Fortfarande frågetecken kring Sauber-Honda inför 2018

Vilken motor som Sauber ska köra med nästa säsong är just nu lite oklart

Vilken motor som Sauber ska köra med nästa säsong är just nu lite oklart

Har under dagen luskat vidare i frågan om Sauber och Honda inte fullföljer det kontrakt för 2018 som offentliggjordes i Sotji tidigare i våras. Flera medier har rapporterat att Honda dragit sig ur det kommande samarbetet men frågan är om det inte handlar om stor osäkerhet rent allmänt huruvida Honda ska vara kvar i Formel 1 överhuvudtaget. Från Hondas eget håll säger man idag att ett beslut om hur det blir framöver kommer i oktober, detta uttalande gör ju att tanken väcks att det istället är Sauber som dragit sig ur. Att först i oktober få veta om deras kommande motorleverantör är kvar i Formel 1 nästa säsong duger ju inte, då är det självklart att man vidtar åtgärder som då troligen innebär att man bett att få kliva av.

Några klara besked i frågan har vi inte fått och och Sauber själva hänvisar till nytillträdde teamchefen Frederic Vasseur som dock inte finns på plats denna helg och som formellt börjar sin tjänst på måndag. Får jag gissa lite själv så tror jag Sauber valt att hoppa av och det mest logiska alternativet är då att fortsätta med Ferrari som i dagsläget levererar motorer till sitt eget team och Haas och därmed har utrymme för ytterligare ett team som kund. Tittar man på hur det ser ut just nu så har Mercedes tre team med sitt eget och eventuellt Mclaren på väg in. Renault har redan tre team med sitt eget plus Red Bull och Toro Rosso och då blir en fortsättning med Ferrari för Sauber det mest troliga och varför inte med t ex Antonio Giovinazzi eller Charles Leclerc som en del i det avtalet för 2018.

Det som styr utvecklingen i denna fråga är förstås hur det blir för Mclaren som enligt uppgift är väldigt angelägna om att komma ur kontraktet med Honda, trots det som sades under presskonferensen i Österrike där samtliga inblandade bedyrade att man skulle fortsätta jobba tillsammans även nästa säsong. Dock är det inte så enkelt att bara avsluta samarbetet med enorma summor inblandade i denna satsning som drog igång till säsongen 2015 och det återstår sannolikt många och långa förhandlingar innan ett definitivt besked kan komma. Samtidigt är det ont om tid då de flesta börjar designen av nästa års bil inom kort, om man inte redan gjort det, och därför brådskar det att komma till beslut i frågan. Gissar på ett intensivt sommaruppehåll för de som bestämmer hos Mclaren och Honda.