Sebastian Vettel vann svårbemästrat Ungerskt GP…

Sebastian Vettel mycket glad efter segern igår

Sebastian Vettel mycket glad efter segern igår

Sebastian Vettel går till sommaruppehåll med 14 poängs ledning i mästerskapet efter att ha vunnit gårdagens lopp i Budapest. Men det var inte någon lätt seger, redan tidigt i loppet fick han problem med att ratten hamnade ”off set” och hängde åt vänster vilket dels krävde lite justering körmässigt men som framförallt oroade teamet ifall något i hjulupphängningen var trasigt. Sebastian fick upprepade meddelanden från depån om att hålla sig från banmarkeringen för att inte förvärra problemet vilket naturligtvis kostade varvtid.

Bakom Sebastian Vettel låg Kimi Räikkönen och kunde åka betydligt fortare men hade inte tillräckligt med mer fart för att komma om, trots ett flertal försök att övertyga teamet om att få bli omsläppt hände inget samtidigt som Mercedes gjorde precis tvärtom. Lewis Hamilton fick hjälp av teamet att passera Valtteri Bottas för att göra ett försök att köra om Ferrari-bilarna med förbehållet att han var tvungen att ge tillbaka positionen till Bottas om han inte lyckades. Inklämd mellan en relativt långsam Sebastian Vettel och en vilt jagande Lewis Hamilton satt nu Kimi Räikkönen som natuligtvis kände sig allt annat än komfortabel vilket vi också hörde på radion.

Nu lyckades Ferrari vinna och dessutom dubbelt då det visade sig vara en för svår uppgift för Hamilton att komma förbi där Lewis även blev tvungen att ge tillbaka tredjeplatsen till Valtteri Bottas vilket skedde genom den sista kurvan innan målgång.

Sammantaget så såg vi igår lite mer vad toppteamen nu är beredda att göra för sina nr 1-förare, Sebastian Vettel och Lewis Hamilton, i det här läget av mästerskapet och jag tycker faktisk både Mercedes och Ferrari agerade helt rätt.

Hos Ferrari är Sebastian Vettels poängförsprång över Kimi Räikkönen så stort att det var självklart att han inte skulle behöva ge upp förstaplatsen under gårdagens race även om bilen inte var helt kry, den var trots allt tillräckligt snabb för att hålla Kimi bakom under hela racet som helt enkelt inte kunde köra om av egen kraft även om han var mycket snabbare.

Hos Mercedes var det också tydligt att Lewis Hamilton var den snabbare av de två förarna och fick också chansen att ”ge sig på” Ferrari då teamet bad Valtteri släppa förbi Hamilton. Men samma där, Hamilton hade aldrig kunnat köra om Bottas av egen kraft och därför var det inte mer än rätt att han sedan fick lämna tillbaka position när det visade sig att Ferrari inte gick att nå. Många kanske tycker att Mercedes borde låtit Hamilton bli trea för bästa tänkbara poängskörd men skillnaden mellan Ferrari och Mercedes är att Bottas är med i VM-fighten på ett helt annat sätt än Kimi Räikkönen och därför skulle inte Hamilton ha några poäng ”gratis” tycker jag.

Avslutningsvis när det gäller VM-fighten så tror jag också vi såg hur kontraktssituationen ser ut i de båda teamen där båda Finländarna står utan kontrakt inför nästa säsong och stretar därför inte emot speciellt hårt när dessa order från depådesken kommer. Skulle gissa att både Räikkönen och Bottas kommer allt närmare en förlängning med respektive team.

I övrigt var det ett smågrinigt lopp där Red Bull fick lite att ta itu med när Max Verstappen var lite för ivrig på första varvet och körde in i Daniel Ricciardo som tvingades bryta. Verstappen kunden köra vidare och blev femma i mål.

Riktigt grinigt var det också mellan Kevin Magnussen och Nico Hülkenberg efter att Magnussen tryckt Hülkenberg av banan mot slutet av racet, irriterad över Hülkenbergs behandling av Romain Grosjean direkt efter start. Magnussen sa direkt efter startincidenten på radion att om Nico Hülkenberg kommer undan med vad han gjorde mot Romain då blir detta ett smutsigt race. ”Hulken” fick ingen bestraffning och när han och Magnussen hamnade tillsammans på banan och Nico försökte köra om var det självklart upplagt för en liten hämndaktion. Efter loppet när förarna intervjuades av TV så kom Nico Hülkenberg fram till Kevin och gratulerade honom till att återigen vunnit priset som den mest osportsliga förare på gridden – Kevins respons blev ”suck my balls honey” för att sedan helt lugnt fortsätta intervjun.

Marcus Ericsson försökte klara en lite annorlunda strategi igår med en enda lång stint på soft hela vägen mot målflagg. En sen inbromsning i samband med starten gjorde att han förstörde sina startdäck (supersoft) vilket gjorde att teamet, när det blev säkerhetsbil efter Ricciardos haveri” tog in Ericsson för ett set soft med ambitionen att köra så länge som möjligt men med optionen att kunna göra ett stopp till om det skulle krävas. När Ericsson kom in i fönstret för nästa depåstopp fick han frågan hur däcken kändes och i det läget kändes de bra och Marcus valde därför att försöka köra vidare mot målflagg. Med ca 10 varv kvar tog dock däcken slut och främst vänster fram vilket gjorde att han till slut tvingades gå in i depå för ett nytt set supersoft de avslutande varven för att klara sig till målflagg. Nu spelade detta ingen avgörande roll för slutresultatet med enbart P15 och P16 tillgängligt för Sauber igår.

Resultat Ungerns GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1h39m46.713s
2 Kimi Raikkonen Ferrari 0.908s
3 Valtteri Bottas Mercedes 12.462s
4 Lewis Hamilton Mercedes 12.885s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 13.276s
6 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m11.223s
7 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1 Lap
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1 Lap
10 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1 Lap
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1 Lap
12 Jolyon Palmer Renault 1 Lap
13 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1 Lap
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1 Lap
15 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 2 Laps
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 Laps
17 Nico Hulkenberg Renault Collision
- Paul Di Resta Williams/Mercedes Oil leak
- Romain Grosjean Haas/Ferrari Wheel
- Daniel Ricciardo Red Bull/Renault Collision
- Felipe Massa Williams/Mercedes Withdrawn

DRIVERS’ CHAMPIONSHIP:

POS DRIVER POINTS
1 Sebastian Vettel 202
2 Lewis Hamilton 188
3 Valtteri Bottas 169
4 Daniel Ricciardo 117
5 Kimi Raikkonen 116
6 Max Verstappen 67
7 Sergio Perez 56
8 Esteban Ocon 45
9 Carlos Sainz 35
10 Nico Hulkenberg 26
11 Felipe Massa 23
12 Lance Stroll 18
13 Romain Grosjean 18
14 Kevin Magnussen 11
15 Fernando Alonso 10
16 Pascal Wehrlein 5
17 Daniil Kvyat 4
18 Stoffel Vandoorne 1
19 Jolyon Palmer 0
20 Marcus Ericsson 0
21 Antonio Giovinazzi 0

CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP:

POS CONSTRUCTOR POINTS
1 Mercedes 357
2 Ferrari 318
3 Red Bull/Renault 184
4 Force India/Mercedes 101
5 Williams/Mercedes 41
6 Toro Rosso/Renault 39
7 Haas/Ferrari 29
8 Renault 26
9 McLaren/Honda 11
10 Sauber/Ferrari 5