Lewis Hamilton klockades, innan regnet anlände, för den bästa tiden under dagens körning på Spa inför Belgiens GP. Tiden var inte långt ifrån nytt banrekord, ett rekord jag tror kommer slås under morgondagen om vädret tillåter detta. Det tidigare snabbaste varvet är från 2009 på 1.44.5 av Jarno Trulli i en Toyota men Hamilton var bara 2 tiondelar ifrån under dagens andra pass och har säkert mer marginal när det blir allvar under kvalet. Det som stack ut lite var hur snabb Lewis Hamilton var även på den hårdaste gummiblandningen där soft ser ut att kunna vara ett bra val under racet. Många klagade på att de mjukaste gummiblandningarna snabbt blev överhettade och om Mercedes då även kan vara konkurrenskraftiga på soft så har man ett bra alternativ när det gäller strategi på söndag.
Som vanligt handlar det om Mercedes och Ferrari där Red Bull visserligen finns med någorlunda nära. Det faktum att Daniel Ricciardo testade en väldigt extrem set up med betydligt mindre downforcenivå leder mig att tro man har små förhoppningar om att på allvar kunna utmana längst fram. Red Bull tvingas helt enkelt testa lite andra varianter för att se om något alternativ finns.
För Sauber ser det som väntat ut att bli en tuff helg med svårt handikapp på motorsidan men där bilen i övrigt inte heller genererar tillräckligt mycket downforce. Man kommer vara närmare resten av fältet i morgon men ändå inte tillräckligt för att kunna undvika 18:e och 19:e plats på gridden om det blir ett torrt kval. Hemmahoppet Stoffel Vandoorne kommer starta längst bak med 35 platser nerflyttning p g a motoruppdateringar på hans bil. Tilläggas bör att både Pascal Wehrlein och Marcus Ericsson har fem platser nerflyttning efter kvalet då man bytt växellåda på båda bilarna så även om man kan överraska lite under kvalet blir det väldigt svårt att undvika sista och näst sista startled.
En annan sak som förbryllar mig en aning är också gällande Sauber där främst brittisk press tar för givet att teamet blir någon form av juniorteam till Ferrari nästa säsong. Faktum är att Ferrari blir tvungna att finna sig i de krav Sauber sätter upp för att ta en av deras juniorförare nästa säsong och i så fall handlar det om rabatt på motorer men det absolut inte givet att det blir den lösningen. Självklart är detta ett alternativ, att köra t ex Charles Leclerc eller Antonio Giovinazzi nästa säsong i en av bilarna, men det betyder inte alls att man för den skull kan se på teamet som Ferraris egendom. Jag vet att Sauber har en så pass stark finansiell grund att stå på för att inte behöva någon rabatt på motorer för att kunna köra och behöver därmed inte dansa efter någon annans pipa men det tycks många journalister här i depån inte veta eller bortse ifrån.
Sauber må se risiga ut just nu men det är inget man inte jobbar stenhårt på att lösa och ambitionen är verkligen inte bara att delta och nöja sig med att vara sist, tvärtom. Det tar däremot tid att få ordning på ett team som för ett år sedan var på randen till konkurs men det är inte omöjligt vilket t ex Force India visat med all önskvärd tydlighet.
Resultat FP2 Belgiens GP
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m44.753s | - | 17 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m45.015s | 0.262s | 21 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1m45.180s | 0.427s | 17 |
4 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 1m45.225s | 0.472s | 16 |
5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m45.235s | 0.482s | 20 |
6 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1m46.072s | 1.319s | 15 |
7 | Nico Hulkenberg | Renault | 1m46.441s | 1.688s | 24 |
8 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1m46.473s | 1.720s | 19 |
9 | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | 1m46.561s | 1.808s | 19 |
10 | Jolyon Palmer | Renault | 1m46.670s | 1.917s | 23 |
11 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 1m46.743s | 1.990s | 20 |
12 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1m46.984s | 2.231s | 18 |
13 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1m47.285s | 2.532s | 15 |
14 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Honda | 1m47.303s | 2.550s | 17 |
15 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Renault | 1m47.450s | 2.697s | 12 |
16 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1m47.556s | 2.803s | 15 |
17 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1m47.861s | 3.108s | 13 |
18 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1m49.214s | 4.461s | 12 |
19 | Pascal Wehrlein | Sauber/Ferrari | 1m49.725s | 4.972s | 18 |