Sauber – Ett Ferrari B-team?

Ferraris reservförare Antonio Giovianzzi under sitt inhopp hos Sauber i början av denna säsong

Ferraris reservförare Antonio Giovianzzi under sitt inhopp hos Sauber i början av denna säsong

Sedan det blev klart att Sauber kör med Ferrarimotorer kommande säsonger har rykten gått varma om att teamet även blir ett junior eller B-team till Ferrari vilket skulle göra vägen öppen in i Formel 1 för Ferraris egna påläggskalvar. Ryktet blev inte mindre starkt efter att högste chefen hos Ferrari, Sergio Marchionne, i Budapest senast sagt.

”Att ha Sauber ombord är bara positivt och innebär att vi kan ha ett juniorteam, vi har ett par exceptionellt bra förare som vi behöver ha plats för.”

Precis som jag tidigare skrivit kan det absolut vara så att en Ferraribackad förare (paydriver då antar jag, den ev föraren har ju knappast några egna pengar?) ansluter där motprestationen t ex är rabatt på motorerna, ett sådant förfarande är ju som bekant vanligt där Mercedes i år har Esteban Ocon på ett sådant kontrakt hos Force India. Men det är väldigt långt från att en sådan uppgörelse blir till att man är vad t ex Toro Rosso är för Red Bull, jag tror t ex inte att Ferrari på långa vägar är beredda att betala vad en sådan deal skulle kosta och varför skulle Ferrari helt plötsligt ändra på den filosofi man haft genom alla år att bara signera etablerade förare som man bedömer passar in i den organisation som finns. Om vi tittar på hur det sett ut hos Ferrari 20 år tillbaka i tiden är mönstret tydligt;  Sebastian Vettel – Kimi Räikkönen, Fernando Alonso – Kimi Räikkönen, Fernando Alonso – Felipe Massa, Felipe Massa – Kimi Räikkönen, Michael Schumacher – Felipe Massa, Michael Schumacher – Rubens Barrichello, Michael Schumacher – Eddie Irvine.

Något har dock förändrats de två senaste åren där vi tydligare ser att Ferrari börjat intressera sig för att ha en egen förarpool. Antonio Giovinazzi tillhör visserligen inte Ferrari driver academy men har tydligt stöd från Ferrari och är just nu deras reservförare. Giovinazzi har också med hjälp av Ferrari fått 7 stycken betalda fredagsträningar hos Haas. Sedan har vi Charles Leclerc som under sin debutsäsong kör skjortan av allt och alla i F2, Leclerc tillhör FDA och matchas hårt just nu för att se tillräckligt attraktiv ut och visst imponerande han under testerna i Budapest men då får vi inte glömma att det är relativt enkelt att se snabb ut under tester om teamet har sådana ambitioner. Jag säger verkligen inte att Leclerc är ett luftslott, tvärtom, men jag tror han  hade väldigt goda förutsättningar att göra bra varvtider. Det var för övrigt exakt samma sak med Mclarens senaste stjärnskott Lando Norris som självklart ska ha beröm för sin körning på Hungaroring men även där tror jag Mclaren ville ha honom högt upp i resultatlistan, givetvis för egen del men också för att just Lando Norris skulle lyftas fram lite extra som ett bevis på vilken talangfabrik man är.

Charles Leclerc imponerade på många med sin fart under testen i Budapest

Charles Leclerc imponerade på många med sin fart under testen i Budapest

Så vad drar vi för slutsatser av detta, håller Ferrari på att svänga kring hur man tänker kring sina förarval? Kan tänkas, det hela måste ju ställas till kostnaden. Hur mycket kostar det att matcha fram en egen talang i form av betalda platser i juniorserier och Formel 1 ett antal säsonger mot att köpa en snabb etablerad förare (då menar jag den förare som ska backa upp deras förstaval för att jaga VM-titeln) och vad det kostar i form av ev utköp från kontrakt eller begärd lön. Min gissning är att det är betydligt billigare att skaffa förare på öppna marknaden än att bekosta karriären för en ung egen talang och även om Ferrari nu eventuellt prövar det senare så tror jag man till slut ändå kommer fram till att det är ”enklare” att köpa förare på öppna marknaden.

Jag har bra täckning för att skriva att Sauber inte på något sätt blir ”lilla” Ferrari kommande säsonger, det handlar inte bara om Marcus Ericssons eventuella kopplingar till teamets ägare och att det skulle vara någon slags garanti för att Ericssons plats är ohotad. Det finns många kandidater och kön på förare som hör av sig om körning är skapligt lång och blir inte direkt kortare, många dessutom med hyfsat stabil ekonomisk grund att stå på. En annan faktor som många inte tänker på är att Sauber kanske inte behöver vara ett team som är helt beroende av pengar som ev förare eller fabrikanter har med sig. Med det nya ägarskapet är det andra tider i teamet och jag vet att ambitionen finns att faktiskt själva gå ut på förarmarknaden med en liten önskelista, problemet med det är att resultaten de senaste säsongerna knappast gör att man rankas speciellt högt. Jag tror dock att Sauber med ny ledning och en uttalad plan och målsättning att komma tillbaka som det bästa privatteamet nog ändå kan vara skapligt attraktivt om man ser det på lite längre sikt.