Officiellt: Ingen Honda för Sauber 2018

Ingen Hondamotor för Sauber 2018

Ingen Hondamotor för Sauber 2018

Så kom det rätt väntade beskedet att Sauber och Honda går skilda vägar redan innan man börjat jobba tillsammans. Redan för ett par veckor sedan nåddes vi av ryktet att Sauber Honda inte skulle bli av men då att det var Honda som valt att hoppa av. Så var dock inte fallet, snarare tvärtom och med facit i hand kan man ju säga att det är rätt väntat med tanke på hur det gått för Honda så här långt. Att då redan nu, långt innan man vet om Honda kommer till rätta med sina bekymmer, bestämma sig för deras motor hade blivit en för stor risk att ta.

Vad det blir istället är inte officiellt men för mig är det logiska, vilket jag skrivit tidigare, att köra vidare med Ferrari speciellt som det i år visat sig att deras motor är väl så konkurrenskraftig. När ett besked kommer vet vi inte men jag har på känn att det redan är klart, tror som sagt inte att Fred Vasseur, Saubers nya teamchef, hade tagit jobbet med en så stor osäkerhet framför sig. Skulle gissa att media ligger åtminstone en månad efter när det gäller detta och att vilken motor det blir för 2018 redan är klart. Sedan är frågan när man väljer att bekräfta detta och där sa Fred Vasseur att man hoppas kunna namnge vilken motor det blir under sommaruppehållet eller i samband med omstarten i Belgien om en knapp månad.

På dagens presskonferens var fokus inte motorer utan Halo och vad förarna själva tycker om beslutet att införa det förbättrade huvudskyddet nästa säsong. Jag frågade alla åtta som var med på presskonferensen och fick ett vettigt svar att sju där det var lite blandade reaktioner. Av de sju var det Kevin Magnussen och Max Verstappen som var mot hela idén medan Fernando Alonso, Sergio Perez, Marcus Ericsson, Stoffel Vandoorne och Sebastian Vettel alla var positiva till FIA:s beslut. Både Kevin Magnussen och Max Verstappen var tydliga med att de lever med risken att skadas, en åsikt man får respektera såklart men det är såklart något man kan tycka fram till den dag man eventuellt råkar illa ut själv. Den ende föraren som inte tyckte frågan var tillräckligt viktig att svara på var Nico Hülkenberg som garvade bort hela grejen och helt sonika gick sin väg.

En sak som stör mig lite är pratet om Formel 1:s DNA där Halo då inte ska höra hemma. Men vad är detta DNA, vilken era av bilar är det som ligger till grund för det? Säkerhetsarbetet har pågått kontinuerligt genom åren och jag gissar att alla som körde utan bälte och hjälm i Formel 1:s begynnelse skrattade gott åt integralhjälmar och att sitta fastspänd när det dök upp, något som idag är en fullständig självklarhet. Vill minnas att det var liknande kommentarer när HANS infördes, idag är det ingen som ifrågasätter detta då det helt klart är en livräddande anordning.

Utseendet på Halo är dock de flesta överens om däremot, jag också, det är ingen snygg detalj på bilen men som FIA sa på sin genomgång tidigare idag så kommer det se annorlunda ut när de anpassats till resten av bilen både färg och designmässigt i övrigt. Dessutom är det inte hugget i sten att Halo är det man kommer köra med för tid och evighet, arbetet med att utveckla andra lösning såsom vindrutan fortsätter och kan mycket väl komma att användas i framtiden. Att inte köra Halo nästa säsong då det finns tillgängligt är dock inte möjligt då det skulle bli väldigt svårt att förklara varför man inte körde med det om en olycka skulle vara framme. Från 2019 kommer även de mindre Formelklasserna att ha Halo.

Sauber kommer till Ungern med ett rejält uppdateringpaket som i huvudsak innefattar det aerodynamiska. Nya sidepods, modifierat golv och förbättrad kylning med ett nytt kylsystem är några av nyheterna. Även om man från teamets sida självklart hoppas de nya delarna ska göra bilen bättre/snabbare så är det ändå inte så att det kommer förändra världen på något sätt. Sauber är i de bakre regionerna men Hungaroring är inte den typen av motorbana som t ex Silverstone och funkar de nya delarna kan säkert närma sig mittfältet en aning. Tycker f ö att det märks att nye chefen Fred Vasseur nu tillträtt, på plats här i Budapest finns t ex teamets aerodynamikchef med det exotiska namnet Nicolas Gyorgy Hennel de Beaupreau, har inte sett honom ”onsite” sedan testerna i Barcelona.