Sumpade Sebastian Vettel sina VM-chanser igår?

Det blev för trångt ner mot första kurvan mellan Vettel, Verstappen och Räikkönen

Det blev för trångt ner mot första kurvan mellan Vettel, Verstappen och Räikkönen

Precis hemkommen från möte med Svenska bilsportförbundet och upptakt inför uttagningen av bilsportlandslaget 2018. Inspirerande arbete och verkligen kul med så många duktiga svenskar både inom och utom Sverige där vi igår t ex fick en världsmästare i Rallycross och där vi faktiskt har chansen på en titel till i WTCC där Thed Björk just nu ligger tvåa.

Har också hunnit fundera lite på gårdagens race som blev en, på många sätt, dramatiskt historia. Startincidenten har jag precis som väldigt många andra tittat om och om igen på och min åsikt är bara en i mängden. Jag delar domarnas uppfattning att ingen kunde utses som verkligt vållande, det var mer den ”perfekta stormen” om man kan uttrycka det så. Det man kan konstatera är det sällan händer saker på banan av sig själv, något är alltid den utlösande faktorn. Två saker blev helt avgörande där Kimi Räikkönen gjorde en väldigt bra start samtidigt som Sebastian Vettel inte kom av linjen lika rappt och tyckte sig behöva försvara insidan mot Max Verstappen. Vettel vek nästan omgående vänster för att inte släppa fram Max Verstappen, det han inte hade koll på var att Kimi i det läget redan var uppe jämsides med Max som gjort en tämligen seg start. Följden blev att utrymmet för Verstappen att ”hålla åt sig” inte fanns när Vettel försökte täcka innern och det blev helt enkelt för trångt, resten är historia.

Sådana här händelser har en tendens att röra upp känslorna hos fansen och gårdagens incident verkar inte vara något undantag. Personligen tycker jag främst det var tråkigt för racet som hade förutsättningar att bli en riktigt bra drabbning mellan Ferrari, Red Bull och Mercedes. Nu blev vi mer eller mindre snuvade på hela konfekten då Lewis Hamilton visade sig vara alldeles för stark för Daniel Ricciardo i den enda återstående Red Bull-bilen. Det kvittade om det var blött eller torrt, Hamilton hade de extra tiondelarna i fart och hur mycket Ricciardo än försökte sätta press så kunde Hamilton svara och det blev till slut en ganska ”enkel” seger för Lewis som med noll poäng för Sebastian Vettel nu leder VM med 28 poäng.

Förutom att gårdagens startsmäll var tråkigt förr racet så finns det stor risk att det också kan ha blivit avgörande i kampen om VM-titeln. de knappa 30 poäng Hamilton leder med nu är den största ledningen någon haft i årets mästerskap och med tanke på Mercedes form för främst Lewis så är chansen/risken stor att han kan dryga ut den i de kommande racen. Självklart är det på tok för tidigt att räkna bort Ferrari och Sebastian Vettel men gårdagens race var för Vettel att förlora och de poäng han nu inte fick med sig hade man troligen kalkylerat med inför fortsättningen och att ta igen försprånget till Hamilton blir nu inte lätt.

Att besvikelsen var stor hos Ferrari efteråt gick inte heller att ta miste på, det tweet som lades ut från deras officiella konto igår säger en hel del om hur surt de tyckte det var.

En ganska hård tolkning av situationen där det åtminstone är svårt att ge Max Verstappen skulden för det som skedde. Teamet har fått mycket ”skit”  för denna tweet och mer eller mindre hånats för sin tolkning av situationen. Ferrari själv ångrar inte sitt sätt att uttrycka sig och menar att man bara redogjort för det som faktiskt hände.

Racet i övrigt blev emellanåt väldigt utspritt och utan säkerhetsbilen på banan efter Marcus Ericssons avåkning hade det inte varit så små avstånd som det nu blev i mål. Framhållas för sina prestationer bör Carlos Sainz och Jolyon Palmer göra, båda stod för en strålande insats där Sainz fjärdeplats i mål är det bästa han gjort i karriären. Jolyon Palmer tog sina första vm-poäng för säsongen (8) genom at bli 6:a och det är väldigt starkt gjort med tanke på den situation han befinner sig i just nu med hot om att få sparken efter den gångna helgen – och ersättas av just Carlos Sainz. Detta är dock inget som är bekräftat från något håll, bara ett rykte än så länge. Gissar att det kostar en bra slant för Renault att köpa ut Palmer och det vete sjutton om Renault är beredda att spendera de pengarna för att få över Sainz redan nu.

Marcus Ericsson hade ingen bra söndag, tog sig visserligen förbi Pascal Wehrlein i starten och såg ut att ha saker och ting under kontroll i den kampen (Den enda förare han kan tävla mot som Sauber-bilen presterar just nu). Tyvärr slutade det med en avåkning, helgens andra, och bruten tävling vilket kändes lite onödigt då han hade värsta konkurrenten Wehrlein på behörigt avstånd, trots att teamet vid depåstoppet för torrdäck la på fel set och tvingades ta in honom en extra gång. Det fanns liksom ingen anledning att ligga så på gränsen med det utgångsläget då ingen framför fanns att jaga ikapp, det hade varit bättre att ta näst sista plats i mål och helt enkelt nöjt sig med att vara före Wehrlein.

Under helgen blev det klart att Sergio Perez förlängt med Force India vilket gör att de återstående platserna på grinden nästa säsong är de två i Sauber och troligen en i Williams. Med tanke på att Ericsson finns med i diskussionen kring körningen i Williams är det lite känsligt att göra den typen av misstag som igår skedde även om jag tror det är andra saker som kommer att avgöra än just en touch i barriären i Singapore

Angående Williams så verkar det, enligt Autosport, som om man tänker testa polacken i en 2014-bil och genomföra testen på en bana i Europa antingen fredagen under Malaysias GP eller Japans GP före att undvika för mycket uppmärksamhet. Autosport rapporterar också att Williams huvudsponsor Martini har en hel del att säga till om när det gäller valet av förare och frågan är om man tycker Kubica är en tillräckligt bra ambassadör för varumärket. Till sin hjälp har Robert Kubica och tagit 2016-års världsmästare Nico Rosberg som nu igår i hans management. Nico har ju som bekant tävlat för Williams tidigare i karriären och är också mycket välberäknat med Paddy Lowe som anslöt från Mercedes till den här säsongen efter att ha jobbat mycket nära Rosberg under åren i Mercedes. Frågetecknet är fortfarande Kubicas fysik och om hans handikapp hindra honom får att köra fullt ut. Robert Kubica har under sommaren testat ett flertal gånger för Renault inför en eventuell comeback med sitt gamla team men Renault valde som bekant istället Carlos Sainz.

Resultat Singapores GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 58 2h03m23.544s
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 58 4.507s
3 Valtteri Bottas Mercedes 58 8.800s
4 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 58 22.822s
5 Sergio Perez Force India/Mercedes 58 25.359s
6 Jolyon Palmer Renault 58 27.259s
7 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 58 30.388s
8 Lance Stroll Williams/Mercedes 58 41.696s
9 Romain Grosjean Haas/Ferrari 58 43.282s
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 58 44.795s
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 58 46.536s
12 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 56 2 Laps
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari 50 Power Unit
- Nico Hulkenberg Renault 48 Oil leak
- Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 35 Spun off
- Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 10 Spun off
- Fernando Alonso McLaren/Honda 8 Collision
- Sebastian Vettel Ferrari 0 Collision
- Kimi Raikkonen Ferrari 0 Collision
- Max Verstappen Red Bull/Renault 0 Collision

Drivers’ standings

POS DRIVER POINTS
1 Lewis Hamilton 263
2 Sebastian Vettel 235
3 Valtteri Bottas 212
4 Daniel Ricciardo 162
5 Kimi Raikkonen 138
6 Max Verstappen 68
7 Sergio Perez 68
8 Esteban Ocon 56
9 Carlos Sainz 48
10 Nico Hulkenberg 34
11 Felipe Massa 31
12 Lance Stroll 28
13 Romain Grosjean 26
14 Kevin Magnussen 11
15 Fernando Alonso 10
16 Jolyon Palmer 8
17 Stoffel Vandoorne 7
18 Pascal Wehrlein 5
19 Daniil Kvyat 4
20 Marcus Ericsson 0
21 Antonio Giovinazzi 0

Constructors’ standings

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Mercedes 475
2 Ferrari 373
3 Red Bull/Renault 230
4 Force India/Mercedes 124
5 Williams/Mercedes 59
6 Toro Rosso/Renault 52
7 Renault 42
8 Haas/Ferrari 37
9 McLaren/Honda 17
10 Sauber/Ferrari 5