Motorbestraffningarnas vara eller icke vara…

Ross Brawn vill ha samtal med FIA om hur man löser bestraffningssystemet vid överutnyttjande av motordelar

Ross Brawn (t h) vill ha samtal med FIA om hur man löser bestraffningssystemet vid överutnyttjande av motordelar

Vi har kommit till det läget under säsongen när det börjar sina med fräscha grejer till motorerna vilket i sin tur leder till att teamen i många fall tar taktiska bestraffningar för överutnyttjande av motordelar och därmed blir bestraffade med sämre startposition. På gridden senast var det närmast lite komiskt och se t ex Sauber starta P11 och P12 trots att man var långsammast i fältet.

Systemet som används nu är och har varit hårt kritiserat från vissa håll och man kan ha viss förståelse för detta. Först och främst tycker jag systemet är svårbegripligt för oss som tittar på, inte ens teamens egna representanter vet med hundraprocentig säkerhet hur och varför man flyttas upp eller ner längs gridden och blir det så krångligt att hålla reda på är det givetvis något som är galet.

Det man dock inte får glömma är att det finns en väldigt bra anledning till detta system som har syftet att tvinga motortillverkarna att bygga hållbara motorer. Skulle det inte finnas begränsningar blir det snabbt ohållbart där fabriksteamen inte skulle dra sig för att gå till ytterligheter med design och livslängd på motorerna precis så som det var för typ 15 år sedan, något ingen vill och kan gå tillbaka till.

Att läget blivit så kritiskt i år har nog delvis sin förklaring i att vi kör enbart ett race mindre än 2016 men med en motor mindre tillgänglig för hela säsongen, d v s man ligger 4 race kort mot förra året. Dessutom tror jag det finns en förklaring i att man i år släppt utveckligen fri vilket gjort att motortillverkarna designat om mer saker än man skulle gjort under det gamla tokensystemet vilket i vissa fall betytt sämre hållbarhet av olika anledningar.

Otmar Szafnauer hos Force India tycker att det nuvarande systemet har avsedd effekt

Otmar Szafnauer hos Force India tycker att det nuvarande systemet har avsedd effekt

Faktum är, och risken är stor, att VM kan komma att avgöras på hur bra ordning man har på just tillförlitligheten och hur nära gränsen man vågar ligga. Som jag skrev tidigare så är det många av bestraffningarna i år som tagits taktiskt utan att det är något egentlig fel på grejerna men där man är osäker på om det ska hålla hela vägen. Både Mercedes och Ferrari har klarat sig så här långt men det börjar bli tight även där. Det är just hur många km man vågar ta ut som kommer bli kritiskt i slutänden. Det värsta som kan hände är om något av titelaspiranterna måste ta en bestraffning inför finalen i Abu Dhabi, då blir vi sannolikt snuvade på hela konfekten och av fel anledning.

Så hur löser man då detta problem?

Ingen lätt fråga har det visat sig och även om många fans är emot det nuvarande systemet så är det lite delade meningar inom F1-familjen. Red Bull med Christian Horner i spetsen har varit kritiskt där han vill har tillgång till fler motorer per säsong för att minska risken att behöva ta bestraffningar. Force India menar att bestraffningarna gör att man håller kontroll på kostnaderna på ett bra sätt och man ser inte heller felet med att då och då ha lite mixade startuppställningar p g a dessa bestraffningar.

Så här är motorläget efter Italiens GP (källa twitter @AlbertFabrega)

Så här är motorläget efter Italiens GP (källa twitter @AlbertFabrega)

Formel 1:s egen boss när det gäller det sportsliga, Ross Brawn, har sagt sig inte var helt nöjd med hur det fungerar just nu, han vill titta noga på vad som kan göras för framtiden. Ross Brawn menar att gridden enbart ska vara baserad på hur snabb du är och inget annat, den stora frågan är då hur man får teamen att hålla sig det det tilldelade antalet motorer och hur avskräcker man från att ta fler i bruk bara för att man t ex har råd. Fabriksteamen har råd att ta hur mån motorer som helst under året om det t ex skulle vara ett bötesbelopp som delades ut. Samma fabriksteam skulle, med dagens utbetalningsmodell för sportens intäkter, utan vidare offra konstruktörspoäng om man på det sättet skaffade sig en konkurrensfördel, det tror åtminstone jag. Sanningen är att griddbestraffningar svider mest och är för närvarande det mest effektiva sättet att få teamen att ”hålla igen”. Det är också, precis som Force India tycker, det ärligaste sättet att bestraffa på då det slår lika över hela linjen och inget som är baserat på teamekonomi.

Sammanfattningsvis tycker jag alltså att dagens system inte är perfekt på långa vägar men där det inte finns något bättre tillgängligt som får avsedd effekt. Jag tror den enklaste lösningen är att motortillverkarna har större marginaler när de bygger motorer så att de håller 7 race/motor nästa säsong vilket är behovet för att undvika bestraffning under 2018.