra med Robert Kubica. Är hans fysiska handikapp trots allt för stora för att klara uppgiften fullt ut? Renault var iallafall inte övertygade om att det skulle fungera och därför är enda alternativet för Kubica att göra comeback nästa säsong att köra med Williams (Om nu inte Sauber också hört sig för vilket det talats om).

Artikeln i Autosport är för mig en reklamkampanj för Robert Kubica som även meddelat att han numera har Nico Rosberg i sitt managementteam. Det är tveklöst så att man laddar på för fullt nu då detta troligen är sista chansen för Robert Kubica att verkligen kunna göra comeback i Formel 1, blir det inget nästa år då tror jag personligen tåget har gått med Robert Kubica kvar på perrongen.

De andra två alternativen som det skrivs om, Paul Di Resta och Felipe Massa, är för mig inte alls lika heta som artikelförfattaren tycker. Om någon av dem ska vara aktuell är det möjligen Felipe Massa men att Williams skulle fortsätta betala honom lön ser jag som osannolikt och att Massa vid 36 års ålder skulle börja jaga sponsorship för att behålla sin plats i Formel 1 ser jag som en utopi. Angående Paul Di Resta så känns det som hans tid är förbi, senast han körde reguljärt i Formel 1 var 2013 och varför skulle man satsa på honom i detta läget, en förare som dessutom knappast har något större finansiellt stöd att bidra med.

Vem som kör för Williams nästa säsong tror jag kommer klarna inom kort och när det blir klart dröjer det nog inte länge heller innan vi vet vilka som rattar Saubers bilar 2018. Att minst en Ferrarijunior är aktuell är ingen högoddsare men så sent som igår sa Saubers Teamchef Frederic Vasseur att inte heller Pascal Wehrlein kan uteslutas för 2018. Och var hamnar Marcus Ericsson i allt detta kan man undra, jag har varit tydlig med vad jag tror tidigare och har inte ändrat uppfattning i frågan.