Carlos Sainz till Renault i gigantisk byteskarusell…

Carlos Sainz har enligt uppgift skrivit kontrakt med Renault för resten av denna säsong och 2018

Carlos Sainz har enligt uppgift skrivit kontrakt med Renault för resten av denna säsong och 2018

Så vet vi då vad min portugisiske kollega menade med ”shock announcement” på förarmarknaden när det igår läckte ut att Carlos Sainz skrivit kontrakt med Renault. Detta kontrakt ska enligt uppgift gnälla redan från Malaysias GP där han tar över efter Jolyon Palmer. Det som också står helt klart är att Carlos Sainz byte till Renault är en liten del i en betydligt större affär som handlar om Renault, Mclaren, Honda och Toro Rosso.

Om jag förstått det hela rätt så kommer Toro Rosso att ta över Hondamotorerna från Mclaren från 2018, inkluderat växellådor från Mclaren. Renault fick för att avsluta kontraktet med Toro Rosso i förtid Carlos Sainz (som stått högt upp på deras önskelista) och kan då, utan Toro Rosso på kundlistan, leverera motorer till Mclaren från 2018.

Franske Pierre Gasly kallas in resten av den här säsongen till Toro Rosso för att täcka upp för Carlos Sainz, däremot är det osäkert vad som händer inför 2018. Med Honda hos Toro Rosso har japanerna naturligtvis ambitioner att utnyttja detta för att matcha fram någon av sina egna adepter och F2-föraren Nobuharu Matsushita kommer troligen att köra ett antal fredagsträningar under hösten i år (intressant läge då man redan har lovat bort några FP1 till en annan F2-förare, Sean Gelael) för att sedan eventuellt vilja ha honom i en racesits 2018. Just detta faktum gör att framtiden för både Gasly och Kvyat är en aning osäker inför 2018 även om Gasly nu får en bra chans att visa vad han går för på riktigt. Att Nobuharu Matsushita ska stå på startlinjen i Formel 1 nästa säsong bygger dock på att han lyckas få sin superlicens och för detta krävs en superavslutning på årets säsong. Nu tror jag iofs att man skulle lösa detta ändå på något sätt, Honda är otroligt viktiga för Formel 1 och jag tror inte detta med superlicens blir ett avgörande hinder om Honda verkligen vill han in sin förare till 2018.

Red Bulljunioren Pierre Gasly vann morgonens race i Superformula före Felix Rosenqvist

Red Bulljunioren Pierre Gasly vann morgonens race i Superformula före Felix Rosenqvist

Apropå Pierre Gasly så vann han tidigt i morse sitt andra raka race i Japanska Superformula före Felix Rosenqvist som tog sin tredje raka pallplats.

Att Mclaren, Renault och Honda nu lyckats komma fram till något konstruktivt är positivt för sporten. Alla vill att Mclaren ska bli konkurrenskraftiga igen och bytet till Renaultmotorer betyder sannolikt att Fernando Alonso stannar. Att Honda blir kvar är också av yttersta vikt för Formel 1 när man nu fått dem att komma tillbaka. Tror även att det blir lite lättare för Honda att komma till rätta med sina problem när man inte har sina motorer i högprofilerat team som Mclaren utan i Toro Rosso istället där man kan få jobba lite mer utan den enorma press som hittills varit på japanerna. Självklart offras Toro Rosso litegrann men samtidigt kan man ju tänka sig vilken deal Red Bull kan får framöver om Hondas motorer förr eller senare blir lika starka som de övrigas, jag tror Dietrich Mateschitz är beredd att ta den chansningen.  Renault kan också gå ur detta nöjda då man får en högt ansedd förare som gör att man nu får en riktigt stark föraruppställning att bygga vidare på inför framtiden.

Force India behåller sannolikt årets föraruppställning även nästa säsong

Force India behåller sannolikt årets föraruppställning även nästa säsong

Gårdagens besked betyder också att silly season inte har mycket kvar att erbjuda. Med Sainz till Renault blir det troligen Esteban Ocon och Sergio Perez i Force India och de enda platserna kvar för den som vill in eller flytta på sig är Sauber (2 platser) och Williams (1 plats). Sauber har troligen en option att förlänga med Marcus Ericsson och tittar i övrigt på alternativen som sannolikt innefattar en Ferrarijunior. Williams behåller Stroll med sin oerhört starka ekonomiska backning, frågan är dock vad som händer med Felipe Massa. Min känsla är att han inte får förlängt men kan bli kvar om alternativen inte är bra nog. Problemet för Massa är att han kostar teamet pengar och det kan mycket väl bli så att han ersätts med någon som kan bidra till budgeten istället.

Pascal Wehrlein skulle kunna vara aktuell som ersättare till Massa men det bygger helt och hållet på att Mercedes är villiga att betala en säsong till och det ställer jag mig frågande till. Marcus Ericsson skulle också kunna vara aktuell för Williams då han skulle bidra till budgeten på ett bra sätt och skulle han gå dit så är det fritt fram för Ferrari att få sitt efterlängtade juniorteam (om Sauber nu vill det?) med både Antonio Giovinazzi och Charles Leclerc på gridden nästa säsong. Ja ni fattar, det kan fortfarande hända saker och om Ferrari är tillräckligt sugna på båda platserna i Sauber så kanske de ”hjälper till” att skapa förutsättningar för Ericsson i Williams. De senare är kanske inte så troligt då det skulle vara en väldigt dyr affär för Ferrari men samtidigt inte helt otänkbart.